Audi RS6 GTO.

Audi RS6 GTO.

11 november 2020 Uit Door kobe van herzele

Een unieke RS6 Avant zonder grenzen die knipoogt naar de 90 IMSA.

Dit jaar bestaat Audi Quattro 40 jaar. Eerder kwamen ze al met de TT RS 40 Jahre quattro op de proppen om dit jubileum te vieren, maar nu komt daar nog eens een extreem bruut concept bovenop. De unieke, mede door de Audi Akademie te Neckarsulm, in elkaar geflanste conceptcar is een zeer uitgesproken knipoog naar de Audi 90 Quattro IMSA GTO uit 1989.

Midden jaren 70 kregen ze in Ingolstadt voor het eerst het idee om een personenwagen te ontwikkelen met vierwielaandrijving. Om enerzijds dit idee uit te werken en anderzijds de slogan “Vorsprung durch  Technik” nieuw leven in te blazen, ontwierp Audi een vierwiel aangedreven prototype op basis van de Audi 80. Het prototype was de geboorte van Quattro, de vierwielaandrijving-technologie die ondertussen al 40 jaar (of meer dan 10,5 miljoen geproduceerde Quattro-modellen) meedraait. Op de autotentoonstelling van Genève in 1980 werd de Audi Quattro coupé voorgesteld, het allereerste echte productiemodel met de Quattro-technologie. Deze revolutionaire bolide werd al snel een verkoopshit en ook in de rallysport werd de technologie al snel onmisbaar door zijn ongekend tractie.

In 1988 was Audi actief in de Noord-Amerikaanse raceklasse ‘Trans-Am’ waar het dat jaar eerste eindigde in het klassement met de Audi 200 Quattro Turbo. Het rijtuig was dat seizoen echter zo dominant dat de organisatie het jaar nadien vierwielaandrijving verbood. Het resultaat van deze beslissing was dat Audi besloot over te stappen naar de ‘IMSA-GTO’ raceklasse. In 1989 begonnen ze aan dat kampioenschap met een compleet nieuw wapen: de Audi 90 Quattro IMSA GTO. De racewagen had eigenlijk niet eens veel gemeen met het Audi 90 productiemodel. Een ruim 700pk sterke turbo aangedreven vijfcilinder moest de brute machine naar de overwinning in deze klasse zien te krijgen. Met zijn 720 Nm ging hij van 0 naar 100 in 3,1 seconden en behaalde hij zonder al te veel moeite zijn 310 km/u topsnelheid. Aan de rechterzijde werden er 2 gigantische uitlaatpijpen geplaatst die het uiterlijk nog agressiever moest laten ogen. Desondanks al deze investeringen won Audi het IMSA-kampioenschap niet, al is dit tevens deels te wijten aan het feit dat de wagen langer dan verwacht in ontwikkeling was, zo miste het de eerste 2 races van het kampioenschap.

Nu toont Audi een nieuw ongetemd concept dat ons direct terug moet doen denken aan de 90 IMSA. Het is bovendien niet het eerste eerbetoon aan die racewagen: ongeveer 2 jaar geleden maakte ze een concept speciaal voor de computergame Gran Turismo, de e-Tron Vision Gran Turismo. Het idee voor het nieuwe eerbetoon aan zowel Audi Quattro in het algemeen als aan de 90 IMSA, de Audi RS6 GTO, kwam in eerste instantie van wat ze in Duitsland noemen ‘azubi’s’, stagiairs van de Audi Akademie te Neckarsulm. Het ontwerp van het finale concept werd echter wel uitgewerkt door designhoofd Marc Lichte. Het is een omgebouwde RS6 Avant met breed uitgeklopte wielkasten, gelijkaardige wielen als op de racewagen, een gelijkaardige dikke rode achterspoiler en een zeer vergelijkbare kleurstelling zoals we die van de 90 IMSA kennen. De opvallendste gelijkenis is zonder twijfel de 2 uitlaatpijpen aan de zijkant, iets zeer typerend voor de racewagen uit 1989. Niet enkel het exterieur ziet er zo extreem uit, ook binnenin hebben ze bij Audi even alle remmen los gelaten. We vinden er knappe race kuipstoelen vervaardigd in carbon met 6-puntgordels, een bijna geheel gestript interieur (enkel van de middenconsole lijken ze af gebleven te zijn) en een stevige rolkooi. Ook zien we aan de voorste zijkanten veiligheidsnetten hangen op de plaats waar we normaal vensters verwachten. Technische gegevens kennen we (nog) niet, maar het aangezicht zou reeds voldoende moeten zeggen.

Ik denk dat we mogen concluderen dat dit meer dan een mooi eerbetoon is aan een iconische racelegende en aan de o zo graag geziene Quattro-technologie. Voor het jubileum van die laatste werd, zoals reeds vermeld, eerder al een speciale editie van de Audi RS TT aangekondigd. Een unieke versie van de sportcoupé gebaseerd op de Sport Quattro S1 waarvan slechts 40 (hoe kan het ook anders) exemplaren in Duistland zullen worden verkocht aan een prijs van, hou je vast, 114 040 euro. De Audi RS6 GTO conceptcar moet de hommage nu compleet maken. Vond je de nieuwe generatie Audi RS6 al buitensporig? Let dan maar op dat je niet van je stoel valt bij het bekijken van de foto’s van dit monster. Jammer genoeg zijn er helemaal geen plannen om dit concept ooit in productie te brengen, dus is het nu enkel hopen dat Audi dit concept op tal van evenementen in een post-covid-19 tijdperk aan de wereld laat zien en dat de jongens uit Ingolstadt met wat specificaties over de brug komen.

Tekst: Kobe Van Herzele