De nieuwe BMW M5 CS

De nieuwe BMW M5 CS

4 februari 2021 0 Door Alain Mervilde

BMW M GmbH breidt zijn gamma ultrasportieve CS-modellen uit met de introductie van de BMW M5 CS (gecombineerd brandstofverbruik: 11,3 –11,1 l/100 km volgens NEDC; 11,3 – 10,9 l/100 km volgens WLTP, gecombineerde CO2-emissie: 258 – 253 g/km volgens NEDC, 257 – 248 g/km volgens WLTP).

Dit is de eerste exclusieve speciale reeks met beperkte oplage van de legendarische BMW M5 (gecombineerd brandstofverbruik: 11,3 – 11,1 l/100 km volgens NEDC; 11,3 – 10,9 l/100
km volgens WLTP, gecombineerde CO2-emissie: 259 – 254 g/km volgens NEDC; 259 – 249 g/km volgens WLTP) die vier inzittenden op een buitengewone rijervaring trakteert. Het nieuwe, uiterst performante vlaggenschip van BMW M vestigt nieuwe normen met zijn unieke rijeigenschappen en zijn exclusieve, luxueuze uitstraling.

De nieuwe BMW M5 CS komt in de lente van 2021 op de markt en zal in België en Luxemburg beschikbaar zijn vanaf € 183.650 en € 177.600 respectievelijk.
Krachtigste motor in het BMW M gamma en doorgedreven engagement voor een lichtgewicht design.

De 4.4 V8-motor met 467 kW/635 pk – een stijging van 7 kW/10 pk ten opzichte van het vermogen van de BMW M5 Competition (gecombineerd brandstofverbruik: 11,3 – 11,1 l/100 km volgens NEDC; 11,3 – 10,9 l/100 km volgens WLTP, gecombineerde CO2-emissie: 259 – 254 g/km volgens NEDC; 259 – 249 g/km volgens WLTP) – maakt de BMW M5 CS tot de krachtigste wagen in de geschiedenis van BMW M. De M5 CS slaagt als geen ander in de indrukwekkende evenwichtsoefening van volledige dagelijkse bruikbaarheid enerzijds en rijplezier en uitzonderlijke circuitprestaties anderzijds.
Dat is toe te schrijven aan het rigoureuze engagement voor een lichtgewicht design (ongeveer 70 kilogram lichter dan de BMW M5 Competition), de specifieke chassisafstelling en het M xDrive-systeem met intelligente centrale sturing voor het actieve M differentieel.
Vier individuele zetels en exclusieve interpretaties van BMW iconen. Vier personen kunnen genieten van de superieure rijervaring in de BMW M5 CS: twee in de veelvuldig verstelbare en gewichtsbesparende M Carbon zetels vooraan en twee in de individuele zetels achteraan. Het leder Merino Feinnarbe van de voorzetels en het leder Merino van de exclusieve individuele achterzetels zijn uitgevoerd in Schwarz en worden gecombineerd met opvallende contrasterende zijstukken en stiksels in Mugello Rot. De hoofdsteunen zijn getooid met het silhouet van het legendarische Nürburgring-circuit. Ook bevatten de voorzetels verlichte M5 logo’s. De BMW M5 CS is onmiddellijk herkenbaar aan zijn exclusieve interpretaties van BMW iconen. Voorbeelden
daarvan zijn de omlijsting van de BMW nieren in Goldbronze en de L-vormige lichtbuizen van de BMW Laserlights. Die laatste kleuren geel in plaats van wit wanneer de dimlichten, grootlichten of welkomstverlichting actief zijn en verwijzen zo naar de succesvolle GT-racewagens van het merk.
Accenten in Goldbronze en exclusieve accessoires in carbon. De speciale reeks BMW M5 CS onderscheidt zich van de BMW M5 Competition door exclusieve accenten in Goldbronze en door koetswerkelementen in met koolstofvezels versterkte kunststof (CFRP) of zichtbaar carbon. De omlijsting rond de BMW nieren van de BMW M5 CS is afgewerkt in Goldbronze en deze felle kleur siert ook de BMW M 20″ gesmede velgen in Y-spaakdesign, evenals de “M5 CS”-logo’s op het radiatorrooster, de M kieuwen op de voorste spatborden en het kofferdeksel. De deurdrempels zijn afgewerkt met verlichte “M5 CS”-badges. De motorkap van de BMW M5 CS is volledig uit CFRP vervaardigd en omvat luchtuitlaten met sierelementen in zichtbaar carbon. De splitter in de voorschort, de buitenspiegelbehuizingen, de extra achterspoiler op het kofferdeksel en de diffusor achteraan zijn eveneens van CFRP gemaakt.
Deze onderdelen – zoals de M Power-afdekking voor het motorcompartiment met M logo in kleur en de inlaatdemper in zichtbaar carbon – komen niet alleen de stroomlijn ten goede, maar helpen het gewicht van de wagen ook met ongeveer 70 kilogram te verlagen ten opzichte van de BMW M5 Competition. De sportuitlaat van de M5 CS telt vier roestvrijstalen uitlaatpijpen die nog gespierder aandoen dan die van de BMW M5 Competition.
Gele accenten en exclusieve lakafwerkingen.
De L-vormige lichtbuizen van het standaard BMW Laserlight – in smalle strepen naar de nieren gericht – bieden diverse variaties van licht: als dagrijlichten en parkeerlichten tegen de donkere achtergrond van de BMW Individual Shadow Line-afwerking schijnen ze in het vertrouwde wit. Maar wanneer de dim- of grootlichten worden ingeschakeld, krijgen ze een opvallende gele tint, die BMW M5 CS-bestuurders ook van buitenaf kunnen waarnemen wanneer ze de wagen vanop afstand ontgrendelen en de welkomstverlichting inschakelen. De speciale reeks kan besteld worden in de metaalkleur Brands Hatch Grau, maar ook in de exclusieve matte metaalkleuren Frozen Brands Hatch Grey en Frozen Deep Green van BMW Individual.

Sportieve interieurdetails.
In het interieur van de BMW M5 CS dragen nog meer details bij tot het gevoel van sportieve intenties en exclusiviteit. De velg van het M Alcantara-stuur is overtrokken met het racemateriaal waaraan het zijn naam dankt, terwijl de centrale perforatie met rode achtergrond verwijst naar een andere klassieke racewagentoets. De schakelpaddles zijn gemaakt van carbon en de spaken van het stuur zijn afgewerkt in zwart chroom. Alcantara wordt ook gebruikt voor de hemelbekleding. Bovenop de middenconsole bevindt zich een vast lichtgewicht deksel, waar doorgaans een armsteun met opengaand deksel te vinden is. Het leder Merino in Schwarz wordt aangevuld met dubbele rode stiksels. Deze afdekking zorgt samen met het ontbreken van een opberglade
voor een aanzienlijke daling van het gewicht. De rode kleur komt terug in het “CS”-logo op het instrumentenbord en tussen de kuipzetels achterin. De M veiligheidsgordels zijn afgewerkt met rode en blauwe contrastnaden als verwijzing naar de BMW M kleuren, die ook hun opwachting maken in de“M5” badge op de fluwelen M vloermatten met specifieke randafwerking, en in het verlichte “M5 CS”-embleem op de deurdrempels.

Wendbaarheid van topniveau.
De verdere verfijning van de chassistechniek, de substantiële gewichtsverlaging en de speciale Track-banden helpen de BMW M5 CS om een superieure wendbaarheid en een onvergelijkbare rijervaring af te leveren. Het M xDrivesysteem maakt het dan weer mogelijk om de rijeigenschappen van de wagen stapsgewijs te wijzigen van de variabele vierwielaandrijvingsmodus (4WD) met
een basisafstelling die het grootste deel van het koppel naar de achterwielen stuurt, tot een zuivere achterwielaandrijving (2WD) zonder tussenkomst van DSC (Dynamic Stability Control). De speciale reeks kan doorgewinterde bestuurders dan ook trakteren op een onklopbare rijdynamiek en onvervalst rijplezier zonder dat de dagelijkse bruikbaarheid van de ultraperformante
berline in het gedrang komt. De BMW M5 CS bouwt voort op het chassis van de BMW M5 Competition, dat al een stijvere versie van dat onder de ‘standaard’ BMW M5 is, met oordeelkundige aanpassingen aan de veren, ophanging en stabilisatorstangen. Het chassis van de M5 CS beschikt over een zeven millimeter verlaagde rijhoogte en schokdempers ontwikkeld voor
de BMW M8 Gran Coupé. Die schokdempers tillen niet alleen het rijcomfort naar een hoger niveau, met name op snelwegritten tegen hoge snelheid, maar verminderen ook de schommelingen in de wielbelasting, wat het rijgedrag op de limiet sterk verbetert. Dat vertaalt zich in nog nauwkeurigere responsen tijdens circuitritten, zonder daarbij te raken aan het intuïtieve rijgemak van de wagen. De specialisten van BMW M gaven de lagerveren op de voor- en achteras van de BMW M5 CS een andere afstelling en verfijnden ook de schokdempersturing.

Deze ingrepen houden rekening met het lagere voertuiggewicht en het grotere prestatiepotentieel van de banden, en zijn uitgewerkt om de dynamiek van de wagen te optimaliseren. De BMW M5 CS is standaard geschoeid met uiterst sportieve Pirelli P Zero Corsa-Track-banden in maat 275/35 R 20 vooraan en maat 285/35 R 20 achteraan, op gesmede 20″ M velgen in Yspaakdesign (vooraan: 9,5 J x 20, achteraan: 10,5 J x 20) met afwerking in Goldbronze.
Standaard M Carbon keramische remmen.
De M Carbon keramische remmen geven de BMW M5 CS een superieure remkracht. De vaste remzadels met zes zuigers vooraan en zwevende remzadels met enkele zuiger achteraan zijn getooid met het M logo en zijn standaard in het rood gelakt. Als optie zijn ze ook te bestellen met een goudkleurige afwerking. De M Carbon keramische remmen zijn 23 kilogram lichter dan de M Compound-remmen op de BMW M5 Competition en onderscheiden zich door een nog lager onafgeveerd en roterend gewicht, met een verbeterde rijdynamiek en verhoogd ophangingscomfort als
voornaamste voordelen. Bovendien bieden deze remmen nog straffere prestaties, een verder verbeterde weerstand tegen fading en een nog hogere thermische stabiliteit. Tot slot zijn ze beter bestand tegen slijtage.
Uitzonderlijke prestaties.
De achtcilindermotor heeft een hoogtoerig karakter, afgeleid van de autosport, en levert een imposante spierkracht, een superieure vermogensontplooiing en uitmuntende prestaties. Met de achttraps M versnellingsbak Steptronic met Drivelogic sprint de BMW M5 CS in 3,0 seconden van 0 naar 100 km/u, wat hem 0,3 seconden sneller maakt dan de BMW M5 Competition en hem een plaats geeft bij de supersportwagens. De speciale reeks heeft slechts 10,4 seconden nodig om vanuit stilstand 200 km/u te bereiken en ook dat is 0,4 seconden minder dan de BMW M5
Competition. De topsnelheid is elektronisch begrensd tot 305 km/u.
Emotieve soundtrack met de sportuitlaat van de M5 CS.
De sportuitlaat van de M5 CS bezorgt een opzwepende M specifieke soundtrack die niemand onberoerd laat en die de lineaire vermogensontplooiing en het hoogtoerige karakter van de motor benadrukt. Het klepgestuurde systeem met twee pijpen werd ontworpen om de motorklank te versterken en een sportievere en duidelijkere feedback te geven, terwijl het toch geschikt blijft voor dagelijkse omstandigheden.
De BMW M5 CS produceert een veel krachtiger exterieurgeluid, dat een breder bereik beslaat en een meer opzwepend karakter heeft. Dat geluid verandert naargelang de ingeschakelde modi, die invloed hebben op de motorkenmerken, tot en met een bijzonder krachtige klank in de stand ‘SPORT+’. De bestuurder kan de M Sound Control-toets op elk moment indrukken om de akoestische aanwezigheid van de wagen te verzachten en een veel meer ingetogen motorgeluid op te roepen om bijvoorbeeld op onopvallende wijze door een woonwijk te rijden.