Nieuwe beste vriend van het gezin: de innovatieve Opel Combo Life

  • Gloednieuw: nieuwe voertuigbouw tovert Combo van de vijfde generatie om in perfecte gezinswagen
  • Keuze: lange of korte versie, allebei beschikbaar met vijf of zeven zetels
  • XXL: van minimaal 597 liter tot maximaal 2.693 liter koffervolume
  • Typisch Opel: talrijke rijhulpsystemen en fantastisch infotainment
  • Uitstekend overzicht: head-up display en achteruitrijcamera met hoek van 180º
  • Stijlelementen van Opel: stevig en robuust design met kenmerkende gevleugelde koplampen
  • Binnenkort verkrijgbaar: verkoop van start in eerste helft 2018, leveringen in tweede helft

 

Opel zet zijn huidige productoffensief verder met de lancering van een ware allrounder: de nieuwe Opel Combo Life, een ideale gezinswagen vol innovaties, waarmee vrijwel alles mogelijk is. De Combo van de vijfde generatie is gebaseerd op een nieuwe voertuig­architectuur. De auto is zeer ruim en bijzonder praktisch en veelzijdig. Hij is uitgerust met één of twee schuifdeuren achteraan, en kan zowel besteld worden in korte (4,40 meter) als in lange versie (4,75 meter) en als vijf- of zevenzitter. Met de nieuwe Opel Combo Life wordt men snel de held van het lokale sportteam, want het hele zevenkoppige team plus uitrusting kan probleemloos naar de volgende match gebracht worden. Niets staat een grotere gezinsplanning in de weg want de nakomelingen rijden veilig mee op de drie individuele achterzetels, uitgerust met ISOFIX-haken voor kinderzitjes, terwijl ze genieten van het prachtige uitzicht naar boven dankzij het panoramadak. En ook vrienden zullen de gulle ruimte op prijs weten te stellen wanneer ze vragen om de nieuwe Opel Combo Life te mogen lenen voor hun trip naar de dichtstbijzijnde Zweedse meubelwinkel.

 

Maar wat nog opvallender is: de nieuwe Opel Combo Life legt de lat voor technische ambitie heel wat hoger binnen dit segment, en tilt de veiligheids- en comfortniveaus naar nieuwe hoogtes. De auto is uitgerust met technologieën en rijhulpsystemen die ons al bekend zijn van het compacte en het SUV-segment, zoals de waarschuwing voor slaperigheid bij bestuurders (Driver Drowsiness Alert), de achteruitrijcamera met een hoek van 180° en vogelperspectief, het head-up display en IntelliGrip, maar ook met comfort­systemen zoals verwarmde zetels en een verwarmd lederen stuur. De jongste telg in Opels aanbod aan rijhulpsystemen is Flank Guard, obstakeldetectie voor de zijflanken. Het helpt de bestuurder bij het manoeuvreren aan lage snelheden. Bovendien is de nieuwe Opel Combo Life een zeer aangename verschijning dankzij zijn krachtige verhoudingen die voor een sterke, robuuste uitstraling zorgen.

 

“De nieuwe Opel Combo Life staat centraal in ons productoffensief. Gezinnen zullen dol zijn op deze veelzijdige, ruime nieuwkomer met een uitstekend aanbod ultramoderne rijhulpsystemen die rijden veiliger en reizen aangenamer maken”, zegt Opel-CEO Michael Lohscheller. “Deze auto biedt het merk een enorm groeipotentieel, en geeft ons de kans het belangrijke segment van de kleine vans met hernieuwde kracht te betreden.”

 

Ultramoderne attente technologieën en rijhulpsystemen

 

De nieuwe Opel Combo Life breidt het aanbod aan hightech veiligheids- en rijcomfort­systemen flink uit en legt de lat in zijn segment dus heel wat hoger.  Hoogtechnologische oplossingen beschikbaar maken voor gezinnen: die wens heeft Opel voor zijn klanten waargemaakt door de Combo Life uit te rusten met een uitgebreid aanbod aan technologieën die het rijden elke dag aangenamer maken.

 

De volgende innovatieve hightech oplossingen dragen bij tot de veiligheid:

 

  • De head-up display beperkt het gevaar van afleidingen en projecteert de gegevens die het belangrijkst zijn voor de bestuurder direct in zijn of haar zichtveld, zodat hij of zij de ogen niet van de weg moet halen.
  • De vooraanrijdingsassistent (Forward Collision Alert) met voetgangersdetectie (Pedestrian Detection) en automatische noodrem (Automatic Emergency Braking)[1] helpt ongevallen voorkomen. Het systeem geeft niet alleen een alarm en een visuele waarschuwing, maar remt ook zelf af als de afstand tot een voorligger snel afneemt en de bestuurder niet reageert.
  • De Opel Eye-camera vooraan, bekend van Opel-bestsellers zoals de Astra, Corsa en Mokka X, verwerkt de verschillende gegevens waarop de rijhulpsystemen gebaseerd zijn, zoals de verkeersbordassistent (Speed Sign Recognition) en de rijstrookassistent (Lane Keep Assist).
  • Automatische cruisecontrol (Automatic Cruise Control) past de rijsnelheid wanneer nodig aan die van de voorligger aan.
  • Intelligente snelheidsaanpassing (Intelligent Speed Adaptation) informeert de bestuurder wanneer de verkeersbordherkenning (Speed Sign Recognition) een nieuwe snelheidsbeperking detecteert. Wanneer de cruisecontrol of de snelheidsbegrenzer geactiveerd is, krijgt de bestuurder in een pop-upberichtje op het instrumentenbord de vraag of hij of zij de ingestelde snelheid wil aanpassen.
  • De waarschuwing voor slaperigheid bij de bestuurder (Driver Drowsiness Alert) evalueert het vermoeidheidsniveau van de bestuurder aan de hand van de rijstijl en waarschuwt de bestuurder wanneer hij of zij best een welverdiende pauze neemt in het volgende tankstation.

 

Parkeermanoeuvres worden veiliger en gemakkelijker dankzij:

 

  • Flank Guard[2] – de jongste telg in Opels aanbod aan parkeer- en manoeuvreer­systemen. Het systeem helpt de bestuurder bij het manoeuvreren aan lage snelheden en waarschuwt hem of haar wanneer het risico bestaat dat een flank van de auto tegen een obstakel zal botsen (zoals een zuil, een hek, een muurtje of een ander voertuig). Flank Guard bestaat uit twaalf sensoren rond de auto die de omgeving analyseren. Ze waarschuwen de bestuurder via het infotainmentscherm wanneer ze een potentiële botsing vaststellen. Er is ook geluid bij deze visuele waarschuwing.
  • De panoramische achteruitrijcamera (Panoramic Rear View Camera) vergroot de gezichtshoek achteraan de wagen tot 180º, zodat de bestuurder andere weggebruikers aan beide zijden kan zien naderen tijdens het achteruitrijden.
  • De geavanceerde parkeerassistent (Advanced Park Assist) maakt parkeren nog gemakkelijker. Het systeem herkent geschikte parkeerplaatsen en parkeert het voertuig automatisch. Het kan de parkeerplaats ook automatisch verlaten. De bestuurder moet in beide gevallen enkel de pedalen indrukken en van versnelling veranderen.

 

Gezinnen met een neus voor avontuur die graag de begane paden verlaten, moeten zich geen zorgen maken om het wegoppervlak dankzij deze slimme oplossing:

 

  • De IntelliGrip-tractiecontrole, al bekend van de Opel Grandland X, is een optionele elektronische differentieel op de vooras. Dit systeem past de koppelverdeling naar de voorste wielen aan, staat indien nodig enige slip toe en stelt met de automatische versnellingsbak de schakelpunten en de reactie van het gaspedaal af. Zo blijft de tractie optimaal en het rijgedrag stabiel, of de Combo Life nu op modder, zand, een nat wegdek of sneeuw rijdt.

 

Ook winterse uitstapjes worden aangenamer dankzij talrijke comfortfuncties:

 

  • Het verwarmde lederen stuur is uniek in dit segment en zorgt ervoor dat de bestuurder van de Combo Life nooit bang moet zijn voor koude handen.
  • De verwarmde voorzetels houden de kilte op een afstand en zorgen voor extra comfort.
  • De hulpverwarming werkt onafhankelijk van de motor en kan het voertuig voor vertrek opwarmen. De hulpverwarming kan met de timer of afstandsbediening geactiveerd worden voor een aangename, comfortabele temperatuur.

 

Zoals het Opel betaamt, is de Combo Life ook uitgerust met geavanceerde infotainment­systemen met een tot 8 inch groot capacitief kleurenaanraakscherm, compatibel met Apple CarPlay en Android Auto. De verschillende oplaadopties zorgen voor nog meer plezier voor de inzittenden. Dankzij de USB-poorten in de eerste en tweede rij zetels kunnen tablets en smartphones worden opgeladen terwijl de kinderen filmpjes van hun favoriete YouTuber bekijken. En via het stopcontact van 230V kan één passagier zelfs zijn of haar laptop opladen. Tot slot kunnen compatibele smartphones ook draadloos worden opgeladen op het inductieve laadstation dat zich onder de klimaatregeling bevindt.

 

Een nieuwe vriend voor het gezin: functioneel, comfortabel, veelzijdig

 

Minder verrassend dan het uitgebreide aanbod aan hoogtechnologische oplossingen voor de jongste telg van Opels productoffensief is zijn uitzonderlijke veelzijdigheid. De auto is verkrijgbaar in een standaardversie van 4,4 meter, en in een 35 cm langere versie, met optioneel twee schuifdeuren achteraan. Beide varianten zijn 1,8 meter hoog en zijn beschikbaar met vijf of zeven zetels, zodat ook grote gezinnen met hun twee golden retrievers ruim en comfortabel kunnen reizen.

 

Voor eigenaars van de Opel Combo wordt het ook een fluitje van een cent om grote hoeveelheden bagage, sportuitrusting en zelfs grote honden mee te nemen naar hun vakantiebestemming. De standaardversie met vijf zetels heeft een minimaal koffervolume van 597 liter.[3] Wie nog meer ruimte nodig heeft, kan natuurlijk kiezen voor de versie met de langere wielbasis. Die heeft een minimaal koffervolume van 850 liter3.

 

Maar de Combo Life is niet enkel een ruime, zeer comfortabele monovolume voor het gezin. Hij kan ook dienstdoen als kleine bestelwagen. Met neergeklapte achterzetels verdriedubbelt het koffervolume van de standaardversie tot 2.126 liter[4]. Zo vervoert men zonder zorgen kampeeruitrusting, fietsen of grote pakketten van punt A naar punt B. En de langere versie van de Combo Life biedt nog meer volume wanneer de achterzetels worden neergeklapt. Zo vervoert hij maar liefst 2.693 liter4. De ontwerpers stonden ook stil bij het transporteren van lange voorwerpen. Daarom kan men de passagierszetel vooraan neerklappen, zodat hij op gelijke hoogte met de achterzetels komt, waardoor het laadoppervlak verlengd wordt en men zelfs surfplanken zonder problemen vervoert. Verder bogen de ontwerpers zich over de vervelende onbenutte ruimte die soms ontstaat tussen de bagage en de achterklep. Die kan nu handig gebruikt worden dankzij een oplossing die bekend is van premium SUV’s: een raam dat optioneel opengaat in de achterklep.

 

De manier waarop de tweede rij zetels ontworpen werd, zorgt ervoor dat ieders persoonlijke voorkeuren mogelijk worden in beide varianten. Klanten kunnen kiezen voor de standaard bank op de tweede rij, die in een verhouding van 60/40 kan worden neergeklapt, of voor drie individuele zetels die gemakkelijk vanuit de koffer neergeklapt kunnen worden[5]. Beide opties zijn standaard uitgerust met ISOFIX-haken voor kinderzitjes in elke zitplaats, zodat drie kinderzitjes naast elkaar kunt bevestigd worden: een zeldzame vondst. Verder heeft elke zetel een TOP TETHER-anker. Die ankers werden zo ontworpen dat ze de voorwaartse bewegingen van voorwaarts gerichte kinderzitjes beperken in geval van een frontale botsing, waardoor het risico op verwondingen daalt. De schuifdeuren zorgen er dan weer voor dat de passagiersruimte gemakkelijk toegankelijk is.

 

Of er nu kinderen of volwassenen op de achterbank zitten: alle passagiers kunnen genieten van een mooi zicht op de hemel dankzij het optionele panoramadak. Zo missen ze nooit de prachtige sterrenhemel of warme zonnestralen tijdens het rijden. Wanneer de zon wat harder schijnt dan de passagiers zouden willen, kan men voor volledige bescherming het elektrische zonnescherm sluiten via een schakelaar in de dakconsole. Het panoramische dak geeft nog meer ruimtegevoel wanneer het open is, en zorgt zo ook voor een aangename, luchtige sfeer.

 

Beste vriend op reis

 

De opbergmogelijkheden van de Combo Life moeten niet onderdoen voor zijn veelzijdig­heid, en creëren een nieuwe benchmark in het segment. In het ruime compartiment in de middenconsole past alles van 1,5-literflessen tot smartphones en van portefeuilles tot tablets. Verder kunnen de passagiers vooraan en achteraan hun spullen veilig opbergen in de ruime vakken in de deuren. Achteraan kunnen passagiers hun tablets zorgeloos wegstoppen in de zakken aan de achterkant van de voorzetels, terwijl de bestuurder en de passagier vooraan het bovenste of onderste handschoenvakje kunnen gebruiken. Het handschoenvakje bovenaan is perfect voor grotere items, want de airbag voor de copiloot zit in het dak, waardoor het handschoenvakje bijzonder ruim is. Maar dat is lang niet alles. Kiest men voor een Combo Life met optioneel panoramadak, dan is de auto standaard uitgerust met een opbergvak in het midden van het dak, inclusief ledverlichting. In deze configuratie is er in de nieuwkomer ook een opbergruimte van 36 liter geïnstalleerd boven de hoedenplank in de koffer. Zo kan ruimte die normaal verloren gaat wanneer de koffer niet tot het dak vol zit, toch benut worden zonder het zicht dat de achteruitkijkspiegel biedt op het verkeer achter de wagen, te belemmeren. Deze opbergruimte is ideaal voor kledij, boeken of kleine speeltjes, zoals de lievelingsknuffel van een kind. Deze opbergruimte kan gevuld worden vanuit de koffer wanneer die open is, of via het optionele raam dat in de achterklep geïntegreerd is en open kan. In de wagen zelf kan men de box vullen via de twee schuifdeuren vooraan de opbergruimte.

 

Wie nog meer ruimte en opbergmogelijkheden nodig heeft, of wie een kleine caravan wil trekken (trekvermogen tot 1.500 kg) kan natuurlijk een aanhangwagen bevestigen via de optionele vaste of verwijderbare trekhaak. En om de veiligste rijomstandigheden te garanderen, is de Opel Combo Life standaard uitgerust met stabiliteitsregeling voor aanhangwagens (Trailer Stability Control, TSC) wanneer men een trekhaak bestelt. Deze bijkomende ESP-functie stabiliseert de slingerbewegingen van de aanhangwagen, of vertraagt het voertuig indien nodig. Als deze maatregelen niet volstaan om het gevaar te doen wijken, verlaagt het systeem het motorkoppel nog meer en remt het voertuig af, zodat het kritische snelheidsbereik zo snel mogelijk verlaten wordt.

 

Een vriendelijk gezicht: gebalanceerd, robuust, zelfzeker

 

De nieuwe Combo Life springt niet enkel in het oog dankzij zijn hoogtechnologische oplossingen, royale ruimte en uitzonderlijke veelzijdigheid. Het is ook een opvallende verschijning. In vergelijking met andere auto’s uit zijn segment, steekt hij minder uit aan de voorkant en heeft hij een hogere motorkap. Hij ziet er gebalanceerder, robuuster en zelfzekerder uit. Vooraan weerspiegelt hij de kenmerkende Opel-identiteit met zijn sculpturale details die het gevoel van precisie en stevigheid versterken. De twee strakke lijnen op de hoge motorkap lopen van de voorruit naar de grille en benadrukken zo de stabiliteit van het voertuig. De auto wordt gedomineerd door de frontgrille, waar de koplampen met leddagrijlichten (LED Daytime Running Lights) en de typische Opel­vleugels sierlijk en precies samenkomen in een duidelijke lijn. De twee verchroomde vleugels in de grille omarmen de Opel-bliksem. Ook de stevige wielkasten, die verbonden zijn via de zijdrempels, benadrukken de stevigheid van de Opel Combo Life. Achteraan is de auto heel lineair, en volgt hij een verticaal ontwerp dat zijn praktische karakter in de verf zet, net als de handige, ruime toegang tot de bagageruimte.

 

Binnenin stond de ergonomie voor de bestuurder centraal, wat resulteerde in een goedgeorganiseerde cockpit waarin de bestuurder alles makkelijk kan vinden en bereiken. De centrale console is duidelijk opgedeeld in drie verschillende gebieden. Bovenaan neemt het infotainmentsysteem de meeste ruimte in beslag. Daaronder vindt de bestuurder de bediening voor de verwarming en de ventilatie, en onderaan is er voldoende opbergruimte voor een halveliterfles. Verchroomde accenten op het lederen stuur, op de deurhendels en in de ventilatieopeningen zorgen voor nog meer karakter.

 

Onder de motorkap van de Opel Combo Life kunnen klanten kiezen uit een aanbod aan turbomotoren met directe injectie op diesel of benzine. In alle motoren gaan rijplezier en bijzondere brandstofzuinigheid hand in hand. Ze zijn gecombineerd met handgeschakelde vijf- of zesversnellingsbakken, en voor het eerst in dit segment is er ook een automatische achtversnellingsbak beschikbaar.

[1] Werkt automatisch bij snelheden boven 5 km/u en onder 85 km/u. Tussen 0 en 30 km/u bedraagt de vertragingsfactor om de impactsnelheid van de botsing te verlagen 0,9 g. Tussen 30 en 85 km/u remt het systeem maximaal 22 km/ af. Eens deze drempel overschreden is, moet de bestuurder zelf remmen om de snelheid verder te doen afnemen.

[2] Werkt bij snelheden onder de 10 km/u.

[3] Gemeten tot de bovenkant van de achterzetels.

[4] Gemeten tot het dak.

[5] Beschikbaar vanaf 2019.