Belg is zich bewust van het belang van z’n banden, maar handelt er niet naar

Brussel, 6 januari 2017 – In opdracht van Recytyre, het beheersorganisme voor afvalbanden in België, ondervroeg het BIVV [1] 1002 Belgen over hun kennis, gedrag en houding met betrekking tot de staat van hun autobanden. Uit het onderzoek blijkt dat de meerderheid een duidelijke link legt tussen de staat van hun banden en veiligheid, maar jammer genoeg handelt slechts de minderheid hier ook naar.

SP_Sport BluResponse_205-55 R16_view1_3-4 Dunlop on top.jpg
Zo weet 80% van de ondervraagde Belgische autobestuurders dat rijden met versleten banden gevaarlijk is en is 49% zich ervan bewust dat een verkeerde bandenspanning een hogere kans op ongevallen met zich meebrengt.

Tegelijk blijkt slechts 1 op 2 bestuurders de optimale bandenspanning te kennen en nauwelijks 1 op 3 weet dat de wettelijk voorgeschreven minimum profieldiepte 1,6 mm bedraagt. Toch is 71% van de bestuurders ervan overtuigd dat de staat van zijn of haar banden perfect in orde is, terwijl onderzoek aantoonde [2] dat dit in realiteit bij slechts 44% van de voertuigen het geval is.

Om er zeker van te zijn dat je banden een correcte spanning hebben of om na te gaan of er geen slijtage of beschading is, dien je maandelijks je banden aan een kleine routinecontrole te onderwerpen. 78% van de Belgen doet dit niet. Meer nog, 46% checkt helemaal nooit zijn bandenspanning en 63% heeft nog nooit de profieldiepte van zijn banden gemeten. Eén op drie ondervraagden kijkt gewoon helemaal nooit naar zijn banden om.

Autobestuurders rekenen erop dat de garage bij de geplande onderhoudsbeurt de bandenspanning controleert. Doordat de tijdsintervallen tussen deze onderhoudsbeurten steeds groter worden, is dit echter ruimschoots onvoldoende.

Wettelijk kader voor controle banden in strijd tegen verkeersongevallen?

Chris Lorquet, CEO van Recytyre: “Ondanks het feit dat ze zich bewust zijn van de gevaren, kunnen acht op de tien Belgische chauffeurs het niet opbrengen om maandelijks hun banden te controleren. Gemiddeld verliest een autoband per maand 0,07 bar waardoor ze na verloop van tijd een te lage spanning vertonen. Rekenen op de garagist, waar we één keer per jaar langsgaan voor een onderhoudsbeurt, is dan ook geen goed idee. Chauffeurs moeten zelf het heft in handen nemen als het op hun veiligheid en die van de medeweggebruikers aankomt in plaats van te rekenen op hun garage. Alhoewel er in België hierover geen cijfers bekend zijn, mag je ervan uitgaan dat een behoorlijk percentage van de ongevallen te wijten is aan problemen met de banden. Maar rond de aanbevolen bandenspanning bijvoorbeeld, bestaat echter geen enkel wettelijk kader en dus ook geen controle. Zou dit geen aandachtspunt kunnen zijn bij het streven naar het verminderen van de verkeersslachtoffers?”

Niet alleen onveilig, ook slecht voor portemonnee en milieu

Een slechte bandenspanning brengt niet alleen een verhoogd risico op omgevallen met zich mee, maar zorgt ook voor extra slijtage en een hoger brandstofverbruik. Een ruwe berekening toont aan dat alle Belgische mobilisten samen jaarlijks zo’n 80 miljoen liter brandstof zouden kunnen besparen, enkel en alleen door steeds met de juiste bandenspanning rond te rijden. Dit meerverbruik resulteert ook in gigantische hoeveelheden CO2, fijn stof en NOx die nodeloos de lucht worden ingeblazen.

Op 9 januari lanceert Recytyre een sensibiliseringscampagne die de Belg ertoe aan wil zetten om maandelijks zelf de staat, druk en profiediepte van zijn banden te controleren. Meer info over deze campagne op www.veiligeband.be.

 

Tags from the story
,
Written By
More from Alain Mervilde

Place your bets: Opel ADAM BLACK JACK Limited Edition

Place your bets: Opel ADAM BLACK JACK Limited Edition   Speciale editie:...
Read More

Geef een reactie