Renault F1 Team vastbesloten om in 2019 voort te gaan op zijn elan

  • Het Renault F1 Team onthulde vandaag zijn kleuren en zijn vooraanstaande pilotenduo – Nico Hülkenberg en Daniel Ricciardo – voor seizoen 2019.
  • De foto’s van de nieuwe eenzitter van het team, Renault R.S.19, getuigen van de invloeden van het nieuwe aerodynamische reglement.
  • De Renault R.S.19 zal worden aangedreven door het Renault E-Tech 19-systeem, een nieuwe benaming die de toegenomen synergieën met het hybridegamma van Renault moet weerspiegelen.
  • Het Technisch Centrum van Enstone, dat door impuls van Renault een verjongingskuur onderging, werd eveneens voorgesteld.
  • Het Renault F1 Team is trots te kunnen rekenen op de steun van zijn bevoorrechte partners, waaronder BP Castrol, INFINITI, MAPFRE en RCI Banque, alsook Microsoft, EURODATACAR, Bell & Ross en Tmall, en natuurlijk de vooraanstaande technische partners.

Het Renault F1 Team onthulde vandaag zijn plannen om op hetzelfde elan voort te gaan in het Wereldkampioenschap Formule 1 van de FIA. Sinds Renault in 2016 als volwaardige constructeur terugkeerde naar de discipline, heeft het merk seizoen na seizoen een aanzienlijke vooruitgang geboekt, met een vierde plaats in het Constructeursklassement van 2018 als voorlopig hoogtepunt. Het Renault F1 Team liet de aanwezige pers en partners ook kennismaken met zijn topduo, Nico Hülkenberg en Daniel Ricciardo, en onderstreepte tegelijk zijn intenties om het succes van Renault op lange termijn te verzekeren.

Jérôme Stoll, Voorzitter van Renault Sport Racing, bevestigde tevens Renaults voortdurende engagement in de sport:

“Bij Renault hebben we een echte passie voor de autosport. We zijn al meer dan veertig jaar nagenoeg ononderbroken actief in de Formule 1. F1 is een vorm van spektakel en ontspanning maar werpt zich ook op als het hoogste competitieniveau in de autosport. Die passie voor de F1 is tegelijk een metafoor voor onze strijdlust, vastberadenheid, veerkracht en vooruitgang doorheen de onophoudelijke innovaties die de discipline kenmerken. Hoewel deze passie wordt getemperd door een stevige dosis realisme biedt de Formule 1 tastbare voordelen voor Renault. Het gaat om een laboratorium voor de technologieën van onze toekomstige seriewagens, zoals ook blijkt uit de naamkeuze voor de nieuwe motor: Renault E-Tech 19. “Het is een boeiende tijd om deel uit te maken van deze sport.”

Sinds Renault drie jaar geleden terugkeerde naar de discipline heeft het merk sterk geïnvesteerd in zijn technische vestigingen in Enstone (Verenigd Koninkrijk) en Viry-Châtillon (Frankrijk).

Aan de andere kant van het kanaal heeft de renstal zijn productiecapaciteiten gevoelig uitgebreid met betere resources en werktuigmachines, waaronder de twee nieuwe Breton-machines, een windtunnel, een testbank voor transmissies, een groter studiebureau en de creatie van een ultramoderne operationele ruimte. Ook steeg het aantal werknemers sinds 2016 met ongeveer 50 procent. In Viry werd een motortestbank gerenoveerd, die voortaan is bestemd voor de ontwikkeling van het aandrijfgeheel doorheen het hele seizoen. Parallel daarmee werd een ambitieus bouwprogramma opgezet om tegen volgend jaar nieuwe ruimtes te creëren voor de afdelingen motormontage en betrouwbaarheid en voor een geautomatiseerde voorraad.

Met een dergelijke technische en menselijke basis wil het team in 2019 voortgaan op het elan van vorig jaar, aldus Cyril Abiteboul, Algemeen Directeur van Renault F1 Team:

“Het was een ongelooflijke uitdaging om deze projecten parallel met de competitie tot een goed einde te brengen. Hetzelfde geldt trouwens voor het bepalen van de prioritaire werken. De implementatie van deze investeringen is een waar succes en ik ben onder de indruk van de manier waarop iedereen zich aan zijn taken heeft gewijd. Dat uit zich ook in onze resultaten: negende met 8 punten in 2016, zesde met 57 punten in 2017 en vierde met 122 punten vorig jaar. We starten het nieuwe seizoen dan ook met het doel om voort te gaan op dat elan. Deze keer streven we niet naar een specifieke positie of specifiek puntenaantal. Ik wil vooral dat het team zijn opwaartse traject voortzet om bij de absolute top te horen. In Viry zal de uitmuntendheid van de motor centraal staan terwijl de nieuwe structuur in Enstone alles in het werk zal stellen om de competitiviteit van het onderstel seizoen na seizoen te verhogen.”

Cyril Abiteboul was ook enthousiast over het nieuwe pilotenduo, dat een extra bron van motivatie vormt voor het team:

2019 – Révélation de Renault F1 R.S. 19 à Enstone

“De combinatie van Daniel en Nico geeft ons nog meer vertrouwen in dit seizoen. Ik denk dat we een van de beste duo’s op de grid hebben, om niet te zeggen het beste. Daniel kan rekenen op zijn ervaring als winnaar en zijn kennis van het reilen en zeilen binnen een topteam. En Nico hongert naar succes. Hij wordt sterk onderschat maar hij is snel, vastberaden en vormt een erg motiverende factor binnen de renstal. Individueel zijn ze bijzonder sterk en ik heb het gevoel dat ze elkaar wonderwel zullen aanvullen. Ze geven blijk van een tastbare energie en ik hoop dat we hen een wagen kunnen geven waarmee ze hun immense talent tentoon kunnen spreiden.”

Nico Hülkenberg is in 2019 toe aan zijn derde jaar bij het team:

“We zijn sterk geëvolueerd sinds begin 2017, maar dat maakt deel uit van een noodzakelijk proces als we onze doelstellingen op lange termijn willen realiseren. Toen ik begon, waren de infrastructuren nog jong en sindsdien hebben we heel wat vooruitgang geboekt. Ik wil het beste van mezelf geven en het potentieel van de renstal en de wagen maximaliseren. Het belangrijkste is dat we met het hele Renault F1 Team opnieuw een grote stap voorwaarts zetten en regelmatiger gaan presteren. We willen onze progressiecurve voortzetten en alsmaar beter doen.”

Zevenvoudig Grand Prix-winnaar Daniel Ricciardo sluit zich aan bij het Renault F1 Team en rijdt voor het eerst in het geel:

Renault kan terugblikken op een rijke autosportgeschiedenis. Het is dan ook een boeiende ervaring om samen met het team uit te kijken naar de volgende etappe in hun F1-avontuur. Ik ben er om mijn werk te doen op het circuit en zo snel mogelijk te rijden, maar ik wil de renstal ook meer energie geven. Ik wil veren onder ieders voeten plaatsen want dat is deel van mijn vak en van mijn karakter. Ik wil het hele team verenigen om het nog iets harder te laten werken en een beetje meer inspanningen te laten leveren. Ik wil graag de katalysator van die positieve energie zijn.”

De Australiër hoopt ook dat seizoen 2019 hem een nieuwe start kan geven:

“Alles wat ik in 2018 heb geleerd, zal me helpen om in 2019 een betere versie van mezelf te zijn. De ervaring heeft me sterker gemaakt. Ik heb meer zicht op mijn toekomst en ik hoop dat te kunnen aantonen met goede resultaten op het circuit. Ik ervaar heel wat positieve druk en hoge verwachtingen en kijk ernaar uit om ze in te lossen.

Met nieuwe installaties en nieuwe piloten die het vertrouwen van het team versterken, wordt 2019 ongetwijfeld een boeiend jaar, zowel op het circuit als daarbuiten.