Leasingwagens nóg groener

tankjewel

Op 12 december 2016 organiseerden Febiac, Traxio, Renta en Eandis, in aanwezigheid van Vlaams minister voor Energie Bart Tommelein, een persmoment om hun engagement tot de vergroening van de Vlaamse leasingvoertuigen toe te lichten. Dat engagement kadert binnen de Week van de milieuvriendelijke voertuigen en het plan Clean Power for Transport dat een marktaandeel van 7,5 % elektrische en 5 % aardgasvoertuigen beoogt tegen 2020.

 

Leasingmarkt als voortrekker

Vlaanderen telt een zeer groot aantal leasingwagens (7 % van het totaal aantal ingeschreven voertuigen). Deze voertuigen komen na een relatief kort professioneel gebruik terecht op de tweedehandsmarkt waar ze vervolgens nog een 10-tal jaar in gebruik blijven. Indien de leasingsector de kaart trekt van duurzame mobiliteit, dan heeft dat een zeer gunstig effect op zowel korte als lange termijn. Op korte termijn omdat leasingrijders een grote doelgroep is die vaak ook veel kilometers rijdt. Op lange termijn omdat het aanbod van voertuigen op de tweedehandsmarkt vergroent.

 

Er is vandaag al een ruime keuze aan milieuvriendelijke voertuigen, en ook het fiscale voordeel zal de leasingrijder zeker bekoren, zo is het voordeel alle aard (VAA) dat aangerekend wordt voor elektrische en/of hybride voertuigen aanzienlijk lager. Daarnaast laat deze doelgroep zich minder afschrikken door nieuwe technologieën (met eventuele kinderziektes of meerkosten) omdat de leasingmaatschappij alle kosten op zich neemt.

 

Een omslag in deze markt zal zeker bijdragen aan een doorbraak voor duurzame voertuigen. Door doordachte keuzes te maken in het wagenbeleid kunnen bedrijven een win-winsituatie creëren voor de onderneming en de leasingrijder. Daar kan ook de maatschappij op zijn geheel de vruchten van plukken.

 

Het goede nieuws is dat de leasingsector hieronder de schouders wil zetten!

 

Partijen rond de tafel

Febiac, Traxio, Renta en Eandis willen hun ervaring en kennis bundelen om in de leasingsector daadwerkelijke stappen te zetten naar het vergroenen van het auto-aanbod. Elke partij heeft zijn eigen insteek:

 

  • Febiac onderstreept dat de innovatiekracht van de automobielbranche zich meer en meer richt op het ontwikkelen van zo milieuvriendelijk mogelijke voertuigen. Deze technologieën en aandrijfconcepten veroveren stap voor stap hun plaats. Er is een rol voor de constructeurs en invoerders om de informatie en de promotie rond deze voertuigen voort te zetten. Febiac is dan ook tevreden met de groene fiscaliteit en de engagementen die de overheid aangaat op het vlak van laad- en tankinfrastructuur. Een duidelijke, transparante en toekomstgerichte omkadering is zeker de motor om van deze milieuvriendelijke voertuigen een succes te maken.

 

  • Traxio voorziet als beroepsorganisatie, met 8.800 kmo-bedrijven actief in de distributie en herstelling van voertuigen, aangepaste vorming en opleiding voor elektrische en CNG-aangedreven voertuigen met veiligheidscertificaat voor onderhoudsmecaniciens. Ook het ijveren voor laad- en vulinstallaties in Vlaanderen is een topic voor Traxio, waarbij via de verkoper/autodealer informatie over thuisladen bij de aankoop van een elektrisch voertuig centraal staat voor de garagebedrijven. Dat gaat meer bepaald over de kennis over de elektrische installatie thuis om veilig en prijsbewust te kunnen laden, de fiscaliteit, de ‘total cost of use’, de laadkabels en -stekkers, de laadmodi, huisbatterij, slimme meter of wallbox, en voor sommige bedrijfswagenrijders de split-billing-mogelijkheden. Kortom, de klant maximaal ontzorgen door het wegnemen van drempels.

Zo’n 100-tal dealers/Traxio-leden stellen proefritten voor tijdens deze week om geïnteresseerden de kans te geven kennis te maken met elektrisch rijden of CNG-wagens.

 

  • Renta verenigt de lease- en verhuurmaatschappijen, samen goed voor meer dan 380.000 voertuigen. Die ondersteunen de vergroening van het wagenpark ten volle. Door de korte looptijd van contracten (gemiddeld 4 jaar) versnellen de leasevoertuigen de invoering van de nieuwste technologieën. Daarnaast faciliteren ze de keuze van de klant door het restwaarde- en onderhoudsrisico te dragen en helpen ze bedrijven door tools aan te bieden om de totale kostprijs (TCO) van verschillende alternatieven te vergelijken, car policy’s door te lichten voor vergroening en specifieke commerciële acties te voeren op groene alternatieven, zoals pakketaanbiedingen van elektrische voertuigen met laadinfrastructuur of systemen voor verbruiksbeheer.

 

  • Eandis engageert zich ten volle om de klimaatdoelstellingen te helpen realiseren en duurzame mobiliteit ingang te laten vinden in Vlaanderen. Eandis doet dit door:
  • de eigen vloot te vergroenen, door zowel voor leasingvoertuigen als dienstvoertuigen te focussen op elektrische en CNG-voertuigen.
  • de steden en gemeenten te ondersteunen in hun transitie naar duurzame mobiliteit. Naast het formuleren van adviezen, organiseert Eandis onder het motto ‘Duurzame mobiliteit, da’s zuivere winst’ onder meer de doorlichting van hun bestaande wagenpark en de gezamenlijke aankoop van elektrische en CNG-voertuigen.
  • de aankoop en plaatsing te verzorgen van 2.500 openbaren laadpalen tegen 2020 in het kader van het plan ‘Clean Power for Transport’.
  • de particulieren en bedrijven te informeren en te helpen in de overgang naar milieubewust rijden.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *