Nieuwe instapmodellen met plug-in-hybrideaandrijving voor de BMW 3 Reeks en BMW 5 Reeks.

De BMW Group zet zijn elektrificatieoffensief voort met de marktlancering van vier nieuwe modellen. Vanaf maart 2021 krijgen klanten de keuze uit vier plug-in-hybrideversies van de BMW 3 Reeks en maar liefst vijf versies van de BMW 5 Reeks. Productiestart vanaf maart 2021, vandaag reeds te bestellen bij uw BMW dealer.

Baanbrekende energie-efficiëntie, indrukwekkende zuinigheid en kenmerkend rijplezier gaan hand in hand in de nieuwe instapmodellen van de BMW 3 Reeks Plug-in-Hybride en de BMW 5 Reeks Plug-in-Hybride. Beide reeksen worden vanaf maart 2021 aangevuld met twee geëlektrificeerde aandrijfgehelen. De nieuwe modelvarianten van de BMW 3 Reeks Berline en BMW 3 Reeks Touring en van de BMW 5 Reeks Berline en BMW 5 Reeks Touring beschikken over de vierde generatie van de BMW eDrive-technologie.

Op die manier zet de BMW Group haar offensief op het gebied van geëlektrificeerde modellen consequent voort. Het is al langer duidelijk dat elektromobiliteit een steeds belangrijkere drijfveer voor duurzame groei wordt voor de constructeur. In boekjaar 2021 wil de BMW Group zijn verkoop van geëlektrificeerde modellen met ongeveer 50 procent verhogen in vergelijking met het al erg succesvolle jaar 2020. De nieuwe plug-in-hybridemodellen van de BMW 3 Reeks en BMW 5 Reeks hebben alles in huis om bijkomende doelgroepen te overtuigen van de elektrische mobiliteit. Het gamma van de BMW 3 Reeks zal daarmee in zijn eentje vier plug-in-hybrideversies omvatten, waarvan er drie als optie met BMW xDrive verkrijgbaar zullen zijn. Van de BMW 5 Reeks zullen zelfs vijf plug-in-hybrideversies worden aangeboden, die de typische sportiviteit en de geschiktheid voor dagelijks gebruik en lange reizen verenigen met de mogelijkheid om lokaal emissievrij te rijden. Drie van die versies zullen standaard of als optie over de intelligente vierwielaandrijving beschikken. In totaal zal de BMW Group vanaf maart 2021 niet minder dan vijftien BMW modellen en één MINI model met plug-in-hybrideaandrijving aanbieden. De huidige uitbreiding van het gamma is de logische volgende stap op weg naar een modelgamma dat tegen 2023 al vijfentwintig geëlektrificeerde wagens zal omvatten.

Het nieuwe gamma omvat de volgende modelversies:

BMW 320e Berline: Gewogen brandstofverbruik, gecombineerd: 1,8 – 1,3 l/100 km (WLTP), 1,8 – 1,5 l/100 km (NEDC); gewogen stroomverbruik, gecombineerd: 18,1 – 16,1 kWh/100 km (WLTP), 14,8 – 14,2 kWh/100 km (NEDC), Gewogen CO2-emissie, gecombineerd: 41 – 29 g/km (WLTP), 41 – 35 g/km (NEDC),

 

BMW 320e Touring: Gewogen brandstofverbruik, gecombineerd: 1,9- 1.4l/100 km (WLTP), 1,9 – 1,7 l/100 km (NEDC); gewogen stroomverbruik, gecombineerd: 18,6 – 16,7 kWh/100 km (WLTP), 15,3 – 14,3 kWh/100 km (NEDC), gewogen CO2-emissie, gecombineerd: 44 – 32 g/km (WLTP), 44 – 38 g/km (NEDC),

 

BMW 320e xDrive Touring: Gewogen brandstofverbruik, gecombineerd: 2,2 – 1,5 l/100 km (WLTP), 2,1 – 1,9 l/100 km (NEDC); gewogen stroomverbruik, gecombineerd: 19,5 – 17,3 kWh/100 km (WLTP), 16,4 – 16,0 kWh/100 km (NEDC), gewogen CO2-emissie, gecombineerd: 49 – 35 g/km (WLTP), 49 – 43 g/km (NEDC),

 

BMW 520e Berline: Gewogen brandstofverbruik, gecombineerd: 1,8 – 1,3 l/100 km (WLTP), 1,9 – 1,7 l/100 km (NEDC); gewogen stroomverbruik, gecombineerd: 18,2 – 16,3 kWh/100 km (WLTP), 15,1 – 14,5 kWh/100 km (NEDC), Gewogen CO2-emissie, gecombineerd: 41 – 30 g/km (WLTP), 43 – 39 g/km (NEDC),

 

BMW 520e Touring: Gewogen brandstofverbruik, gecombineerd: 1,9 – 1.5 l/100 km (WLTP), 2,0 – 1,8 l/100 km (NEDC); gewogen stroomverbruik, gecombineerd: 18,4 – 17,0 kWh/100 km (WLTP), 15,6 – 15,0 kWh/100 km (NEDC), gewogen CO2-emissie, gecombineerd: 43 – 34 g/km (WLTP), 46 – 42 g/km (NEDC),

Model Prijs België (incl.21% BTW)
BMW 320e Berline 47.750,00
BMW 320e Touring 49.350,00
BMW 320e xDrive Touring 51.900,00
BMW 520e Berline 56.950,00
BMW 520e Touring 59.800,00

 

 

 

Betaalbare instapversie tot de wereld van geëlektrificeerd rijplezier.

De nieuwe versies in het gamma plug-in-hybridemodellen stellen klanten in staat om de vele kwaliteiten van de nieuwe BMW 3 Reeks en de nieuwe BMW 5 Reeks op een bijzonder economische manier te verenigen met het geavanceerde karakter van een geëlektrificeerde aandrijving. Het specifieke plug-in-hybridesysteem van de nieuwe instapmodellen omvat een 2.0-viercilinder benzinemotor van 120 kW/163 pk en een elektromotor met een maximumvermogen van 83 kW/113 (BMW 520e Berline en BMW 520e Touring: 80 kW/109 pk). Samen genereren ze een systeemvermogen tot 150 kW/204 pk.

De intelligent gestuurde interactie tussen de verbrandingsmotor en elektromotor staat garant voor het typische rijplezier en de uitzonderlijke efficiëntie van de BMW hybridemodellen. Beide krachtbronnen brengen hun aandrijfkoppel over naar de achterwielen via de 8-versnellingsbak Steptronic of, indien nodig, naar de vier wielen met behulp van de vierwielaandrijving xDrive. Samen met het systeemvermogen van 150 kW/204 pk zorgen ook de spontane vermogensontplooiing van de plug-in-hybrideaandrijving en het maximumkoppel van 350 Nm voor uitzonderlijke sprintcapaciteiten en sportieve rijeigenschappen.

De nieuwe BMW 320e Berline accelereert van 0 tot 100 km/u in 7,6 seconden en haalt een topsnelheid van 225 km/u. De nieuwe BMW 320e Touring laat voor dezelfde oefeningen 7,9 seconden en 220 km/u optekenen en voor de nieuwe BMW 320e xDrive Touring is dat 8,2 seconden en 219 km/u. De nieuwe BMW 520e Berline sprint vanuit stilstand in 7,9 seconden naar 100 km/u en heeft een topsnelheid van 225 km/u. De nieuwe BMW 520e Touring werkt de standaardsprint af in 8,2 seconden en haalt een topsnelheid van 218 km/u. In de zuiver elektrische rijmodus halen de nieuwe plug-in-hybridemodellen van beide reeksen een topsnelheid van 140 km/u.

Ruim elektrisch rijbereik dankzij hypergeavanceerde accuceltechnologie.

Dankzij de voorbeeldige efficiëntie van hun elektromotor en de grote opslagcapaciteit van hun hoogspanningsaccu zijn de nieuwe plug-in-hybridemodellen ideaal om een groot deel van de dagelijkse ritten, zoals woon-werkverkeer, zuiver elektrisch – en dus lokaal emissievrij – af te leggen. De lithium-ionaccu’s, ontwikkeld op basis van de recentste accuceltechnologie en geproduceerd door de BMW Group, hebben een bruto energie-inhoud van 12,0 kWh en een capaciteit van 34 Ah. Dat vertaalt zich volgens de WLTP-testcyclus in een elektrisch rijbereik van 48 tot 57 kilometer voor de nieuwe BMW 320e Berline, 46 tot 54 kilometer voor de nieuwe BMW 320e Touring, 41 tot 55 kilometer voor de nieuwe BMW 520e Berline en 45 tot 51 kilometer voor de nieuwe BMW 520e Touring.

Op de weg toont de hoogspanningsaccu zich bijzonder efficiënt dankzij de recuperatie van remenergie. Met de twee standaard geleverde laadkabels kan hij worden opgeladen aan een gewoon huishoudelijk stopcontact, maar ook aan een wallbox of openbaar laadstation. De hoogspanningsaccu kan met maximaal 3,7 kW worden opgeladen van 0 tot 80 procent van zijn totale capaciteit in 2,6 uur en van nul tot 100 procent in 3,6 uur.

Digitale diensten ondersteunen lokaal emissievrij rijden.

Met het BMW Live Cockpit Plus inclusief Connected Package Professional, dat standaard is op de nieuwe plug-in-hybridemodellen, kunnen bestuurders talrijke digitale diensten gebruiken, waarvan er sommige speciaal voor elektrische wagens zijn ontworpen. Met de digitale diensten BMW eDrive Zone en BMW Points krijgen bestuurders van de BMW plug-in-hybridemodellen extra stimulansen en mogelijkheden om het potentieel van lokaal emissievrije mobiliteit bijzonder intensief te benutten en zo de CO2-emissie en geluidsoverlast in de stad te verminderen. Zodra de wagen een stadscentrum binnenrijdt, dat het gps-systeem door middel van geofencing herkent als een eDrive-zone, activeert het controlesysteem van de plug-in-hybrideaandrijving automatisch de zuiver elektrische rijmodus. Naast de officiële stedelijke milieuzones in Duitsland omvatten de eDrive-zones ook stadszones in tal van andere Europese landen. In et totaal kan de dienst BMW eDrive Zone al in meer dan tachtig Europese steden worden gebruikt.

De toename van het elektrische rijbereik helpt niet alleen de efficiëntie te optimaliseren en de emissies te beperken, maar verlaagt ook de bedrijfskosten voor de klant. Dat geldt in het bijzonder in het stadsverkeer, waar de elektromotor consequent een hoger efficiëntieniveau bereikt dan een benzine- of dieselmotor.

Lokaal emissievrij rijden wordt ook beloond met BMW Points, het werelds eerste beloningsprogramma ter wereld voor bestuurders van BMW plug-in-hybridemodellen. Per zuiver elektrisch afgelegde kilometer verdient de bestuurder één punt. Binnen zones die als BMW eDrive-zone zijn afgebakend wordt zuiver elektrisch rijden zelfs met dubbele punten beloond. De verzamelde punten kunnen vervolgens worden omgezet in credits die bestuurders kunnen inwisselen om de hoogspanningsaccu op te laden aan openbare laadstations van BMW Charging. De diensten BMW eDrive Zones en BMW Points zijn ook standaard voor de nieuwe BMW 3 Reeks en de nieuwe BMW 5 Reeks plug-in-hybridemodellen.

Geschikt voor alle toepassingen, van dagelijkse ritten tot grote reizen, uitgebreide standaarduitrusting.

De hoogspanningsaccu van de nieuwe BMW 3 Reeks en BMW 5 Reeks Plug-in-Hybride is onder de achterbank geïnstalleerd om ruimte te besparen. Dat impliceert ook dat het bagagevolume van de Berline en Touring vrijwel volledig beschikbaar blijft. Concreet bedraagt dat volume 375 liter voor de nieuwe BMW 320e Berline en 410 liter in de nieuwe BMW 520e Berline. Dat koffervolume kan worden uitgebreid van 410 tot 1.420 liter in de nieuwe BMW 320e Touring en van 430 tot 1.560 liter in de nieuwe BMW 520e Touring. Het maximaal toegelaten sleepgewicht bedraagt 1.500 kilogram voor de modellen van de BMW 3 Reeks en 1.700 kilogram voor die van de BMW 5 Reeks.

Het royale plaatsaanbod draagt bij tot de aantrekkelijke veelzijdigheid van de plug-in-hybridemodellen, net als het aandrijfconcept met twee motoren. Dankzij de brandstoftank van 40 liter in de BMW 3 Reeks en 46 liter in de BMW 5 Reeks garanderen beide modellen een groot rijbereik, wat de geschiktheid voor elektrisch rijden benadrukt.

De plug-in-hybridemodellen van de BMW 3 Reeks en BMW 5 Reeks zijn ook standaard uitgerust met een actieve voetgangersbescherming. Wanneer ze elektrisch rijden, genereren ze bij snelheden tot 30 km/u een onmiskenbaar, specifiek voor geëlektrificeerde BMW modellen ontwikkeld geluid om andere weggebruikers te waarschuwen voor de naderende wagen zonder daarbij het akoestische comfort van de inzittenden te verstoren.

De sportieve kenmerken van de nieuwe plug-in-hybridemodellen worden nog versterkt door een modelspecifieke afstelling en gerichte overbrenging van aandrijfgeluiden via het audiosysteem in het interieur, een direct maar nauwkeurig gaspedaalgevoel en een specifiek schakelprogramma voor de 8-versnellingsbak Steptronic, inclusief terugschakelen tijdens het remmen.

De standaarduitrusting omvat ook een automatische airconditioning met uitgebreide functies (BMW 520e Berline, BMW 520e Touring) of een automatische airconditioning (BMW 320e Berline, BMW 320e Touring), alsook een hulpverwarming en -airconditioning. Het interieur van de wagen kan naar wens worden voorverwarmd of voorgekoeld. Zo bent u zeker van een aangename temperatuur, zelfs wanneer de accu bijna leeg is. Via de My BMW App kunt u met een smartphone het interieur vanop afstand op temperatuur brengen.

De gegevens over brandstofverbruik, CO2-emissie en stroomverbruik werden berekend op basis van de voorgeschreven testprocedure VO (EU) 715/2007 in de geldende versie. De gegevens hebben betrekking op een wagen in standaarduitvoering in België en Luxemburg. Wat het rijbereik betreft, houden de NEDC-cijfers rekening met verschillen in de gekozen velg- en bandenmaat, terwijl de WLTP-cyclus rekening houdt met de invloed van alle opties.

Alle cijfers werden reeds berekend op basis van de nieuwe WLTP-testcyclus. De vermelde NEDC-waarden werden waar van toepassing omgerekend naar de NEDC-procedure. De WLTP-waarden worden gebruikt als basis voor de bepaling van belastingen en andere voertuiggerelateerde heffingen die (ook) gebaseerd zijn op de CO2-emissie en, waar van toepassing, voor voertuigspecifieke subsidies. Meer informatie over de WLTP- en NEDC-meetprocedures is beschikbaar op www.bmw.com/wltp.

Meer informatie over de officiële CO2-uitstoot en brandstofwaarden van nieuwe personenwagens

is opgenomen in de “Gids CO2“, die gratis te verkrijgen is in elk verkooppunt of bij de Federale Overheidsdienst Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu, Directoraat-Generaal Leefmilieu (Victor Hortaplein 40 bus 10 te 1060 Brussel).

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *