Lamborghini Huracán STJ: “De laatste dans”

Automobili Lamborghini viert zijn iconische V10 supersportwagen met een gelimiteerde oplage van tien exemplaren die zijn uitgerust met een exclusief prestatieverbeteringspakket

Sant’Agata Bolognese, 10Þ Mei 2024 – Automobili Lamborghini presenteert de Huracán STJ, een gelimiteerde oplage van tien exemplaren en de laatste viering van de supersportwagen uitgerust met de V10-motor, een technisch icoon van de Bolognese autofabrikant Sant’Agata.

De atmosferische V10-motor is een symbool van de geschiedenis van Automobili Lamborghini en draagt bij aan het succes van de Huracán-familie die voor het eerst werd gepresenteerd in 2014, die tegen het einde van het jaar zal worden vervangen door een geheel nieuwe supersportwagen uitgerust met een nieuwe hybride aandrijflijn.

Met een ontwerp gebaseerd op de Huracán STO[1] vertegenwoordigt de STJ het toppunt van prestaties dat in de geschiedenis van de familie Huracán is bereikt, dankzij de introductie van een exclusief pakket dat is ontworpen om de racegeest van de Huracán STO verder te versterken. STJ staat voor Super Trofeo Jota: Super Trofeo is een eerbetoon aan het Lamborghini-merkenkampioenschap, opgericht in 2009, terwijl Jota verwijst naar bijlage J van het FIA-reglement dat de specificaties van de racewagen vaststelt, en naar een lange traditie van Lamborghini-modellen die voor het circuit zijn ontwikkeld, te beginnen met de Miura SVJ en verder met de Aventador SVJ.

De Huracán STJ onderscheidt zich door zijn speciale aerodynamische pakket dat is ontwikkeld door technici van Lamborghini Squadra Corse, waarbij gebruik wordt gemaakt van de knowhow die in tien jaar aan de top van de Gran Turismo-competities is opgedaan. De geavanceerde aerodynamica van de STO is verder verbeterd met de toevoeging van de iconische “cofango”: twee geheel nieuwe aerodynamische aanhangsels van koolstofvezel (flicks), terwijl de hoek van de achtervleugel met 3° is vergroot in vergelijking met het productiemodel om een toename van 10% in aerodynamische belasting te garanderen terwijl de auto perfect in balans blijft.

Net als de STO levert de Huracán STJ een maximaal vermogen van 640 pk bij 8000 tpm en een koppel van 565 Nm (bij 8000 tpm) dat wordt aangestuurd door een 7-traps versnellingsbak met dubbele koppeling (LDF – Lamborghini Doppia Frizione), gecombineerd met alleen achterwielaandrijving.

De mechanische grip is aanzienlijk vergroot door een set van vier verstelbare race-afgeleide schokdempers, die de standaard actieve componenten vervangen. De schokdempers zijn in vier richtingen verstelbaar om de rebound en compressie bij zowel hoge als lage frequenties te optimaliseren, waardoor totale keuzevrijheid in de set-up wordt gegeven op basis van de trackkarakteristieken. De speciale eigenschappen van de schokdempers maken het mogelijk om een lagere veerstijfheid te gebruiken met behoud van een optimale dynamische controle over de auto en een toenemende stuurprecisie. Om de rijdynamiek te maximaliseren, zijn er speciale Bridgestone Potenza Race-banden ontwikkeld, gemaakt met een specifieke compound met hoge grip en geïnstalleerd op 20″ velgen met één moer.

Deze technische kenmerken zorgden voor een verbetering van meer dan een seconde op de rondetijd van de Nardò Technical Center Handling Track in vergelijking met de Huracán STO.

Het sportieve karakter en de exclusiviteit van de auto worden ook weerspiegeld in de esthetiek, met twee verschillende configuratie- en kleurstellingsopties die definitief zijn ontworpen door Lamborghini Centro Stile. De eerste combineert een carrosserie van Grigio Telesto (grijs) gecombineerd met een Nero Noctis (zwart) dak en Rosso Mars (rood) en Bianco Isi (wit) details, terwijl het interieur wordt gekenmerkt door Nero Cosmus (zwart) Alcantara stoelen met lederen details en contrasterende Rosso Alala (rood) stiksels. De tweede configuratie heeft een Blu Eliadi (blauw) carrosserie met een Nero Noctis (zwart) dak en Rosso Mars (rood) en Bianco Isi (wit) details. Beide versies zijn ook voorzien van een speciale, genummerde koolstofvezelplaat gemarkeerd met “1 van 10”. Daarnaast is er de mogelijkheid om een aangepaste plaat aan de passagierszijde toe te voegen volgens de instructies van de klant.

[1] Brandstofverbruik en emissiewaarden van Huracán STO; Brandstofverbruik gecombineerd: 13,9 l/100km (WLTP); CO₂-emissie gecombineerd: 331 g/km (WLTP)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait