Er war dem Mann restlos verfallen…
Jakob Werlin was de raadgever van Hitler voor alles wat auto’s aanging en was samen met Prof. Porsche en Werlin’s medewerker Bodo Lafferentz de drijvende kracht achter het KdF/ Volkswagen-project.
De titel van het boek mag dan wat cryptisch lijken, maar je zou die misschien het best kunnen vertalen als ‘hij was totaal gebiologeerd/gefascineerd door de man’ (Hitler).
De Führer, die vreemd genoeg nooit een rijbewijs bezat (verplicht in Duitsland nog voor WO I) maar toch enorm geïnteresseerd was in auto’s, kocht zijn eerste en latere wagens in de garage waar Werlin verkoper was. Zo groeide er een band tussen hen en kon Werlin steeds dichter in de kring van de Führer komen. Met diens steun schopte hij het tot lid van de beheerraad bij Mercedes-Benz, het lievelingsmerk van Hitler, en klom hij tevens op tot ‘Generalinspektor für das Kraftfahrzeugwesen’. Zodoende maakte hij deel uit van de SS, een onvermijdelijk consequentie voor al wie een belangrijke positie bekleedde tijdens het bewind van de Nazi’s.
Het boek beschrijft Werlin’s leven in de jaren dertig, tijdens en ook na de de oorlog. Een boeiende roller coaster, waarbij steeds de prangende vraag opduikt in hoeverre Werlin deelhad aan de wreedheden van het Nazi-regime. Hijzelf hield achteraf vol dat hij enkel een autospecialist was.
Naast de figuur van Hitler’s ‘autoraadgever’ krijg je ook inzicht in het belang van de auto en de auto-industrie tijdens het korte bestaan van het Duizendjarige Rijk. Het boek is bijzonder boeiend geschreven en goed gedocumenteerd, ondanks het feit dat Daimler-Benz zijn archieven slechts ‘op een kier’ opende voor de auteur. Bedroevend.
De verbondenheid van de Duitse industrie en zijn vele topfiguren met de NS-geschiedenis zal ongetwijfeld nog lang een heikel en mysterieus verhaal blijven… net zoals het feit dat na WO II zoveel vroegere Nazi-prominenten toch weer hun weg vonden op hoge posities in de Duitse industrie en samenleving, alle processen en denazificatieprocedures ten spijt.
Kortom, een knap boek dat heel vlot leest.
Auteur: Horst J. Rieth. Taal: Duits.
ISBN: 978-3-7582-0788-4. 16 x 23 cm. 185 blz.
Uitgever: Georg Olms Verlag Hildesheim (D). olms.de
1000 Schraubertipps für Porsche 911-Fahrer.
Ben je de gelukkige bezitter van een 911 en wil je af en toe ook zelf wat sleutelen, dan is dit een boek voor jou. Je krijgt eerst info over het specifieke gereedschap dat je nodig hebt, vervolgens de boeken die je kan consulteren en tevens de nodige inlichtingen over onderdelen en adressen.
De daaropvolgende hoofdstukken behandelen werkmethodes en tips, let wel: enkel voor de luchtgekoelde generaties.
Met andere woorden, dit boek is de ideale begeleider voor wie niet alleen plezier beleeft aan het het rijden maar ook aan het sleutelen.
Auteur: H.-J. Götzl. Taal: Duits.
ISBN: 978-3-613-04739-6. 18 x 25 cm. 208 blz.
Uitgever: Motorbuch Verlag Stuttgart (D). motorbuch-verlag.de
BMW E36. Der Kult -3er. Geschichte-Technik-Entwicklung.
Auteur Roland Löwisch kennen we van vele autotitels, zoals ‘Kultautos der 90er Jahre’, idem ‘70er & 80er Jahre’ en boeken over Mercedes, Porsche en BMW.
Zijn nieuwste werk belicht een type van de BMW 3, de modellenreeks die wellicht de belangrijkste zuil is waarop het imperium uit München steunt.
Het gaat hier speciaal om de E36, geproduceerd van 1990 tot 1999.
Dat is de derde generatie in BMW’s succesreeks en die verdient dan ook de uitvoerige beschrijving in dit boek. Uiteraard komen alle facetten aan bod: de ontwikkeling, de technische details, de verschillende versies, de tuners, de rensport en ga zomaar door. Achteraan vind je ook de tabellen met de technische karakteristieken.
Auteur: R. Löwisch. Taal: Duits.
ISBN: 978-3-96664-776-2. 22 x 31 cm.
Uitgever: Heel Verlag Königswinter (D). heel-verlag.de
Gläser. Karosserie Dresden.
Om dit boek te beschrijven moet ik wel alle superlatieven van stal halen! Het is wat inhoud, presentatie en illustraties betreft, absoluut top.
Onder de Duitse koetsenbouwers was Gläser een van de meest gerenommeerde bedrijven. Gevestigd in de kunststad Dresden en in het naburige Radeberg, evolueerde de firma, gesticht door Heinrich Gläser, in 1903 tevens tot bouwer van koetswerken voor auto’s.
Reeds in 1902 was de ondertussen 71 jarige Heinrich Gläser uit de firma gestapt en was het bedrijf volledig in handen gekomen van zijn partner Emil Heuer. Het is een vreemde vaststelling dus dat Heinrich GLäser zelf nooit autokoetswerken bouwde, terwijl de firma tot en met WO II de naam en het bekende embleem van Gläser bleef gebruiken.
Onder de nieuwe bewindvoerder werd de traditie van kwaliteit voortgezet en ontwikkelde het bedrijf zich tot specialist voor de constructie van cabriolets, open wagens. De hele geschiedenis wordt uitvoerig beschreven en met vele mooie tijdsfoto’s geïllustreerd. Prachtig om zien hoe diverse merken als Horch, Steyr, Audi, DKW of Opel door Gläser werden aangekleed!
Niet dat het parcours van Gläser enkel over rozen liep, zo was er het faillissement van 1933, waarna een nieuwe start volgde. Uiteindelijk kwam ook WO II, met het verwoestende bombardement van Dresden en vervolgens de naamsverandering onder het communistisch bewind in ‘VEB Karosseriewerk Dresden’. De zoons van Emil Heuer waren intussen naar het Westen gevlucht en richtten daar hun Gläser fabriek op in 1948. Ze bouwden er onder andere een reeks open 356’s voor Porsche maar het verhaal eindigde spijtig genoeg reeds in 1952.
Achterin het boek vind je tabellen met de productie van Gläser voor koetsen en auto’s, heel interessant.
Conclusie, auteur Michael Brandes levert ons hier een adembenemend boek, in samenwerking met Christian Suhr en de betreurde Peter Kirchberg.! Hut ab!
Auteur: M. Brandes. Taal: Duits.
25 x 30 cm. 320 blz.
Uitgever: Sammelsuhrium Reichenbach (D). sammelsuhrium.de
Irmscher, Innovation und Style seit 1968.
De vele autosportfans zullen de naam Irmscher zeker kennen en zich vooral de talloze snelle Opels herinneren, die aan de start gingen met piloten die later beroemd zouden worden. Denk maar aan Walter Röhrl.
In dit boek beschrijft auteur Dietz de boeiende story van tuner Irmscher. Voorzien van vele foto’s en interessante teksten krijg je alle info over Irmscher als tuner in de autosport en, misschien minder bekend, als partner voor de auto-industrie.
Auteur: F. T. Dietz. Taal: Duits.
ISBN: 978-3-95843-897-8. 25 x 30 cm. 176 blz.
Uitgever: Heel Verlag Königswinter (D). heel-verlag.de
The automobile in the Czech lands.
Het Nationaal Technisch Museum in Praag beschikt over een 126-tal oude auto’s. Het bevindt zich in de Letná wijk in Praag.
In dit boek, uitgegeven door het museum, maak je kennis met de collectie waarin een heel deel waardevolle merken zoals Jawa, Tatra, Škoda, Z (Zbrojovka), Aero, Praga, Laurin & Klement, Wikov en tal van Europese merken te vinden zijn. Bij iedere wagen hoort een uitgebreide beschrijving en mooi fotomateriaal.
Een verzorgd werk dat heel veel leesplezier oplevert.
Auteur: Petr Kožíšek. Taal: Engels.
ISBN: 978-807037-270-8. 23 x 28 cm. 332 blz.
Uitgever: National Technical Museum Prague.
Op de antiquarische boekenplank:
100 Jahre Automobilbau in Eisenach.
Het boek vertelt over de automobielbouw in het Oost-Duitse Eisenach en behandelt achtereenvolgens de marken Wartburg, DIXI, de BMW-autoproductie (1928-1945), EMW, IFA en de nieuwe Wartburg.
Afgesloten wordt met de Opelproductie vanaf 1990.
De tekst en de vele tijdsfoto’s maken het boek bijzonder interessant.
Auteurs: M. Stück/ W. Reiche. Taal: Duits.
ISBN: 978-3-933451-00-0. 22 x 25 cm. 175 blz.
Uitgever: TIM Verlag
Tekst en foto’s: Vincent Arpons.