Nieuwe 100% elektrische Ford Explorer voltooit recordrit van 30.000 km rond de wereld en is vanaf nu te bestellen

 

Na een 30.000 km lange recordreis rijdt Lexie Alford in de nieuwe zuiver elektrische Ford Explorer de finishlijn over, aan het hoofd van een nooit eerder gezien konvooi van voertuigen. Het begin van een nieuw tijdperk voor Ford in Europa
• Om ‘s werelds ultieme testrit te vieren brengt Ford de nieuwe zuiver elektrische Explorer naar de Europese markt, voor een prijs vanaf 44.950 euro. Klanten kunnen nu al hun eigen avonturen beginnen te plannen
• Een volledig opgeladen batterij geeft de in Europa gebouwde SUV een ongeëvenaard rijbereik tot meer dan 600 km. Aan een gelijkstroomlader laadt hij in ongeveer 26 minuten op van 10 tot 80 procent.

NICE, Frankrijk, 26 maart 2023 – Avonturier Lexie Alford (@LexieLimitless) reisde als eerste persoon de wereld rond met een elektrisch voertuig 1 . Samen met de nieuwe zuiver elektrische Ford Explorer vestigde zij daarmee een officieel record. Als eerbetoon aan de geslaagde Charge Around The Globe bevestigde Ford de prijs en specificaties van het nieuwe Ford Explorer-gamma. Zo wordt de EV die de wereld rond reed ook een auto voor klanten die hun eigen avonturen maken, groot of klein.
Bij de finishlijn in Nice (Frankrijk) voerden Lexie en haar nieuwe Ford Explorer een konvooi van iconische Ford-voertuigen aan, geflankeerd door een aantal huidige modellen die symbool staan voor de visionaire richting die de constructeur in de toekomst uit wil.
“Ford wil passie en emotie brengen in elektrische voertuigen in Europa. Er zijn genoeg saaie auto’s en SUV’s. De nieuwe Explorer vertegenwoordigt het unieke karakter van Ford, dat is gestempeld op elke auto in dit fantastische konvooi,” zei Jim Farley, CEO van Ford, die aanwezig was bij de viering. “We zijn er trots op om deze nieuwe volledig elektrische personenwagen te lanceren, speciaal ontworpen voor de Europese wegen en klanten, en uiteraard in staat om je overal ter wereld te brengen.”
Tijdens haar ongelofelijke reis doorkruiste Lexie met de Explorer 27 landen op 6 continenten en legde zij meer dan 30.000 kilometer af, louter en alleen op elektrische energie. Zij trotseerde stroomonderbrekingen in Afrika, een gebrek aan oplaadinfrastructuur in de Chileense Atacamawoestijn, ongebaande wegen, bergpassen en vrieskou, en bewees zo wat elektrische voertuigen allemaal in hun mars hebben.
“Lexie’s reis was de ultieme testrit voor onze nieuwe Ford Explorer: zij kreeg met de meest uiteenlopende weersomstandigheden, wegen en oplaadsituaties te maken”, vertelt Martin Sander, de general manager van Ford Model e Europe. “Als geen ander belichaamt de Ford Explorer de winnersmentaliteit van ons bedrijf. Zo grepen we deze geweldige kans aan om niet alleen onszelf, maar ook de wereldwijde laadinfrastructuur te testen. Het feit dat het duo vandaag de finishlijn haalde, bewijst wat er allemaal mogelijk is met de nieuwe zuiver, elektrische Ford Explorer. We zijn dan ook verheugd dat klanten dat binnenkort aan den lijve kunnen ervaren.”

De auto die Lexie door deze uitdaging loodste, was een preproductieversie van de Ford Explorer. Het productiemodel is vanaf nu te bestellen. Tijdens de reis werden diverse oplaadoplossingen gebruikt, van wisselstroomstopcontacten van 2,2 kW tot snelladers op gelijkstroom en mobiele batterijen.
Tijdens de reis vertrouwde Lexie op de MegaConsole-opbergruimte in het interieur, die ruim plaats biedt aan drie waterflessen van 1,5 liter. Ook handig bleken de verwarmde en masserende bestuurdersstoel en het spraakgestuurde SYNC Move-infotainmentsysteem2 met verstelbaar aanraakscherm, stuk voor stuk functies die standaard op de Ford Explorer zitten.
“Tijdens dit epische avontuur heb ik ongelooflijke mensen uit vele hoeken van de wereld ontmoet en 27 prachtige landen bezocht terwijl ik achter het stuur zat. En deze reis ging gepaard met unieke uitdagingen,” zei Lexie, die ook wereldrecordhoudster is van de jongste persoon die elk land ter wereld heeft bezocht. “Het was de eer van mijn leven om het vertrouwen te krijgen van Ford om de wereld rond te reizen in de elektrische Explorer, die de afgelopen zes maanden als mijn thuis is geweest. Ik had het doel om de grenzen te verleggen van wat mogelijk is om te doen in een EV en ik ben trots om te zeggen dat ik dat gedaan heb!”
Uitgerust voor elk avontuur
De nieuwe zuiver elektrische Explorer is de eerste elektrische personenwagen die Ford ontwikkelde én bouwt in Europa. Hij koppelt Duitse techniek aan Amerikaanse stijl, een superieure standaarduitrusting en een totaal emissievrije elektrische aandrijflijn die een rijbereik tot 602 km mogelijk maakt.3
De Explorer is bij de lancering verkrijgbaar met achterwielaandrijving en één motor (RWD) of met vierwielaandrijving en twee motoren (AWD). Beide versies worden gevoed door een lithiumionbatterij van het type NMC (nikkel-mangaan-kobalt). Deze batterij met groot rijbereik werd gekozen vanwege haar energiedichtheid en vermogen. Ze presteert optimaal in alle Europese klimaten, van in Scandinavië tot in het Middellandse Zeegebied. Later wordt ook een achterwielaangedreven4 versie met een NMC-batterij met standaard rijbereik verkrijgbaar.
Aan een snellader op gelijkstroom kan het AWD-model in ongeveer 26 minuten5 worden opgeladen van 10 tot 80 procent dankzij het DC-laadvermogen tot 185 kW. Explorerbestuurders kunnen trouwens in heel Europa gemakkelijk opladen en betalen: met de FordPass-app7 of de innovatieve Plug & Charge-technologie krijgen ze toegang tot de meer dan 600.000 oplaadpunten6 van het BlueOval Charge Network. Dat zijn onder meer de krachtige laadstations van IONITY (een consortium dat Ford mee oprichtte) en van Allego. Met die laatste heeft Ford vandaag ook een partnerschap aangekondigd om krachtige laadpunten te installeren bij Ford-dealers.
Niet alleen het opladen gaat snel en eenvoudig. De Explorer accelereert ook sneller dan een Ford Performance Focus ST: met zijn vermogen van 340 pk sprint het AWD-model in 5,3 seconden naar 100 km/u. Bovendien kan de Explorer AWD tot 1200 kg slepen.8 Allemaal met dank aan een vloeiende elektrische aandrijving die garant staat voor het ultieme raffinement. De luxueuze standaarduitrusting vormt de kers op de taart.
Naast ongeveer 470 liter gecombineerde opbergruimte9 , met inbegrip van de 17 liter grote MegaConsole en de beveiligde My Private Locker in het interieur, is elke Explorer voorzien vanhet geconnecteerde infotainmentsysteem SYNC Move
2
. Het regelbare centrale aanraakscherm van 14,6 inch is in de hoogte te verstellen in een boog van meer dan 30 graden. Ook standaard zijn het verwarmde stuurwiel, de verwarmde voorstoelen, de bestuurdersstoel met massagefunctie en de draadloze telefoonoplader.10 Het baanbrekende interieurdesign omvat sportstoelen met geïntegreerde hoofdsteunen en een stijlvolle soundbar om te genieten van audio die draadloos wordt afgespeeld via toestellen verbonden met Android Auto en Apple
CarPlay.11
De Explorer Premium breidt de uitrusting uit met een audiosysteem van B&O met tien luidsprekers en een sfeervolle interieurverlichting die je humeur zelfs bij lange roadtrips zoals die van Lexie op peil houdt. Ook worden de kenmerkende ledkoplampen vervangen door het Dynamic Matrix LED-systeem met niet-verblindende grootlichten.
Om het aankoopproces zo moeiteloos mogelijk te maken, een luxueuze uitrusting te verzekeren en iedere Explorer-klant meerwaarde te bieden, beperkt de optielijst zich tot het panoramadak12 met meer dan 1 vierkante meter glasoppervlak en het Driver Assist Pack.13Tot de hoogtepunten behoren voorts de handenvrije achterklep die moeiteloos toegang geeft tot 450 liter aan bagageruimte9 , zelfs met boodschappen of kinderen op de arm, het head-updisplay, de 360- gradencamera13 en de nieuwe Assisted Lane Change-technologie13
.
Deze voorzieningen vervolledigen de meer dan vijftien standaard gemonteerde rijhulpsystemen, waaronder Intelligent Adaptive Cruise Control met Stop and Go13,14 en Clear Exit Warning13, dat werd ontwikkeld om ongevallen met fietsers te helpen voorkomen bij het openen van de deuren.
De nieuwe zuiver elektrische Explorer – de eerste wagen die bij Fords EV Centre in Keulen van de band zal rollen nadat het merk er 2 miljard dollar in heeft geïnvesteerd – is te koop vanaf 44.950 euro met de standaardbatterij15 en vanaf 48.950 euro met de extra grote batterij. Voor meer informatie over de scherpe eigendomskosten van de cross-over met vijf zitplaatsen kunnen klanten terecht op www.ford.be.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait