Best Customer Experience 4.0 garandeert naadloze online en offline klantervaring

Best Customer Experience 4.0 garandeert naadloze online en offline klantervaring

4 februari 2021 0 Door Alain Mervilde

Met virtuele showroom geen verschil meer tussen online en offline bezoek – dezelfde vertrouwde omgeving en identieke service waar en wanneer de klant maar wilt

Brussel. Mercedes-Benz Belgium Luxembourg startte op 1 december 2020 zijn Salon-alternatief met “Hey Mercedes let’s talk” – een digitaal platform waar naast de Saloncondities ook de wereld van Mercedes-Benz tot leven wordt gebracht. Tijdens de traditionele Salonperiode wordt er nog een versnelling hoger geschakeld. Dankzij de virtuele showroom kan de bezoeker vanuit huis online bij Mercedes-Benz op bezoek gaan waar, wanneer hij/zij maar wil. Niet zomaar een bezoek; hij/zij komt er terecht in de vertrouwde Salon- en dealeromgeving van het merk met de ster. Met dezelfde look & feel als de fysieke showroom én met dezelfde service – van het opvragen van productinformatie en het consulteren van een verkoper tot het boeken van een proefrit of het configureren van de gewenste auto. Met ‘Best Customer Experience 4.0’ richt Mercedes-Benz zich op de veranderende wensen van klanten in het digitale tijdperk. Klanten moet een naadloze en comfortabele luxe-ervaring worden geboden wanneer zij in contact willen komen met het merk – ongeacht het tijdstip, de plaats of het kanaal dat zij gebruiken. Daarom combineert Mercedes-Benz zijn fysieke verkooppunten met digitale kanalen en komt het met innovatieve formats, panden en concepten.

Video’s in de virtuele showroom lopen online mee

Recent lanceerde Mercedes-Benz Belgium Luxembourg het nieuwe concept van de virtuele showroom in de gehele BeNeLux en is daarmee de eerste om dit internationale project te realiseren. “Daarmee geven we onze klanten en fans de mogelijkheid om onze modellen in hun vertrouwde omgeving te ontdekken”, aldus Peter Zijlstra, Head of Marketing. “Tal van virtuele en online initiatieven zagen de afgelopen maanden het levenslicht. Vandaag gaan wij een stap verder. Of de klant nu fysiek naar onze showroom komt of de showroom online bezoekt, de beleving en de mogelijkheden zijn identiek. We hebben immers het retailconcept, zoals iedereen het kent van onze concessiehouders en van onze stand op het Autosalon, tot in de kleinste details vertaald naar een online platform. We gaan daar zeer ver in. Zo draaien er zelfs productfilms mee op het platform – dezelfde als je in de showroom zou zien. De virtuele showroom evolueert dus mee in de tijd en wordt continu geactualiseerd.”

Niet alleen is de omgeving identiek, ook de service is hetzelfde. Bezoekers kunnen er rondwandelen, informatie opzoeken, een model van dichtbij bekijken, in gesprek gaan met een Product Expert, de auto van hun dromen configureren, een testrit boeken en zelfs een auto op het online stockplatfom reserveren.

Met deze aanpak zet Mercedes-Benz zijn aspiratie om te denken en te handelen als een luxemerk alle kracht bij en zet het merk zijn offensief op het gebied van digitalisering voort. Niet alleen door de perfectie waarmee de virtuele showroom een afspiegeling is van het fysieke verkooppunt, maar ook door de online mogelijkheden. Op die manier krijgt ’Best Customer Experience 4.0’ een nieuwe invulling.

Mercedes-Benz Cars rolt het wereldwijde Mercedes-Benz concept van de virtuele showroom als eerste uit in de BeNeLux. Momenteel zijn de A-Klasse, GLA, CLA, GLC, E-Klasse, S-Klasse en EQC met meerdere varianten in de virtuele showroom te bezichtigen. Het aanbod wordt gaandeweg uitgebreid naar alle modellen in het Mercedes-Benz portfolio en dankzij het ‘black box’-concept kunnen ook nieuwigheden van tevoren worden aangekondigd. Wat nu nog een 2D-ervaring is, wordt in een volgende stap uitgebreid naar een volledige 3D-aanpak.