SoftBank Corp. en Subaru Corporation voeren rijsituaties uit met betrekking tot autonoom rijden

Wereldprimeur: bedrijven verwezenlijken geslaagde rijsituaties met invoegassistentie voor voertuigen met behulp van 5G en Cellular V2X-communicatie

 

SoftBank Corp. (hoofdkantoor in Minato Ward, Tokio; Ken Miyauchi, President en CEO, “SoftBank”) en Subaru Corporation (hoofdkantoor in Shibuya Ward, Tokio; Tomomi Nakamura, voorzitter van de raad van bestuur, President en CEO, “Subaru”) kondigen aan dat ze in augustus 2020 erin geslaagd zijn om op locatie rijsituaties met invoegassistentie (merging vehicle assistance) succesvol uit te voeren, een wereldprimeur (1).  Deze prestatie is het resultaat van een gezamenlijk onderzoek van beide bedrijven dat in 2019 is gestart naar rijsituaties met betrekking tot veilige rijhulpsystemen en autonoom rijden en die gebruik maken van de vijfde generatie (5G) mobiele communicatie en Cellular V2X (C-V2X) (2).

De praktijktests, twee invoegende voertuigen omvattend, vonden plaats bij het Subaru R&E Center Bifuka Proving Ground (gevestigd in Bifuka-cho, Hokkaido), waar SoftBank’s “ODEKAKE 5G” (verplaatsbare apparatuur die 5G-radiogolven van hoge kwaliteit mogelijk maakt) werd geïnstalleerd. Deze installatie biedt een omgeving voor 5G-netwerken met specificaties die voldoen aan de non-stand-alone standaard (3) en voor C-V2X-communicatie. Bovendien werd, ichimill (4), de zeer nauwkeurige positionering service van SoftBank, gebruikt om de plaatsbepaling van de voertuigen te berekenen.

In de eerste praktijktest controleerden SoftBank en Subaru een veilige invoegassistentie bij een simulatie van een autonoom voertuig op een snelweg. Elk voertuig stuurde daarbij verschillende voertuigdata naar een MEC-server (5) via het 5G-netwerk. De applicatie op de MEC-server berekende voorspellingen van toekomstige aanrijdingen tussen voertuigen op de hoofdbaan en het autonoom rijdende voertuig op de invoegstrook met behulp van informatie verkregen van de overige voertuigen op de rijbaan. Als een botsing werd voorspeld, stuurde de applicatie een waarschuwing en commanderende berichten om te vertragen naar het automatisch rijdende voertuig op de samenvoegende rijstrook. Het autonoom rijdende voertuig berekende zijn eigen geschikte snelheid voor het invoegen op de rijstroken om een ​​botsing te vermijden door gebruik te maken van de feedback van de applicatie en de omgevingsinformatie van de eigen voertuigsensoren. Beide bedrijven behaalden een succesvol resultaat waarbij het autonoom rijdende voertuig veilig invoegde in de ruimte tussen twee voertuigen op de hoofdbaan. Een lage latentie en zeer betrouwbare communicatie waren de sleutel tot dit resultaat.

In de tweede praktijktest verifieerden SoftBank en Subaru een andere veilige invoegassistentie voor een autonoom rijdend voertuig in een situatie waarin er niet meteen voldoende ruimte was om in te voegen, zoals bijvoorbeeld in een verkeersopstopping. Het autonoom rijdend voertuig op de invoegstrook stuurde naar de voertuigen op de hoofdbaan een verzoek tot vertragen om te kunnen invoegen via voertuig-tot-voertuigcommunicatie (C-V2X). Het voertuig dat het verzoek ontving, berekende de juiste positie en snelheid voor een veilige invoeging en stuurde toelating op het geschikte moment. Beide bedrijven bereikten dit succesvolle resultaat nadat het autonoom rijdende voertuig met behulp van C-V2X veilig was ingevoegd in de vrij gemaakte ruimte door het voertuig op de hoofdbaan. Het resultaat biedt voordelen in situaties waar er onvoldoende ruimte is net voor het invoegen.

SoftBank en Subaru zullen zich verder toeleggen op praktijktesten die zich focussen op het koppelen van 5G en C-V2X-toegepast op voertuigcontrolesystemen, en zullen hun onderzoek en ontwikkeling voortzetten om een samenleving te garanderen die veilige en zekere mobiliteitssystemen heeft met geconnecteerde voertuigen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *