Wereldpremière van de nieuwe Multivan

een nieuw gevoel van rijden richt zich op de toekomst

 

  • Een iconische reeks: charismatisch design van de nieuwe Multivan volgt het DNA van zijn legendarische voorgangers
  • Zuiver elektrisch in de stad: de nieuwe Multivan debuteert als eerste Bulli met een plug-inhybride aandrijving
  • Automatisch schakelen: alle Multivans zijn standaard uitgerust met een versnellingsbak met dubbele koppeling (DSG)
  • Meer comfort en veiligheid: Multivan kan voor het eerst semi-automatisch worden bestuurd via IQ.DRIVE Travel Assist
  • De nieuwe Multivan komt in de tweede helft van het jaar op de markt als gewone versie en versie met lange wielbasis
  • Tot 25 procent lichter: individuele zitplaatsen kunnen achterin variabel worden geplaatst met behulp van een nieuw railsysteem
  • Multitool: nieuw tafeltje achterin kan tussen alle rijen stoelen worden verschoven en voorin als middenconsole worden gebruiktVersnellingspook en handrem afgeschaft: gedigitaliseerd interieur creëert meer ruimte voor bestuurder en voorpassagier

 

Slechts een paar moderne wagens hebben een cultstatus. Eén daarvan is een busje: de Multivan. In wereldpremière stelt Volkswagen Bedrijfsvoertuigen nu een volledig nieuw ontworpen generatie van de bestseller voor. De nieuwe Bulli is op het modulaire MQB-platform van Volkswagen gebaseerd. Technisch gezien, maakt het busje een grote sprong: voortaan zal het aandrijvingsgamma als nieuwigheid een plug-inhybride omvatten; de Multivan wordt dus tijdelijk een voertuig met nuluitstoot. Bovendien vindt een nieuwe ontwikkelingsfase van de modernste rijhulp-, bedienings- en infotainmentsystemen zijn weg naar de reeks. Ook op het gebied van de crashveiligheid is de vooruitgang maximaal. Het unieke design-DNA van de Bulli is evolutionair verder ontwikkeld: geen enkele ander busje wordt al meer dan 70 jaar gebouwd, en is generatie na generatie visueel geslepen als een diamant. Daarom is de nieuwe Multivan ook meteen herkenbaar als een afstammeling van de legendarische T1.

 

 

Volkswagen Bedrijfsvoertuigen luidt een nieuw tijdperk in met de wereldpremière van de zevende generatie Bulli’s. Dit decennium zal in het teken staan van de veelzijdige elektrificatie van aandrijvingen en de komst van automatisch rijden. Tegen deze achtergrond zal het Bulli-gamma in de toekomst in drie pijlers worden opgedeeld: de Multivan- en Transporter 6.1-reeksen en de in serie geproduceerde versies van de ID.BUZZ, die in 2022 op de markt zullen komen. Elk van deze pijlers is van fundamenteel belang: de T6.1 blijft als Transporter en Caravelle de specialist voor commercieel gebruik en als California het motorhome-icoon. Met het ID.BUZZ lifestyle busje en de ID.BUZZ Cargo bestelwagen op maat van het stadsleven, zullen twee zuiver elektrische modellen in de toekomst nieuwe segmenten aansnijden. De nieuwe Multivan zal vanaf dit jaar de rol van de bijzonder getalenteerde allrounder overnemen: in de Multivan eHybrid-versie met plug-inhybride aandrijving wordt hij ook tijdelijk een nuluitstootvoertuig; tegelijkertijd beveelt hij zich met zijn grote totale rijbereik aan als een busje voor de lange afstand. Tot 4.053 liter koffervolume kan hij ook elke verhuizing en al het sportmateriaal – behalve dan zweefvliegtuigen en zeilboten – gemakkelijk aan. En zelfs die kan de nieuwe Multivan aan, dankzij een trekvermogen tot 2.000 kg. Volkswagen Bedrijfsvoertuigen heeft de vrijheid genomen om de Multivan van de eerste tot de laatste millimeter opnieuw na te bouwen. De basis hiervoor werd voor het eerst gelegd door het modulaire MQB-platform, kortweg MQB.

De nieuwe generatie van de Multivan zal in de tweede helft van het jaar worden gelanceerd.

Multi Utility Vehicle – één busje, ontelbare mogelijkheden

Met het busje, dat plaats biedt aan maximaal zeven passagiers en verkrijgbaar is in de drie versies Multivan, Life en Style, brengt Volkswagen Bedrijfsvoertuigen een speciaal, nieuw gevoel van rijden over naar het geconnecteerde en gedigitaliseerde heden en toekomst. Het Multi Utility Vehicle (MUV) is in de eerste plaats ontworpen voor gezinnen en sportieve, actieve mensen, en past met zijn volledig nieuw ontwikkelde zit- en laadruimte in talloze mobiliteitsscenario’s. Dit geldt des te meer omdat Volkswagen Bedrijfsvoertuigen de nieuwe Multivan naast het basismodel ook zal aanbieden als verlengde versie met een nog grotere laadruimte. Daarnaast voorspellen prognoses ook dat de nieuwe Bulli zijn marktaandeel als zakenbusje en exclusieve shuttle nog zal uitbreiden dankzij zijn veelzijdigheid en hoogwaardige, loungeachtige interieur.

 

Plaatselijk uitstootvrij – de eerste Multivan met plug-inhybride aandrijving

Een van de belangrijkste parameters in het bestek was de eis dat de nieuwe Multivan, in tegenstelling tot zijn voorganger, ook met een plug-inhybride systeem op de markt moest worden gebracht. De reden: alleen dit type aandrijving combineert uitstootvrij rijden in de stad met een zeer groot rijbereik en een laag totaalverbruik. De Multivan met plug-inhybride aandrijving draagt de extra aanduiding eHybrid. Systeemvermogen van de elektromotor plus turbobenzinemotor (TSI): 160 kW / 218 pk.

 

De eHybrid van de nieuwe Multivan in detail

De eerste Multivan met plug-inhybride aandrijving draagt de extra aanduiding eHybrid. De elektromotor ontwikkelt 85 kW / 116 pk; de 1.395 cm³ viercilinder turbobenzinemotor ontwikkelt 110 kW / 150 pk. Het systeemvermogen door de koppeling van beide aandrijvingen bedraagt 160 kW / 218 pk. Het maximumkoppel van het systeem bedraagt 350 Nm.

In de praktijk leidt de plug-inhybride aandrijving tot een volledig nieuwe Multivan-ervaring: de bestuurder activeert eerst de START-knop. De Digitale Cockpit toont nu onder meer de startgereedheid (READY) en het totale rijbereik (tank en batterij). In plaats van een toerenteller is een vermogensmeter actief in de lay-out met klassieke ronde instrumenten. De linkerhelft van deze schaal geeft aan of de bestuurder elektrische energie onttrekt (Power / blauw gebied) of deze door middel van recuperatie in de batterij laadt (Charge / groen gebied); de rechterhelft van de schaal geeft intussen het toerental van de TSI aan. Daarna wordt de speciaal voor de plug-inhybride aandrijving ontwikkelde 6-traps DSG (DQ400E) met click by wire in ‘D’ gezet, het gaspedaal ingetrapt en het voorwielaangedreven busje komt geruisloos op snelheid. Silent Running met systeem: waar mogelijk start de Multivan eHybrid in E-Mode – d.w.z. puur elektrisch en dus uitstootvrij (uitzondering: als de temperatuur van de batterij lager is dan min 10 graden of het oplaadniveau te laag is).

Dankzij de lithium-ionbatterij van 13 kWh is het elektrisch rijbereik zo ontworpen dat typische dagelijkse afstanden zonder uitstoot kunnen worden afgelegd. Een voorbeeld voor Duitsland: volgens een studie1) van het federale ministerie van vervoer en digitale infrastructuur is 95 procent van alle dagelijkse verplaatsingen met de wagen korter dan 50 kilometer. Pas bij een snelheid van meer dan 130 km/u of afhankelijk van het laadniveau van de batterij schakelt een (TSI) in. De plug-inhybride is een ideale aandrijving voor de Multivan, die plaats biedt aan maximaal zeven passagiers, omdat hij nuluitstoot in een stedelijke omgeving combineert met de mogelijkheid om lange afstanden, zoals een rit naar een vakantiebestemming, af te leggen met slechts een paar stops.

 

 

De TSI van de nieuwe Multivan in detail

De instap in de aandrijvingswereld van de nieuwe Multivan wordt gemarkeerd door een ultramoderne turbobenzinemotor uit de EA211evo-motorenreeks. De viercilindermotor met directe injectie ontwikkelt zijn maximumvermogen van 100 kW / 136 pk uit een cilinderinhoud van 1.498 cm³. Het maximumkoppel van de TSI bedraagt 220 Nm. Zoals alle Multivanmotoren voldoet ook de 100 kW benzinemotor aan de EU6 AP-emissienorm. De Multivan 1.5 TSI heeft standaard een DSG-7-versnellingsbak. De aandrijving zit op de vooras.

De krachtigste TSI in de nieuwe Multivan heeft een cilinderinhoud van 1.984 cm³. De 150 kW / 204 viercilinder behoort tot de EA888-motorenreeks. De motoren van deze reeks behoren tot de krachtigste viercilindermotoren van de hele Volkswagen-groep en drijven onder meer wagens als de Golf GTI, Golf R of de Tiguan R en Arteon R aan. De efficiënte motor ontwikkelt in de Multivan een maximumkoppel van 320 Nm. Ook in dit geval wordt een DSG-7-versnellingsbak gebruikt, die het motorvermogen op de vooras overbrengt.

 

Automatisch schakelen – de nieuwe Multivan heeft altijd een DSG aan boord

Alle aandrijvingsversies zijn standaard gekoppeld aan een versnellingsbak met dubbele koppeling (DSG). De DSG-6-versnellingsbak van de eHybrid is een versnellingsbak (DQ400E) die speciaal ontwikkeld is voor de plug-inhybride aandrijving en vormt een systeemeenheid met de elektromotor. Een DSG-7-versnellingsbak zal gebruikt worden voor de TSI-versies en de latere TDI. Voor het eerst in de Multivan worden de versnellingsbakken geschakeld ‘by wire’ en dus uiterst comfortabel met een kleine DSG-schakelknop in het instrumentenpaneel.

 

Semi-automatisch rijden – eerste Bulli met IQ.DRIVE Travel Assist

Het gamma rijhulpsystemen is aanzienlijk uitgebreid. Afhankelijk van de uitrusting zijn er meer dan 20 systemen. De standaarduitrusting omvat altijd Car2X (standaard lokaal waarschuwingssysteem), het omgevingscontrolesysteem Front Assist met noodremfunctie in de stad, uitwijkondersteuning met de nieuwe afdraaihulp, verkeersbordenherkenning, het waarschuwingssysteem Lane Assist voor het onbedoeld verlaten van de rijstrook en snelheidsregelaar. Tot de innovatieve nieuwe systemen behoort de IQ.DRIVE Travel Assist, waarmee halfautomatisch rijden van 0 tot 210 km/u mogelijk is. Met de IQ.DRIVE Travel Assist smelten de nieuwe anticiperende automatische afstandsregeling ACC (langsgeleiding) en Lane Assist (dwarsgeleiding) samen tot een nieuw systeem dat het comfort en de veiligheid op middellange en lange afstanden aanzienlijk perfectioneert.

Charismatisch koetswerk – DNA van het beroemdste busjesdesign ter wereld

Het design is nieuw en toch duidelijk Multivan. Het blijft uniek door de oorsprong van deze reeks. “De nieuwe Multivan draagt onmiskenbaar de genen van het beroemdste busjesdesign ter wereld,” aldus Albert Kirzinger, hoofdontwerper bij Volkswagen Bedrijfsvoertuigen. Het is duidelijk dat het DNA van de voorgangers een doorslaggevende invloed heeft op het design van de nieuwe Multivan. Kirzinger verduidelijkt: “We hebben het onmiskenbare karakter van dit icoon een grote stap voorwaarts gebracht en zijn toch trouw gebleven aan de typische Bulli-lijn. Zo halen we bewust de horizontale karakterlijn van een T3 aan die het koetswerk omvat”. In de nieuwe Multivan wordt deze karakterlijn verfijnd door een chroom-look toepassing vanaf de Style uitrustingslijn. Dit kleurcontrast met het lakwerk benadrukt de karakterlijn nog meer dan bij de T3 – de derde generatie van de Bulli en tegelijk de eerste generatie van de Multivan. Als de nieuwe Multivan wordt besteld in een tweekleurige lakafwerking, scheidt de karakterlijn ook de kleuren van elkaar.

Het nieuwe busje neemt ook een stijlkenmerk over van de T4 en dus van de tweede generatie Multivan: de motorkap, die opvallend naar voren is getrokken onder de voorruit. Opnieuw Albert Kirzinger: “Het DNA van het veelzijdige T-verhaal leeft voort. In een compleet nieuwe Multivan, die op het eerste gezicht toch een typische Bulli is. Met een karaktervolle, sympathieke uitstraling en een strak, tijdloos ontwerp.”

 

 

Opvallende afmetingen – een grotere wielbasis, breedte en lengte

De afmetingen van de nieuwe Multivan zijn veranderd. In vergelijking met zijn voorganger is de basisversie langer en breder geworden. Tegelijkertijd heeft Volkswagen Bedrijfsvoertuigen de hoogte iets verlaagd – maar met vrijwel identieke of, met het nieuwe panoramische glazen dak, zelfs verbeterde maximale binnenhoogte. In detail is de nieuwe Multivan zonder de optionele elektrisch inklapbare buitenspiegels 1.941 mm breed (+37 mm in vergelijking met de Multivan 6.1), 4.973 mm lang (+69 mm) en tot 1.903 mm hoog (-47 mm). De wielbasis bedraagt 3.124 mm (+124 mm). Ook hier is de Multivan beschikbaar in een versie met lange wielbasis. Hij meet 5.173 mm tussen de bumpers met een identieke wielbasis; dat maakt hem 131 mm compacter dan zijn voorganger.

Volkswagen Bedrijfsvoertuigen heeft grote vooruitgang geboekt op het gebied van aerodynamica: de Cw-waarde is een uitstekende 0,3 voor een busje.

 

Nieuwe functies: automatische openen en interactief licht

Het koetswerk van de Multivan is niet alleen opnieuw ontworpen, maar ook technisch opnieuw uitgedacht. Zo is het voor het eerst in een Bulli mogelijk om met een eenvoudige voetbeweging de optionele elektrisch bediende achterklep te openen door middel van gebarenbediening (Easy open & close). Nieuw is dat dit ook werkt in combinatie met de schuifdeuren, die vanaf de uitrustingsversie Style standaard elektrisch openen en sluiten. De functie is als optie verkrijgbaar voor de versies Multivan en Life – beide standaard met twee manueel bediende schuifdeuren (Life: met sluithulpen voor de schuifdeuren en de achterklep). De elektrisch bediende schuifdeuren kunnen ook van buitenaf met een voetbeweging worden geopend via Easy open; van binnenuit kunnen ze ook worden geopend en gesloten via knoppen in de dashboards rechts van het infotainmentsysteem, in combinatie met de bijbehorende handvatschakelaars.

Een andere nieuwigheid voor een Multivan zijn de interactieve IQ.LIGHT – ledmatrixkoplampen, die ook als optie worden aangeboden als alternatief voor de standaard ledkoplampen. Het functiepakket van de IQ.LIGHT – ledmatrixkoplampen omvat onder meer Dynamic Light Assist (continu grootlicht zonder tegenliggers te verblinden) en dynamische bochtenverlichting (nauwkeurige verlichting van bochten). In het geval van de IQ.LIGHT – ledmatrixkoplampen als een verdere koetswerkinnovatie: een verlichte led-dwarsbalk in het radiatorrooster als een verder element van de dagrijverlichting. De Style-uitrustingsversie is doorgaans voorzien van de verlichte dwarsbalk van het radiatorrooster. Alle nieuwe Multivans zijn ook standaard uitgerust met ledachterlichten.

 

840-watt sound system van Harman Kardon

De nieuwe Multivan is optioneel verkrijgbaar met de nog uitgebreider uitgeruste navigatiesystemen Discover Media en Discover Pro. Alle drie de infotainmentsystemen kunnen ook worden gecombineerd met een Harman Kardon sound system dat speciaal voor de Multivan is ontwikkeld. Naast 14 highend-luidsprekers, een 16-kanaals Ethernet-versterker met 840 watt muziekvermogen en vier geluidsinstellingen, maakt het systeem als primeur gebruik van het zogenaamde Fraunhofer Sonamic Panorama Algorithm. Het algoritme scheidt de afzonderlijke bronnen van een stereo-opname en verdeelt ze gelijkmatig met een fascinerend geluid over een U-vormig geluidstoneel. Optisch hoogwaardig: de luidsprekerbekledingen van flinterdun staal, vervaardigd met een nieuw ontwikkelde, uiterst precieze lasertechnologie.

Multivan interieur – variabeler en meer gedigitaliseerd dan ooit tevoren

De eerste generatie van de Multivan heeft altijd een invloed gehad op het interieurconcept van zijn opvolgers. Dit geldt ook voor de nieuwe Multivan: de motor van de T3 bevond zich achterin en niet voorin, zoals het geval is sinds de T4. Dit resulteerde in een zeer korte overhang vooraan op de T3. De bestuurder had daarom in de T3 het gevoel dat hij op de vooras zat. Het voorste gedeelte werd iets langer door de overschakeling naar de voorste motor in de T4 en vervolgens bij elke volgende generatie om veiligheidsredenen – de bestuurder schoof evenwijdig naar achter. Maar het typische zitgevoel van een Multivan is behouden gebleven. Altijd. En zo is het ook met de nieuwe: veel hoger, veel gevoel vooruit en feitelijk veiliger dan ooit.

Net als het koetswerk is ook het interieur nieuw ontworpen. Dit omvat ook het instrumentenpaneel – een ergonomisch ontworpen en geconnecteerd displaylandschap. Hij is standaard uitgerust met een Digital Cockpit en het Ready 2 Discover infotainmentsysteem. Altijd geïntegreerd: de onlinediensten van We Connect en We Connect Plus (deze laatste met een beperkte looptijd, nadien verlengbaar tegen betaling). De meeste bedieningselementen werden ontworpen als digitaal gestuurde aanraakoppervlakken en knoppen. Belangrijk daarbij: Volkswagen Bedrijfsvoertuigen maakt ook gericht gebruik van het digitale om de typische dagelijkse bruikbaarheid van de Bulli verder te perfectioneren. Een voorbeeld is de overgang van voor naar achter: een Multivan zal nooit een klassieke middenconsole hebben die doorloopt tot in het interieur, omdat deze praktische, onmisbare en typische instap er niet zou bij werken. En om die reden is er ook geen middenconsole in de nieuwe Multivan. Zoals hierboven beschreven, is het de eerste wagen met een digitale en dus ruimtebesparende shift-by-wire versnellingspook voor de standaard versnellingsbak met dubbele koppeling. Ook de parkeerrem wordt elektrisch bediend. Beide oplossingen creëren nog meer ruimte voor het opstapje tussen de bestuurder en de passagiersstoel.

 

Nieuw railsysteem – lichtgewichte stoelen en multivariabele tafel

Ook al waren ze voorheen niet beschikbaar in de Multivan – de opbergmogelijkheden in een middenconsole zijn praktisch. Net als het tafeltje achterin dat ook al bij de vorige Multivan-generaties werd aangeboden. En omdat dit het geval is, heeft Volkswagen Bedrijfsvoertuigen de twee gewoon opnieuw uitgevonden en gecombineerd. Dit resulteerde in een multifunctioneel tafeltje dat geïntegreerd is op de rails van het zitsysteem, dat ook opnieuw werd ontworpen. Dankzij de innovatieve vergrendelingstechnologie kan deze multifunctionele voorziening worden gebruikt als middenconsole tussen de stoelen van de bestuurder en de voorpassagier of als uitklapbaar tafeltje, compleet met bekerhouders en opbergvakken op de tweede en derde zitrij.

De Multivan staat voor de beheersbaarheid van de ruimte. Sinds mensenheugenis. In de nieuwe Multivan is deze ruimte bruikbaarder dan ooit tevoren. En dat om verschillende redenen: ten eerste zijn er nu alleen nog afzonderlijke zitplaatsen achterin – de achterbank op de derde rij is afgeschaft. Ten tweede zijn de nieuwe afzonderlijke stoelen op de tweede en derde rij, die zijn uitgerust met praktische klaptafeltjes, tot 25 procent lichter. Ze wegen tussen 23 en 29 kg, afhankelijk van de uitrusting en de plaats achterin. Het is nu des te gemakkelijker om ze te verwijderen en te installeren en om ze flexibel in het interieur te rangschikken met behulp van het nieuwe railsysteem. Sinds de driezits achterbank plaats heeft gemaakt voor individuele zitplaatsen, is het voor het eerst ook mogelijk om de zitplaatsen aan één kant achterin eenvoudig te verwijderen voor bijvoorbeeld het vervoer van dure e-bikes. Hoe de maximaal vijf zitplaatsen achterin worden ingedeeld, kan dus individueel worden bepaald. Voor elke transporttaak de juiste oplossing bieden – dat is nu juist een typisch Multivan kenmerk. Aangezien de rails bekrachtigd zijn, kunnen de buitenste achterzitplaatsen optioneel worden uitgerust met stoelverwarming. Dit is ook de manier waarop de belangrijke stoelbezettingsdetectie is geïmplementeerd; de bestuurder kan zo zien of de gasten achterin hun veiligheidsgordels dragen. Het signaal wordt draadloos verzonden.

 

 

Reusachtige ruimte – tussen 469 en 4.053 liter opbergruimte

De basisversie van de Multivan biedt plaats aan 469 liter bagage achter de derde zitrij wanneer hij tot op dakhoogte is geladen; wanneer hij tot achter de tweede zitrij is geladen, neemt het volume toe tot 1.844 liter (1.850 liter met panoramisch glazen dak). Als het volledige laadvolume wordt benut tot aan de dakhoogte achter de eerste zitrij, komt dat uit op 3.672 liter. De overeenkomstige afmetingen voor de verlengde koetswerkversie zijn 763, 2.171 en 4.005 liter (4.053 liter met panoramisch glazen dak).

 

Overgoten met licht – eerste Multivan met panoramisch glazen dak

Ook nieuw is dat de Multivan optioneel verkrijgbaar is met een tweedelig panoramisch glazen dak om ‘s nachts naar de sterrenhemel of de lichtjes van de grote stad te kunnen kijken. Overdag daarentegen laat de zon het interieur door het transparante dak in het licht baden; een zogenaamde Low E-coating (Low Emissivity / warmtewerend glas) van het gelaagde veiligheidsglas vermindert de warmtestraling met 44 procent. Het doorzichtig oppervlak vooraan is 913 mm breed en 403 mm lang; boven de tweede zetelrij is dit tussen 900 en 910 mm breed en een indrukwekkende 1.284 mm lang. Met het panoramisch glazen dak bereikt de Multivan in het midden overigens een nog grotere maximale binnenhoogte dan zijn voorganger. Ook sfeerverlichting is als optie verkrijgbaar of zorgt, afhankelijk van de uitrusting, voor een speciale lichtsfeer.

 

Uniek – Multivan brengt een nieuw gevoel van rijden naar de moderne tijd

De nieuwe Multivan is de meest vooruitstrevende Multivan ooit. Ontworpen voor bestuurders die waarde hechten aan een charismatisch design, maximale flexibiliteit, intelligente detailoplossingen, geconnecteeerd entertainment, intelligente rijhulpsystemen en de nieuwste aandrijvingstechnologie. Een aandrijvingstechnologie die de lange afstand economisch de baas kan en tegelijkertijd met bijzonder lage uitstoot werkt of – als plug-inhybride – zelfs lokaal uitstootvrij is in stedelijke gebieden. De nieuwe Multivan brengt een nieuw gevoel van rijden naar de moderne tijd. Zo blijft hij het busje voor mobiele mensen, gezinnen, sportievelingen, nieuwsgierigen en zij die veel reizen.

 

 

 

Alle rijhulpsystemen van de Multivan in één oogopslag:

  • ACC met Stop & Go (automatische afstandsregeling)
  • Area View (360-graden omgevingsbeeld via vier camera’s)
  • Uitparkeerhulp met afdraaihulp
  • Vertrekhulp bergop
  • Car2X (plaatselijk waarschuwingssysteem)
  • Emergency Assist (hulpstop in geval van nood)
  • ESC met ABS, ASR, EDS
  • Flankbescherming
  • Front Assist met noodremfunctie in de stad
  • Cruise control systeem met snelheidsbegrenzer
  • IQ.DRIVE Travel Assist (automatisch rijden, niveau 2)
  • Lane Assist (rijstrookassistent)
  • Light Assist (grootlichtassistent)
  • Vermoeidheidsdetectie
  • Anti-multicrashremfunctie
  • Parkeerhulp
  • ParkPilot (afstandswaarschuwing)
  • Proactieve bescherming van de inzittenden
  • Rear View (achteruitrijcamera)
  • Bandenspanningscontrole
  • Side Wind Assist
  • Side Assist (rijstrookwisselassistent) met uitstapwaarschuwing
  • Trailer Assist (aanhangwagenmaneuvreerhulp)
  • Verkeersbordenherkenning

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *