MAZDA CX-80

De all-new Mazda CX-80: Mazda’s nieuwe vlaggenschip met zeven plaatsen

  • Japans vakmanschap voor nog meer comfort, gebruiksgemak en veelzijdigheid
  • e-Skyactiv PHEV- en dieselmotoren en een vierwielaandrijving die het grootste deel van het vermogen naar de achterwielen stuurt

 

Willebroek, 18 april 2024. Vandaag debuteert de volledig nieuwe Mazda CX-80 met drie zetelrijen in Europa, met een virtuele onthulling op www.youtube.com/@mazdabelgium

Na de CX-60 is de nieuwe Mazda CX-80 het tweede Europese model uit de ‘Large Product Group’ van de constructeur. Hij is de ruimste auto in Mazda’s Europese gamma en wordt het nieuwe vlaggenschip van het merk in de regio.

In de nieuwste evolutie van Mazda’s unieke Kodo-designtaal hebben de ontwerpers zich toegelegd op de elegantie en zuiverheid van een minimalistische Japanse esthetiek die komaf maakt met alle overbodige elementen. Dat werd gerealiseerd door de unieke praktijkbenadering van de ontwerpers en vaklui van het merk, die als doel hebben om auto’s te creëren die alleen uit Japan kunnen komen.

Met een lengte van bijna 5 meter en een wielbasis van ruim 3 meter is de volledig nieuwe Mazda CX-80 langer en hoger dan de populaire CX-60 en heeft hij een gevoelig langere wielbasis. Behalve de neerklapbare derde zetelrij zal de CX-80 ook drie verschillende configuraties voor de tweede zetelrij aanbieden, waaronder een uitvoering met twee afzonderlijke ‘captain seats’, gescheiden door een middenconsole of door een vrije doorgang naar de achterste plaatsen.

De volledig nieuwe Mazda CX-80 beschikt over alle technologieën die klanten van Mazda’s Europese vlaggenschip verwachten en biedt drie nieuwigheden: een nieuwe Alexa[1]-spraakbediening, een nieuw hybride navigatiesysteem dat de voordelen van offline en online diensten combineert, en de nieuwe functie ‘Trailer Hitch View’ dat het centrale scherm en geavanceerde graphics gebruikt om de wagen optimaal te positioneren ten opzichte van een aanhangwagen.

De CX-80 is bij de lancering verkrijgbaar met twee krachtbronnen: een e-Skyactiv PHEV-aandrijving die een viercilinder benzinemotor aan een elektromotor paart om meeslepende prestaties te verenigen met uitzonderlijke milieukenmerken, en een uiterst efficiënte e-Skyactiv D. Die laatste is een zescilinder-in lijn met Mazda’s mild-hybridsysteem ‘M Hybrid Boost’ met 48-voltbatterij en staat garant voor uitstekende verbruiks- en emissiecijfers voor dit segment.[2]

De e-Skyactiv PHEV levert een totaal systeemvermogen van 327 pk/241 kW en een systeemkoppel van 500 Nm. Hij sprint in 6,8 seconden van 0 tot 100 km/u, haalt een topsnelheid van 195 km/u en verzekert een elektrisch rijbereik van 60 kilometer. Met zijn uitstekende milieuprestaties biedt hij een gemiddeld brandstofverbruik en gemiddelde CO2-uitstoot van nauwelijks 1,6 l/100 km en 36 g/km over de gemengde cyclus. De e-Skyactiv D-variant genereert 254 pk, snelt in 8,4 seconden van 0 tot 100 km/u en haalt een begrensde topsnelheid van 219 km/u. Over de gemengde WLTP-cyclus bedraagt het gemiddelde brandstofverbruik 5,7-5,8 l/100 km en beperkt de CO2-uitstoot zich tot 148-151 g/km CO2.

Beide krachtbronnen werken samen met een achttrapsautomaat en Mazda’s i-Activ-vierwielaandrijving. Het Mi-Drive-systeem (Mazda Intelligent Drive Select) biedt net als in de CX-60 keuze uit vier rijmodi (plus de zuiver elektrische EV-modus van de PHEV).

Om een superieur rijcomfort, een stabiel rijgedrag en een vloeiende koetswerkcontrole te verzekeren, gebruikt het onderstel van de CX-80 dubbele wishbones vooraan en een Multilink-ophanging achteraan. Zijn permanente vierwielaandrijving die meer vermogen naar de achterwielen stuurt, verenigt de stabiliteit en tractie van een vierwielaandrijver met het neutrale bochtengedrag van een achterwielaandrijver De volledig nieuwe Mazda CX-80 kan tevens schermen met een indrukwekkend sleepvermogen van 2.500 kilogram.

Het complete gamma geavanceerde i-Activsense-rijhulpsystemen van de CX-80 streeft naar een vijfsterrenscore bij EuroNCAP. Nieuwe veiligheidsvoorzieningen van de CX-80 zijn onder meer ‘Cruising & Traffic Support’ (CTS) met de nieuwe functie ‘Unresponsive Driver Support’, ‘Smart Brake Support’ (SBS) met een nieuwe functie om frontale aanrijdingen te voorkomen, en de rijstrookassistent ‘Emergency Lane Keeping’ (ELK) met een nieuwe functie om botsingen met andere voertuigen te vermijden.

De voorverkoop van de volledig nieuwe Mazda CX-80 gaat in mei van start en de wagen staat vanaf de herfst van 2024 in de showrooms.

 

[1] Amazon, Alexa en andere gerelateerde merken zijn handelsmerken van Amazon.com, Inc. of haar dochterondernemingen.

[2] Gewogen en gecombineerd energieverbruik voor Mazda CX-80 e-Skyactiv PHEV: 1,6 l/100 km en 23,9 kWh elektriciteit/100 km; gewogen en gecombineerde CO2-uitstoot: 36 g/km; CO2-klasse: B. Gecombineerd brandstofverbruik en CO2-klasse met ontladen batterij: 8,1 l/100 km. CO2-klase: G. (Voorlopige waarden)*

Gewogen en gecombineerd energieverbruik voor Mazda CX-80 e-Skyactiv D: 5,7 – 5,8 l/100 km. Gecombineerde CO2-uitstoot: 148 – 151 g/km. CO2-klasse: E (Voorlopige waarden)*

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait