Wereldpremière Mercedes-AMG C 63 S E PERFORMANCE

De nieuwe Mercedes-AMG C 63 S E PERFORMANCE: het begin van een nieuw tijdperk.

  • Performance hybride met technologieoverdracht van de Formule 1™
  • 2,0-liter motor aan de voorzijde en elektromotor op de achteras voor 500 kW (680 pk) systeemvermogen
  • ’s Werelds krachtigste viercilindermotor met een vermogen per liter van 176 kW (238 pk)
  • AMG Performance 4MATIC+ volledig variabele vierwielaandrijving en actieve achterasbesturing

De nieuwe Mercedes-AMG C 63 S E PERFORMANCE (gecombineerd brandstofverbruik, gewogen: 6,9 l/100 km; gecombineerde CO₂-uitstoot, gewogen: 156 g/km; gecombineerd elektrisch energieverbruik, gewogen: 11,7 kWh/100 km)1 is een echte gamechanger in de 55-jarige geschiedenis van AMG. Met knowhow uit de Formule 1™ brengt het state-of-the-art technologieën uit de autosport naar de weg. Een tweetraps elektromotor op de achteras ondersteunt de 2,0-liter turbomotor die in de lengterichting aan de voorzijde is gemonteerd. Dit is de krachtigste productie viercilinder ter wereld. Vermogensafgifte en koppelopbouw gebeuren zeer spontaan en zonder vertraging: net als in de Formule 1™ elimineert de elektrische ondersteuning van de uitlaatgasturbo de turbovertraging van de verbrandingsmotor, terwijl tegelijkertijd de elektrische aandrijving krachtig duwt vanuit stilstand. De elektrische aandrijflijn en de high-performance batterij met 400 volt zijn AMG-exclusieve, in-house ontwikkelingen. Ze onderstrepen de high-end engineeringcompetentie van de in Affalterbach gevestigde ontwikkelaars. Net als in de Formule 1™ is de batterij speciaal ontworpen voor een snelle stroomafgifte en trekkracht met innovatieve directe koeling van de cellen. Het gecombineerde systeemvermogen bedraagt 500 kW (680 pk), het gecombineerde maximale systeemkoppel 1020 Nm. Dit zijn nieuwe piekwaarden voor de C-Klasse.

Andere hoogtepunten van de nieuwe modelserie, die gelijktijdig als Sedan en als Estate wordt gelanceerd: voor het eerst in een C 63 wordt het volledig variabele vierwielaandrijvingssysteem AMG Performance 4MATIC+ gebruikt om het aandrijfvermogen over te brengen naar de weg, en bevat een Drift Mode voor nog meer rijplezier. Daarbij komt standaard actieve achterasbesturing, een ander uniek kenmerk in dit segment.

“Met de C 63 S E PERFORMANCE openen we een nieuw hoofdstuk in de geschiedenis van ons merk. Zelfs 55 jaar na de oprichting van ons bedrijf blijven we bij AMG de durf en de wil tonen om het creatieve te realiseren, om iets speciaals te leveren. Vooral de nieuwe C 63 is een echte gamechanger. Met zijn revolutionaire concept brengt hij een compleet nieuwe benadering van het segment, dat tot nu toe vooral werd gekenmerkt door de belofte van louter prestaties. Met een maximaal systeemvermogen van 680 pk houden we ons inderdaad aan deze belofte. Maar het intelligente P3 hybride concept biedt veel meer. Ik ben er zeker van dat we met deze technologie, die veel knowhow uit de Formule 1 bevat, ook een nieuwe groep klanten zullen aanspreken”, zegt Philipp Schiemer, voorzitter van de raad van bestuur van Mercedes-AMG GmbH.

“Met zijn Performance hybride aandrijving en elektrisch ondersteunde uitlaatturbocompressor is de nieuwe C 63 S E PERFORMANCE een technologisch meesterwerk met een nieuwe aanpak. De geëlektrificeerde aandrijflijn biedt een geheel nieuwe rijervaring. De onmiddellijke reactie van de elektrische aandrijving op de achteras, de snelle koppelopbouw en het snelle vermogen en ook het trekken van onze batterij zijn zeer bijzondere kenmerken. Voeg daarbij de standaard achterasbesturing en de volledig variabele vierwielaandrijving met Drift Mode – de nieuwe C 63 illustreert nogmaals het hoge niveau van technische expertise dat AMG bezit”, zegt Jochen Hermann, Chief Technical Officer van Mercedes-AMG GmbH.

Net als in de Formule 1 is de batterij speciaal ontworpen voor snelle vermogensafgifte en -opname. De elektrische actieradius van 13 kilometer maakt een praktische actieradius mogelijk, bijvoorbeeld in de stad of in woonwijken.

Expressief design met opvallende voorschort

Vorm volgt functie: het design van de nieuwe C 63 S verschilt van dat van de Mercedes-Benz C-Klasse in zijn gespierdere proporties. De Sedan- en Estate-modellen zijn beide gebaseerd op een uitgebreid aangepaste AMG-carrosserie. De voorkant is 50 millimeter langer en de voorvleugels zijn breder. Al met al verschillen de totale buitenmaten aanzienlijk van die van de Mercedes-Benz C-Klasse. Qua lengte meten de Limousine en Estate 83 millimeter extra. De bredere spoorbreedte op de vooras resulteert in 76 millimeter meer totale breedte aan de voorzijde. En de wielbasis is met tien millimeter gegroeid. Al met al resulteert dit in een lay-out die de nieuwe C 63 S een krachtige, uitgerekte en gespierde uitstraling geeft.

Een nieuw onderscheidend kenmerk, en een die exclusief is voor de C 63 S, is de slanke luchtuitlaat in het midden van de motorkap die elegant overgaat in de twee powerdomes. Een klein maar bijzonder detail: voor het eerst op een Mercedes-AMG-productiemodel vervangt een ronde badge met een zwart AMG-embleem de Mercedes-ster met lauwerkrans op de motorkap. Andere typische elementen zijn het AMG-specifieke radiatorrooster met verticale veerpoten en de AMG-voorbumper in jet-wing design. Flics, grote inlaten en luchtgordijnen richten de luchtstroom specifiek op de verschillende functies. Twee elektronisch geregelde LUCHTPANELEN (achter het radiatorrooster en in de voorbumper) zorgen ervoor dat de lucht naar wens kan worden geregeld.

Bijpassende zijskirts, de achterschort met grote diffuser en de twee trapeziumvormige, extern geribbelde dubbele uitlaatlijsten ronden het ontwerp af. Exclusieve details aan de achterzijde zijn de speciale luchtstroombreukrand op de kofferklep (dakspoiler op de Estate), de plug-in oplaadklep en de modelaanduiding tegen een rode achtergrond. De “E PERFORMANCE”-badge op de vleugels geeft de hybride aandrijving aan. De C 63 S rolt standaard op 19-inch AMG lichtmetalen velgen en gemengde banden. Optionele wiel/bandencombinaties zijn verkrijgbaar in 20-inch maat, eveneens met gemengde banden, waaronder een nieuw gesmeed wiel.

Talrijke verfafwerkingen en uitrustingsartikelen zijn ook beschikbaar om verdere individualisering te bieden. De AMG matt paint finish graphite grey magno is exclusief verkrijgbaar voor de C 63 S. Het exterieurdesign kan verder worden geaccentueerd met de AMG Exterior Carbon Fibre-pakketten I en II, de AMG Night-pakketten I en II of het AMG Aerodynamics Package.

Stijlvol interieur, nieuwe generatie van de AMG Performance-stoel

In het interieur dragen AMG-sportstoelen met speciale bekledingsindeling en een opvallend stikpatroon bij aan de verfijnde indruk. Ook voor het interieur zijn er veel individuele keuzes beschikbaar. Exclusieve kleuren en diverse nappaleder bekledingen met een AMG-embleem in reliëf in de hoofdsteunen vooraan benadrukken de sportieve of luxueuze kant van de C 63 S.

De volledig opnieuw ontworpen tweede generatie AMG Performance-stoel is als optie verkrijgbaar. Het bijzondere is de stoelsteunen met gewichtsbesparende openingen die ook een betere ventilatie mogelijk maken. Als er gekozen wordt voor nappaleder bekleding, dan hebben deze ook een contrasterende kleur als extra hoogtepunt. De vorm van de rugleuning loopt taps toe naar de onderkant. Het AMG-logo bevindt zich nu tussen de matglans verchroomde openingen onder de geïntegreerde hoofdsteun.

MBUX multimediasysteem met hybride-specifieke displays

Het MBUX-infotainmentsysteem omvat verschillende AMG- en hybridespecifieke displays en functies. Deze omvatten speciale displays in het instrumentenpaneel, op het centraal display met staande oriëntatie in de middenconsole en op het optionele head-up display.

Het uiterlijk van het instrumentenpaneel kan worden gepersonaliseerd met verschillende weergavestijlen en individueel selecteerbare hoofdaanzichten. De AMG-specifieke Supersport-stijl biedt de mogelijkheid om verschillende inhoud weer te geven via een verticale menustructuur. Deze omvatten een menu met hybride-specifieke temperaturen of een setup-menu dat de huidige instellingen voor de ophanging of transmissie weergeeft. Daarnaast kan de bestuurder ook een navigatiekaart of verbruiksgegevens laten weergeven in de Supersport-stijl.

Ook het head-up display biedt AMG-specifieke weergavestijlen zoals Race en Supersport. Deze zijn toegankelijk via het hoofdmenu in het combi-instrument. Hoogwaardige graphics op het multimediadisplay visualiseren ook op een AMG-specifieke manier details zoals de vermogensstroom van het gehele aandrijfsysteem, het motortoerental, het vermogen, het koppel en de temperatuur van de elektromotor, evenals de batterijtemperatuur.

Daarbij komt nog de sneltoets voor de AMG DYNAMIC SELECT-aandrijvingsprogramma’s. AMG TRACK PACE, de datalogger voor gebruik op het circuit, is ook geïntegreerd. De software registreert meer dan 80 voertuigspecifieke gegevens zoals snelheid, acceleratie, stuurhoek en rempedaalbediening tien keer per seconde tijdens het rijden over een racebaan. Daarnaast worden de ronde- en sectortijden weergegeven.

AMG Performance-stuurwiel in dubbelspaaks ontwerp

Ook het standaard AMG Performance-stuurwiel met zijn kenmerkende dubbelspaaksdesign en naadloos geïntegreerde bedieningsknoppen biedt tastbare en zichtbare meerwaarde. De ronde AMG-stuurwielknoppen maken indruk met briljante displays en hun perfecte draai-en-druk-bedieningslogica. Hierdoor kunnen belangrijke rijfuncties en alle rijmodi worden bediend zonder dat de bestuurder zijn handen van het stuur hoeft te halen. Als nieuwe functie is het mogelijk om de regeneratieniveaus van de hybride aandrijving te selecteren via de knoppen op het stuurwiel.

De AMG-specifieke E PERFORMANCE hybride aandrijving: verbrandingsmotor voorin, elektromotor achteraan

In de nieuwe Mercedes-AMG C 63 S E PERFORMANCE wordt de 2,0-liter viercilinder turbomotor gecombineerd met een permanent opgewonden synchrone elektromotor, een in Affalterbach ontwikkelde high-performance accu en volledig variabele AMG Performance 4MATIC+ vierwielaandrijving. Het systeemvermogen van 500 kW (680 pk) en het maximale systeemkoppel van 1020 Nm zorgen voor indrukwekkende rijprestaties: de Limousine en Estate accelereren vanuit stilstand naar 100 km/u in 3,4 seconden. De acceleratie eindigt alleen bij een elektronisch geregelde 280 km/u (Estate 270 km/u, in beide gevallen met optioneel AMG Driver’s Package).

De 150 kW (204 pk) sterke elektromotor bevindt zich op de achteras, waar hij is geïntegreerd met een elektrisch geschakelde tweeversnellingsbak en het elektronisch geregelde sperdifferentieel achter in een compacte elektrische aandrijving (EDU). Experts noemen deze lay-out een P3-hybride. De lichtgewicht high-performance batterij bevindt zich ook achterin boven de achteras. Dit compacte ontwerp heeft tal van voordelen:

  • De elektromotor werkt direct op de achteras en kan zijn vermogen dus directer omzetten in voortstuwing – voor die extra boost bij het wegrijden, accelereren of inhalen.
  • Het inherente ontwerp van de elektromotor betekent dat het vermogen meteen bij vol koppel kan inslaan, waardoor een bijzonder wendbaar starten mogelijk is.
  • Bovendien ervaart de bestuurder onmiddellijk een merkbare prestatieverbetering dankzij het geïntegreerde, elektronisch geregelde sperdifferentieel achter: het hybride model accelereert met grote wendbaarheid uit bochten.
  • Als er slip optreedt bij de achteras, wordt het aandrijfvermogen van de elektromotor ook overgebracht naar de voorwielen als dat nodig is voor meer tractie. De mechanische aansluiting van de volledig variabele vierwielaandrijving maakt dit mogelijk door middel van een schroefas en de aandrijfassen van de voorwielen.
  • De positionering op de achteras verbetert zowel de gewichtsverdeling als de aslastverdeling in het voertuig en vormt zo de basis voor een overtuigende wegligging.
  • Het AMG-concept biedt een zeer hoge recuperatie-efficiëntie, omdat het systeem slechts minimale mechanische en hydraulische verliezen van de motor en transmissie mogelijk maakt.
  • De geautomatiseerde tweeversnellingsbak op de achteras met zijn speciaal gekalibreerde overbrengingsverhouding zorgt voor de spreiding van een hoog wielkoppel voor wendbaar starten naar veilige continue output bij hogere snelheden. Een elektrische actuator schakelt uiterlijk rond de 140 km/u de tweede versnelling in, wat overeenkomt met de maximale snelheid van de elektromotor van ongeveer 13.500 tpm.
  • Met de toename van de prestaties als gevolg van de extra elektromotor, was het ontwikkelingsteam ook in staat om de efficiëntie van het hele voertuig parallel te verbeteren – en lagere emissies en een lager verbruik te bereiken.

Geïnspireerd op de Formule 1, ontwikkeld in Affalterbach: de AMG high-performance batterij

Toen de elektrificatiestrategie werd gedefinieerd, was het van meet af aan duidelijk dat alle essentiële componenten in Affalterbach zouden worden ontwikkeld. Een daarvan is de AMG high-performance batterij (HPB). De ontwikkeling van het lithium-ion energieopslagsysteem is geïnspireerd op technologieën die zich al hebben bewezen in de Formule 1 hybride raceauto’s van het Mercedes-AMG Petronas F1 Team. In de loop van de ontwikkeling was er een levendige uitwisseling van vakkennis tussen de Formule 1-motorenwinkel High Performance Powertrains (HPP) in Brixworth en Mercedes-AMG in Affalterbach. De AMG high-performance batterij combineert een hoog vermogen dat vaak achter elkaar kan worden opgeroepen met een laag gewicht om de algehele prestaties van het voertuig te verbeteren. Daarbij komen nog de snelle energietrekking en de hoge vermogensdichtheid. Dit betekent dat bestuurders tijdens een stevige rit in heuvelachtig terrein bijvoorbeeld onmiddellijk een beroep kunnen doen op het volledige vermogenspotentieel op bergopwaartse stukken, terwijl de recuperatie sterk is bij het bergafwaarts rijden.

70 kW continu vermogen en 150 kW piekvermogen

De krachtige batterij in de C 63 S E PERFORMANCE biedt een capaciteit van 6,1 kWh, een continu vermogen van 70 kW en een piekvermogen van 150 kW gedurende tien seconden. Het lage gewicht van slechts 89 kilogram maakt de zeer hoge vermogensdichtheid van 1,7 kW/kg mogelijk. Ter vergelijking: conventionele batterijen zonder directe koeling van de cellen halen ongeveer de helft van dit cijfer. Opladen gaat via de 3,7 kW ingebouwde ac-lader, bij een laadpaal, wallbox of huishoudelijk stopcontact. De batterij is ontworpen voor snelle stroomtoevoer en trekkracht, niet voor het langst mogelijke bereik. Toch maakt de elektrische actieradius van 13 kilometer een praktische actieradius mogelijk, bijvoorbeeld voor stil en emissievrij rijden van een woonwijk naar de rand van de stad of naar de snelweg.

De voortdurende drang naar innovatie: directe koeling van de batterijcellen

De basis voor de hoge prestaties van de AMG 400-volt batterij is het innovatieve directe koelsysteem: voor het eerst stroomt een hightech koelmiddel op basis van een elektrisch niet-geleidende vloeistof rond alle 560 cellen en koelt ze afzonderlijk. Elke batterij heeft een gedefinieerde temperatuur nodig voor een optimale vermogensafgifte. Als de batterij te koud of te warm wordt, verliest deze soms merkbaar stroom of moet deze worden gereguleerd om schade te voorkomen als de hitte overmatig wordt. De constante temperatuur van de batterij heeft daarom een beslissende invloed op de prestaties, levensduur en veiligheid. Conventionele koelsystemen, die alleen met lucht of het hele batterijpakket indirect met water koelen, bereiken snel hun limieten – vooral omdat de vereisten blijven toenemen als gevolg van cellen met een steeds toenemende energiedichtheid. Als het thermisch beheer zijn functie niet optimaal vervult, loopt de batterij het risico voortijdig te verouderen.

Voor de directe koeling moesten de AMG-specialisten nieuwe koelmodules ontwikkelen die slechts millimeters dun zijn. Ongeveer 14 liter koelvloeistof circuleert van boven naar beneden door de hele batterij langs elke cel met behulp van een speciaal ontwikkelde krachtige elektrische pomp, die ook door een olie/ water-warmtewisselaar stroomt die rechtstreeks op de batterij is aangesloten. Dit geleidt de warmte in een van de twee lage temperatuur (LT) circuits van het voertuig en van daaruit naar de LT-radiator aan de voorkant van de auto, waar deze in de buitenlucht wordt afgegeven. Het systeem is ontworpen om een gelijkmatige warmteverdeling in de batterij te garanderen.

Het resultaat is dat de batterij zich altijd binnen een consistent, optimaal bedrijfstemperatuurvenster van gemiddeld 45 graden Celsius bevindt, ongeacht hoe vaak deze wordt opgeladen of ontladen. Het kan best zijn dat de gemiddelde temperatuur wordt overschreden bij het rijden met hoge snelheden. De beveiligingsmechanismen zijn daarom zo geconfigureerd dat de maximale prestaties van de batterij kunnen worden verkregen, waarbij het temperatuurniveau vervolgens wordt verlaagd door directe koeling. Conventionele koelsystemen kunnen dit niet aan en de batterij kan zijn potentieel niet meer volledig benutten. Dat is niet het geval met de AMG high-performance batterij: zelfs tijdens snelle ronden in hybride modus op het circuit, waar acceleratie (batterij wordt ontladen) en vertraging (batterij wordt opgeladen) frequent zijn, behoudt het energieopslagsysteem zijn hoge prestatievermogen.

Alleen effectieve directe koeling maakt het mogelijk om cellen met een zeer hoge vermogensdichtheid te gebruiken. Dankzij deze individuele oplossing is het batterijsysteem bijzonder licht en compact. Het lage gewicht is ook te danken aan het materiaalbesparende busbar-concept en de lichtgewicht maar sterke crashstructuur van de aluminium behuizing. Het zorgt voor het hoogste veiligheidsniveau.

Bedrijfsstrategie: elektrische stroom altijd beschikbaar

De basis operationele strategie is afgeleid van de hybride powerpack van de Mercedes-AMG Petronas Formule 1 racewagen. Net als in de koningsklasse van de autosport is maximale voortstuwing altijd beschikbaar wanneer de bestuurder dit vereist door kickdown – bijvoorbeeld voor krachtige acceleratie uit bochten of bij het inhalen. De elektrische stroom kan altijd worden opgeroepen en vaak worden gereproduceerd via hoge recuperatieprestaties en op behoeften gebaseerd opladen. Het specifieke batterijconcept van de auto maakt het optimale compromis mogelijk tussen maximale rijdynamiek en hedendaagse efficiëntie. Alle componenten zijn perfect op elkaar afgestemd: de prestatiewinst kan direct worden ervaren.

Acht AMG-rijprogramma’s

De acht AMG DYNAMIC SELECT-rijmodi “Electric”, “Comfort”, “Battery Hold”, “Sport”, “Sport+”, “RACE”, “Slippery” en “Individual” zijn precies afgestemd op de nieuwe aandrijftechnologie en bieden zo een breed scala aan rijervaringen – van efficiënt tot dynamisch. De rijmodi passen belangrijke parameters aan, zoals de respons van het aandrijfsysteem en de transmissie, de stuureigenschappen, de demping van de ophanging of het geluid. Het boostvermogen van de elektromotor is ook afhankelijk van het gekozen aandrijfprogramma. Het kan worden geselecteerd via het display in de middenconsole of de knoppen van het AMG-stuurwiel. Eén ding is echter in alle programma’s hetzelfde: het piekvermogen van de elektromotor met een boost van 150 kW kan op elk moment worden opgeroepen via de kick-down-functie. Het haptische gaspedaal zorgt voor een tastbaar drukpunt dat de voet van de bestuurder moet overwinnen.

Meestal start de Performance hybride geruisloos (“Silent Mode”) in het rijprogramma “Comfort” wanneer de elektromotor wordt ingeschakeld. In het instrumentenpaneel geeft het pictogram “Gereed” aan dat het voertuig klaar is om te rijden. Bovendien wordt een krachtig, sonoor opstartgeluid dat typerend is voor AMG in het interieur uitgezonden via de luidsprekers van het voertuig als akoestische feedback die de bereidheid toont om op gang te komen. Lichte druk op het gaspedaal is voldoende om de AMG Performance hybrid in beweging te zetten.

  • “Elektrisch” rijprogramma: de focus ligt op de elektrische rijervaring. Volledig elektrisch rijden is mogelijk vanuit stilstand tot 125 km/u, waarbij de verbrandingsmotor altijd uitgeschakeld is. Door de mechanische aansluiting op de AMG Performance 4MATIC+ componenten is vierwielaandrijving altijd beschikbaar: als de achterwielen plots te veel slip hebben, wordt het vermogen van de elektromotor via de schroefas en aandrijfassen ook op de voorwielen overgebracht. Als de batterij leeg is of de bestuurder om meer vermogen vraagt, schakelt het intelligente besturingssysteem automatisch over naar de rijmodus “Comfort” en start de verbrandingsmotor op om voor voortstuwing te zorgen.
  • “Comfort”-rijprogramma: het starten gebeurt in de meeste gevallen in de elektrische modus. Verbrandingsmotor en elektromotor lopen zoals de situatie daarom vraagt – met elektrische aandrijving bij lage snelheden, bijvoorbeeld in woonwijken of in het stadscentrum, en hybride rijden met verbrandingsmotor en elektromotor op het platteland en op de snelweg. Het boostvermogen van de elektromotor ligt maximaal rond de 25 procent. Al met al is het resultaat een harmonieuze en verbruiksgeoptimaliseerde rij-impressie, mede dankzij het vroege opschakelen van de AMG SPEEDSHIFT MCT-9G-transmissie. De ophanging en besturing zijn ingesteld voor een nadruk op comfort. De stuurinrichting ligt op energie-efficiëntie, zodat het brandstofverbruik en de uitstoot kunnen worden verminderd. Het kenmerk AMG sportiviteit en wendbaarheid blijven behouden.
  • Battery Hold”-aandrijfprogramma: net als in het rijprogramma “Comfort” draaien de verbrandingsmotor en de elektromotor op basis van de situatie met een maximale boost van ongeveer 25 procent. Het grootste verschil is dat de bedrijfsstrategie de laadstatus van de batterij constant houdt. Als de batterij bijvoorbeeld voor 75 procent is opgeladen, blijft deze in dit bereik in “Battery Hold”. Het gebruik van de elektromotor wordt dan beperkt en geoptimaliseerd voor een laag stroomverbruik, wat wordt gecompenseerd door bijvoorbeeld recuperatie. Voordeel voor bestuurders: zij kunnen beslissen wanneer ze de batterijlading weer volledig willen gebruiken, simpelweg door het rijprogramma te wijzigen.
  • “Sport” rijprogramma: te beginnen met verbrandingsmotor en elektromotor en situationele interactie van de twee aandrijvingen. Meer boost van de elektromotor is mogelijk, tot ongeveer 65 procent. Sportieve rij-indruk door wendbare gasrespons, kortere schakeltijden en eerder terugschakelen. Een meer dynamische ophanging en stuurinrichting.
  • “Sport+” aandrijfprogramma: te beginnen met verbrandingsmotor en elektromotor en situationele interactie van de twee aandrijvingen. Nog hogere prestaties tot 80 procent. Extreem sportief karakter dankzij een nog wendbaardere gasrespons en gerichte koppelinterventie tijdens het opschakelen met cilinderuitschakeling voor optimale schakeltijden. Verhoogde stationaire snelheid voor sneller starten. Een nog dynamischere set-up voor ophanging, besturing en aandrijflijn.
  • “RACE” rijprogramma: voor zeer dynamisch rijden op gesloten racecircuits. In deze modus worden alle parameters geconfigureerd voor maximale prestaties. Te beginnen met verbrandingsmotor en elektromotor en situationele interactie van de twee aandrijvingen. Elektrisch boostvermogen van de elektromotor tot 80 procent. Sterke batterij opladen bij lage stroomvraag voor maximale elektrische beschikbaarheid. Daarnaast kan de “Boost Mode” worden opgeroepen via de linker stuurwielknop. Het boostvermogen wordt dan beperkt tot maximaal 30 procent om energiereserves te sparen. Deze kunnen vervolgens specifiek op het circuit worden gebruikt voor spontane vermogensvraag via kick-down en 100 procent boostvermogen – bijvoorbeeld voor een acceleratiemanoeuvre of krachtige acceleratie uit bochten.
  • “Slippery” aandrijfprogramma: geoptimaliseerd voor gladde wegomstandigheden, met minder vermogen en een vlakke koppelkromme. Elektrisch rijden en recuperatie-aanpassing zijn gedeactiveerd.
  • “Individueel” rijprogramma: individuele aanpassing van de aandrijving, transmissie, AMG DYNAMICS, ophanging, besturing en uitlaatsysteem.

Nieuwe geluidservaring in alle rijomstandigheden: elektrische, hybride en verbrandingsmotor

Bij het rijden op volledig elektrische aandrijving waarschuwt het wettelijk verplichte Acoustic Vehicle Alerting System de omgeving dat de Performance hybride nadert. Een speciaal samengesteld, laagfrequent en snelheidsgemoduleerd AMG-geluid wordt naar buiten uitgezonden via een luidspreker aan de voorkant en een soundbar met twee luidsprekers aan de achterkant. Het geluid is ook op een gedempt niveau in het interieur te horen, als akoestische feedback voor de passagiers. In de Europese Unie is het systeem actief tot 20 km/u, in de VS tot het equivalent van ca. 30 km/u. Daarna vervaagt het elektrische aandrijfsignaal harmonieus. Wie dat wil, kan het elektrisch rijdende geluid ook op hogere snelheidsbereiken ervaren. Het enige wat ze hoeven te doen is het geluid te selecteren via de bijbehorende knop op het stuurwiel (herkenbaar aan het frequentiegolfsymbool).

Daarnaast bieden de AMG-ontwikkelaars klanten een meer geavanceerde geluidservaring. Hiervoor registreren ze het werkelijke geluid van de verbrandingsmotor via een druksensor in het uitlaatsysteem en verrijken het verder voordat het via het entertainmentgeluidssysteem in het interieur wordt uitgestraald, waardoor het mogelijk is om het typische AMG-geluid uit de eerste hand te ervaren. Bovendien wordt de geluidssignatuur gemoduleerd via de buitenluidsprekers. Dit alles in het kader van de wettelijke vereisten die van toepassing zijn in de respectieve markten. De intensiteit is afhankelijk van het geselecteerde rijprogramma. Hij kan echter ook individueel worden ingesteld via het display in de middenconsole of de stuurwielknop. In elke situatie blijft één ding hetzelfde: onder alle omstandigheden is de Performance hybrid door zijn geluid direct herkenbaar als AMG.

Performance hybride aandrijving kan de tractie van één wiel regelen in plaats van ESP

De hybride aandrijving brengt ook voordelen met zich mee op het gebied van de dynamische handling control. In plaats van reminterventie door ESP®, kan de elektromotor ook de tractie regelen zodra een wiel te veel slip signaleert. Om dit te doen, vermindert het intelligente besturingssysteem het aandrijfkoppel van de elektromotor dat via het sperdifferentieel achter op het wiel wordt overgebracht. Het gevolg is dat ESP® helemaal niet hoeft in te grijpen, of pas later. Voordeel: de verbrandingsmotor kan zo met een hoger koppel worden bediend, wat zowel de wendbaarheid achteraf verbetert als de efficiëntie verhoogt. Bovendien kan het vermogen dat anders “vernietigd” wordt tijdens het remmen worden gebruikt om de batterij op te laden.

Recuperatie selecteerbaar in vier fasen

Omdat de krachtige batterij dankzij directe koeling altijd in het optimale temperatuurvenster van ongeveer 45 graden staat, kan de regeneratie ook worden geoptimaliseerd – normaal gesproken warmt een batterij sterk op bij een hoog regeneratievermogen, zodat de energieterugwinning moet worden beperkt.

De recuperatie begint wanneer de bestuurder zijn voet van het gaspedaal haalt, d.w.z. in de overloopmodus zonder het rempedaal aan te raken. Dit laadt de batterij op en creëert een sterk remkoppel – de wielremmen worden minder belast of hoeven, afhankelijk van het regeneratieniveau en de verkeerssituatie, helemaal niet te worden toegepast. Nog een voordeel van recuperatie: het voertuig versnelt niet op steile afdalingen. Het systeem werkt dus als een motorrem, maar levert ook energie aan de accu.

De bestuurder kan vier verschillende regeneratieniveaus selecteren met behulp van de rechter AMG-stuurwielknop. Dit geldt in alle rijprogramma’s met uitzondering van “Slippery”, en de energieterugwinning is anders geconfigureerd, afhankelijk van de rijmodus.

  • Niveau 0: Het voertuig gedraagt zich op dezelfde manier als een model met conventionele verbrandingsmotor met handgeschakelde transmissie, waarbij de koppeling wordt ontkoppeld en met de minste weerstand doorrolt wanneer het gaspedaal wordt losgelaten. Het recuperatieniveau is zeer laag en dient alleen om de stroomvoorziening van het voertuig op peil te houden. Met uitgeschakelde verbrandingsmotor worden wrijvingsverliezen in de aandrijflijn tot een minimum beperkt.
  • Niveau 1: Dit is de standaardinstelling, waarbij recuperatie al merkbaar is voor de bestuurder, en komt ongeveer overeen met de vertraging van een conventionele verbrandingsmotor wanneer de koppeling wordt ingeschakeld.
  • Niveau 2: Sterkere recuperatie, het rempedaal hoeft nauwelijks te worden gebruikt bij het rijden in het verkeer.
  • Niveau 3: Maximale energieterugwinning, waardoor zogenaamd “one-pedal” rijden mogelijk is zoals in een volledig elektrische auto. Afhankelijk van de rijstatus kan meer dan 100 kW vermogen worden teruggevoerd naar de batterij.
  • Bijzonderheid van het RACE-rijprogramma: op het circuit wil de coureur de maximaal mogelijke tijd uit elke remactie persen. In het rijprogramma “RACE” wordt de recuperatie automatisch ingesteld op niveau 1 om een zo reproduceerbaar mogelijk voertuiggedrag op de limieten mogelijk te maken.

AMG 2,0-liter motor met elektrisch ondersteunde uitlaatgasturbo

De AMG 2,0-liter viercilindermotor werd volledig ontwikkeld op het hoofdkantoor van het bedrijf in Affalterbach. Ervaren technici produceren het in handgebouwde kwaliteit volgens het “One Man, One Engine” -principe. Daarbij combineert Mercedes-AMG het vakmanschap van zijn hooggekwalificeerde medewerkers met de state-of-the-art productiemethoden van Industrie 4.0 en een hoge mate van digitalisering.

De intern genaamde M139l-motor (l voor longitudinale installatie) is ’s werelds eerste serieproductiemotor die wordt opgeladen met een elektrische uitlaatgasturbocompressor. Dit innovatieve systeem is rechtstreeks afgeleid van de technologie die het Mercedes-AMG Petronas F1 Team al vele jaren zo succesvol gebruikt in de koningsklasse van de autosport. De nieuwe vorm van turbo’s garandeert een bijzonder spontane respons over het hele toerenbereik. Dit leidt tot een nog dynamischere rijervaring en verhoogt tegelijkertijd de efficiëntie. In vergelijking met zijn C 43 4MATIC- en SL 43-broers en -zussen is de turbo in de C 63 S echter aanzienlijk groter. Dit zorgt voor een hoger luchtdebiet en dus meer vermogen. Daarnaast wordt de geïntegreerde elektromotor aangedreven door het 400 volt hoogspanningssysteem (48 volt in de 43 modellen).

Het werkingsprincipe van de elektrische uitlaatgasturbolader in detail

Een elektromotor van ongeveer vier centimeter dun is direct op de turboas geïntegreerd tussen het turbinewiel aan de uitlaatzijde en het compressorwiel aan de inlaatzijde. Elektronisch geregeld drijft dit de as van de turbo direct aan en versnelt zo het compressorwiel, voordat de uitlaatgasstroom de aandrijving op de conventionele manier overneemt.

Dit verbetert de respons direct vanaf stationair toerental en over het gehele toerenbereik aanzienlijk. De verbrandingsmotor reageert nog spontaner op de input van het gaspedaal, terwijl het hele rijgevoel aanzienlijk dynamischer is. Bovendien zorgt de elektrificatie van de turbocompressor voor een hoger koppel bij lage toerentallen. Dit verhoogt ook de wendbaarheid en optimaliseert de acceleratie vanuit stilstand. Zelfs wanneer de bestuurder zijn voet van het gaspedaal of de remmen haalt, is de technologie in staat om de boostdruk te allen tijde te handhaven. Dit zorgt voor een continue directe reactie.

Aangedreven door het 400-volt elektrische systeem aan boord, werkt de elektrische uitlaatgasturbocompressor bij snelheden tot 150.000 tpm. De turbocompressor, elektromotor en vermogenselektronica zijn aangesloten op het koelcircuit van de verbrandingsmotor om te allen tijde een ideetemperatuuromgeving te garanderen.

Het gesloten ontwerp van de M139 – een motorsportontwerp – zorgt voor een hoge stijfheid in combinatie met een laag gewicht en maakt piekverbrandingsdrukken tot 160 bar mogelijk. De gebieden rond de cilinders zijn meestal stevig en de afdekplaat wordt alleen doordrongen door kleinere kanalen voor het koelmiddel en de motorolie. Een ander opvallend kenmerk is de tweetraps benzine-injectie. In de eerste fase leveren bijzonder snelle en nauwkeurige piëzo-injectoren de brandstof in de verbrandingskamers bij drukken tot 200 bar. De tweede trap voegt inlaatspruitstukkanaalinjectie met magneetventielen toe, wat nodig is om het hoge specifieke vermogen van de motor te bereiken.

Het hoge vermogen vereist ook een geavanceerd koelsysteem dat de cilinderkop en het carter tot verschillende temperatuurniveaus kan koelen. Deze maatregel maakt het mogelijk om een koude cilinderkop te behouden voor maximaal vermogen met een efficiënt ontstekingstijdstip, samen met een warm carter om de interne motorwrijving te verminderen. De cilinderkop wordt gekoeld door een mechanische high-performance waterpomp; het carter wordt gekoeld door een tweede, elektrisch aangedreven waterpomp. Na een koude start blijft deze pomp passief totdat de motor is opgewarmd. In bedrijf wordt het geregeld door de motorregeleenheid, zodat het carter altijd naar behoefte wordt gekoeld.

De krachtigste productie viercilinder ter wereld

In de C 63 S ontwikkelt de viercilinder 350 kW (476 pk) bij 6725 tpm. Daarmee is het ’s werelds krachtigste in serie geproduceerde viercilindermotor. Het maximumkoppel van 545 Nm is beschikbaar bij 5250-5500 tpm. Een riemaangedreven startgenerator (RSG) combineert een dynamo en starter in één component. De RSG start de verbrandingsmotor en zorgt voor de basisvoorziening van de hulpcomponenten zoals airconditioning of rijlichten. Dit geldt ook wanneer het voertuig zich voor een stoplicht bevindt en het laadniveau van de hoogspanningsaccu niet langer voldoende is om het elektrische laagspanningssysteem aan boord te ondersteunen. De RSG is geïntegreerd in het 400 volt hoogspanningsnet.

Het vermogen wordt overgebracht via de AMG SPEEDSHIFT MCT 9G-transmissie (MCT = Multi-Clutch Transmission), waarbij een natte startkoppeling de koppelomvormer vervangt. Het vermindert het gewicht en optimaliseert, dankzij de lagere traagheid, de respons op de input van het gaspedaal, vooral tijdens spurts en belastingsveranderingen. De uitgebreid gekalibreerde software zorgt voor extreem korte schakeltijden en snel meerdere terugschakelen indien nodig. Bovendien zorgt de tussengasfunctie in de rijmodi “Sport” en “Sport+” voor een bijzonder emotioneel aantrekkelijke schakelervaring. Er is ook de RACE START-functie, die zorgt voor een optimale acceleratie vanuit stilstand.

AMG RIDE CONTROL ophanging met adaptief dempingssysteem

De standaard AMG RIDE CONTROL stalen veerophanging met Adaptive Damping System combineert een uitgesproken sportief dynamisch rijgedrag met het comfort over lange afstanden dat zo’n kenmerk van het merk is. De basis hiervoor wordt gevormd door de vooras, met speciaal ontwikkelde stuurknuppels en ophangingsverbindingen op de veerbedieningsarm, en door de achteras, die ook is voorzien van elastokinematica die is ontworpen voor rijdynamiek. Op basis hiervan wordt de demping bij elk afzonderlijk wiel continu aangepast aan de huidige vraag – altijd rekening houdend met het vooraf geselecteerde veerniveau, de rijstijl en de staat van het wegdek. Naast een verbetering van de rijkwaliteit en het comfort leidt dit vooral tot een toename van de rijveiligheid. Het gebruikte systeem heeft zijn waarde al bewezen in de GT3-klantensport en in de AMG GT Black Series. De belangrijkste componenten zijn dempers gemaakt van lichtgewicht materialen die aanzienlijk meer hydraulische vloeistof kunnen verplaatsen dan conventionele systemen: in plaats van een slanke zuiger, verplaatst een aanzienlijk grotere schijf de olie in de demper. Elke demper is uitgerust met twee externe elektrohydraulische kleppen, die onafhankelijk van elkaar werken om de trek en druk te regelen. Daarbij bewaakt de besturingssoftware van het systeem continu bedrijfsgegevens zoals stuurhoek, voertuigsnelheid, acceleratie en lichaamsbeweging. Op deze manier worden de dempers binnen milliseconden geregeld als de situatie dat vereist. Het gevolg is dat, zelfs bij extreme rijmanoeuvres of op slechte wegen, de wielen altijd stevig op de grond staan. Er is keuze uit drie verschillende dempingskaarten (“Comfort”, “Sport” en “Sport+”).

Drietraps AMG-parameterbesturing en standaard achterasbesturing

Ook de stuurinrichting draagt bij aan de toename van dynamiek en comfort. Het drietraps AMG-parameterstuursysteem beschikt bijvoorbeeld over een variabele stuurgeometrieverhouding die zich aanpast aan het geselecteerde rijprogramma. Bij hoge snelheden neemt de stuurbekrachtiging af; bij lage snelheden wordt het gestaag verhoogd. Als gevolg hiervan is relatief weinig stuurinspanning vereist bij lage snelheden, evenals bij manoeuvreren en parkeren, terwijl de best mogelijke controle over het voertuig behouden blijft bij het sneller rijden. In de ‘Sport’- en ‘Sport+’-ophangingsinstellingen ervaart de bestuurder ook aanzienlijk meer feedback over de rijconditie via het stuurwiel.

De standaard achterasbesturing werkt met een maximale stuurhoek van 2,5 graden. Tot nu toe draaien de achterwielen in tegengestelde richting van de voorwielen bij snelheden tot 100 km/u (variabel afhankelijk van de AMG DYNAMICS-instelling). Dit leidt tot een virtuele verkorting van de wielbasis, wat op zijn beurt resulteert in aanzienlijk meer wendbare inschakeling, minder stuurinspanning en verbeterde wendbaarheid. Zo wordt de draaicirkel merkbaar verkleind bij het draaien of parkeren. Bij snelheden boven de 100 km/u (variabel afhankelijk van de AMG DYNAMICS-instelling) draaien de achterwielen daarentegen parallel aan de voorwielen – tot een maximum van 0,7 graden. Deze virtuele uitbreiding van de wielbasis heeft een positief effect op de rijstabiliteit, leidt tot een snellere opbouw van zijdelingse kracht bij het veranderen van richting en dus tot een directere reactie van het voertuig op stuurcommando’s. De respons van de achterasbesturing is afhankelijk van het geselecteerde AMG DYNAMIC SELECT-aandrijfprogramma.

Ook het geïntegreerde dynamische besturingssysteem AMG DYNAMICS maakt deel uit van de standaardspecificatie. Het beïnvloedt de besturingsstrategieën van ESP® (Electronic Stability Program), de vierwielaandrijving en het elektronisch geregelde sperdifferentieel achter. Dit verhoogt de wendbaarheid zonder de stabiliteit van het voertuig in gevaar te brengen. Bijzonder opmerkelijk: AMG DYNAMICS bepaalt hoe het voertuig moet reageren. Het systeem gebruikt de beschikbare sensoren onder andere om de snelheid, laterale acceleratie, stuurhoek en giersnelheid vast te stellen. Dankzij een intelligent pilootbesturingsprincipe is het mogelijk om te anticiperen op hoe de bestuurder wil dat het voertuig zich gedraagt, op basis van de acties van de bestuurder en op gegevens van de sensoren. De regeling is afgestemd op de dynamische rijvaardigheid van de bestuurder – zonder merkbare of storende ingrepen door het systeem. De bestuurder krijgt een zeer authentiek rijgevoel met een hoge bochtendynamiek en optimale tractie, evenals een hoge stabiliteit en voorspelbaar rijgedrag. Zelfs ervaren bestuurders krijgen optimale assistentie zonder zich betutteld te voelen door het systeem.

  • AMG DYNAMICS “Basic” is toegewezen aan het rijprogramma “Comfort” en “Electric”. Het ontwerp resulteert in een zeer stabiele rit met hoge gierdemping.
  • “Geavanceerd” is geactiveerd in het programma “Sport”. Het voertuig blijft neutraal in balans. De verminderde gierdemping en verhoogde wendbaarheid ondersteunen dynamische manoeuvres zoals het rijden op bochtige landwegen.
  • “Pro” (afkorting voor “Professional”) maakt deel uit van het “Sport+” programma. In “Pro” krijgt de bestuurder nog meer assistentie voor dynamische rijmanoeuvres, terwijl de wendbaarheid en feedback van de weg in bochten verder worden verbeterd.
  • “Master” is gekoppeld aan het rijprogramma “RACE”. De “Master”-modus is bedoeld voor bestuurders die dynamiek en rijplezier willen ervaren op afgesloten circuits. “Master” biedt een iets overstuurde voertuigbalans, directere besturing en wendbaarder inlevergedrag. Op deze manier zorgt “Master” voor maximale wendbaarheid en benut het optimaal het dynamische potentieel van de “S” -versie. Om de “Master”-modus te activeren, moet de bestuurder de afzonderlijke knop in de middenconsole gebruiken om ESP® over te schakelen naar de ESP® SPORT-rijmodus of ESP® OFF.

In het rijprogramma “Individual” kunnen bestuurders zelf de AMG DYNAMICS-niveaus “Basic”, “Advanced”, “Pro” en “Master” instellen.

Goede controle en fade-resistent: het AMG high-performance composiet remsysteem

Ook op het gebied van de remmen zijn er geen compromissen: in overeenstemming met de extreme vermogenscijfers en de bijbehorende prestaties is het AMG high-performance composiet remsysteem met 6-zuiger vaste remklauwen voor en 1-zuiger zwevende remklauwen achter standaard gemonteerd. Het remsysteem maakt indruk met zeer korte remwegen en maximale stabiliteit en fade-weerstand bij intensief gebruik. Bovendien scoort het met een lange levensduur en een bijzonder snelle respons. Bovendien bespaart het lichtgewicht materiaal extra gewicht en vermindert het de onafgeveerde massa’s. Comfortvoorzieningen zijn onder meer hill starthulp en priming/dry remmen in natte omstandigheden. Met het contact uitgeschakeld en het voertuig stil, selecteert de transmissie automatisch de parkeerpositie “P”. Ondertussen gaat de elektrische parkeerrem automatisch los bij het wegrijden. Een keramisch high-performance composiet remsysteem is als optie verkrijgbaar.

Technische gegevens in één oogopslag

 

Mercedes-AMG C 63 S E PERFORMANCE [cijfers tussen haakjes Estate model]

Systeemuitgang

500 kW (680 pk)

Systeemkoppel1

1020 NM

Verbrandingsmotor

2,0-liter lijn-/4 met elektrisch ondersteunde uitlaatgasturbolader

Verplaatsing

1991 kc

Maximaal vermogen, verbrandingsmotor

350 kW (476 pk) bij 6750 t/min

Max. koppel, verbrandingsmotor

545 NM bij 5250-5500 t/min

Max. vermogen, elektromotor

150 kW (204 pk)

Max. koppel, elektromotor

320 NM

Aandrijfsysteem

AMG Performance 4MATIC+ vierwielaandrijving met volledig variabele koppelverdeling en Drift Mode

Overdracht

AMG SPEEDSHIFT MCT 9G

Brandstofverbruik, gewogen, gecombineerd2

 

Gecombineerd

Gecombineerd

6.9 l/100 km(6.9 l/100 km)

CO₂-emissies, gewogen, gecombineerd1

156 g/km (156 g/km)

Elektrisch energieverbruik, gewogen, gecombineerd1

11,7 kWh/100 km [11,7 kWh/100 km]

Efficiëntieklasse

n.v.t.

Energiecapaciteit

6,1 kWh

Elektrische actieradius1

13 km

Acceleratie 0-100 km/h

3,4 s (3,4 s)

Topsnelheid

250 km/h, optioneel 280 km/h [250 km/h, optioneel 270 km/h]

Leeggewicht volgens EC

2111 kg (2145 kg)

1 De getoonde cijfers zijn de WLTP CO₂-cijfers gemeten overeenkomstig artikel 2, lid 3, van Uitvoeringsverordening (EU) 2017/1153. Op basis van deze cijfers zijn de verbruikscijfers berekend. Het elektriciteitsverbruik is bepaald op basis van Richtlijn 2017/1151/EU.

2 Totaalsysteem, afhankelijk van de versnellingscombinatie

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.