FERRARI 499P, DE HYPERCAR OM TERUG TE KEREN NAAR WEC ELITE KLASSE

  • De nieuwe Ferrari 499P herstelt zijn historische band 50 jaar nadat de 312 P voor het laatst zijn opwachting maakte in de koningsklasse van de World Endurance Racing
  • Een bijnaam en livery die een eerbetoon zijn aan de Ferrari endurance traditie
  • Vierwielaandrijving, V6-motor met dubbele turbo en een elektrische krachtbron die 500 kW vermogen aan de wielen levert
  • Elkann: “Met de 499P zijn we begonnen aan een pad van innovatie en ontwikkeling, trouw aan onze traditie die het circuit ziet als het ideale terrein om de grenzen van geavanceerde technologische oplossingen te verleggen.”
  • Op weg naar debuut op de 1000 Miles of Sebring, de openingsrace van het FIA WEC 2023

50 jaar later: terugkeer naar de eliteklasse van het World Endurance Championship

Imola, 29 oktober 2022 – 499P is de naam van de nieuwe Le Mans Hypercar waarmee Ferrari vanaf 2023 het FIA WEC in de eliteklasse zal aanpakken, een naam die doet denken aan de geschiedenis van de Steigerende Paardenfabrikant. In het verleden werden prototypes geïdentificeerd door de letter ‘P’, vaak voorafgegaan door het nummer van de unitaire cilinderinhoud van de motor. De 499P is geen uitzondering. De auto is het resultaat van een visie die trots geworteld is in het verleden, die aanleiding gaf tot de legende van vandaag, waardoor het bedrijf 22 wereldtitels en 9 algemene overwinningen behaalde tijdens de 24 uur van Le Mans. Toch heeft het zijn zinnen gezet op de toekomst, zowel wat betreft de technische als de ontwerpinhoud die het prototype bevat. De livery, waarmee de 499P zal debuteren op de komende 1000 Miles of Sebring, bevat een nieuw leven ingeblazen versie van het beroemde 312 P-kleurenschema uit de jaren 1970, dat ook visueel de historische verbindingen onderstreept die 50 jaar geleden werden onderbroken, maar die altijd aanwezig zijn gebleven in de essentie van het merk. Om deze reden zal een van de in Maranello ingeschreven endurance-auto’s worden versierd met het nummer 50, terwijl de andere het nummer 51 zal dragen, een van de meest succesvolle ooit. De officiële line-up van wie met de 499P zal racen, zal het onderwerp zijn van toekomstige communicatie.

Le Mans Hypercar: winnend DNA

De nieuwe fia (Fédération Internationale de l’Automobile) en ACO (Automobile Club de l’Ouest) technische reglementen voor de Hypercar-klasse hebben Ferrari ertoe gebracht een innovatie- en ontwikkelingspad in te slaan om een Le Mans Hypercar (LMH) te produceren, trouw aan de traditie, die het circuit ziet als het ideale terrein voor het ontwikkelen van geavanceerde technologische oplossingen die op zijn straatauto’s kunnen worden geïntegreerd. De 499P is een manifest voor Ferrari’s toewijding aan endurance racen.

Het prototype met vierwielaandrijving voldoet aan de technische voorschriften en eisen van de Le Mans Hypercar-klasse met hybride motor, levert een maximaal vermogen van 500 kW aan de wielen en met een minimumgewicht van maar liefst 1.030 kilo. Bij het definiëren van de 499P heeft het bedrijf gebruik gemaakt van de enorme middelen van technische, professionele en menselijke uitmuntendheid die het merk Maranello belichamen, waarbij het management wordt toevertrouwd aan Attività Sportive GT, onder leiding van Antonello Coletta en de technische supervisie van Ferdinando Cannizzo, hoofd van de afdeling die verantwoordelijk is voor engineering en ontwikkeling van sport- en GT-racewagens.

Nieuwe hybride aandrijving

De hybride aandrijflijn van de 499P combineert een middenachtermotor met een elektromotor die de vooras aandrijft. De verbrandingsmotor (ICE) heeft een maximaal regelbeperkt vermogen aan de wielen van 500 kW (680 pk) en is afgeleid van de twinturbo V6-familie. De ICE, die de architectuur van de motor van de 296 GT3 deelt, heeft een grondige revisie ondergaan door de ingenieurs van Ferrari, gericht op zowel het ontwikkelen van ad-hocoplossingen voor het prototype als het verlichten van het totale gewicht. Een van de specifieke kenmerken van de V6 van de 499P is het feit dat de motor dragend is en daarom een waardevolle structurele functie vervult, vergeleken met de versies die zijn gemonteerd op competitieve GT-auto’s, waarbij de motor op het achterste subchassis van de auto is gemonteerd. De tweede ‘ziel’ van de hybride aandrijflijn is het ERS – Energy Recovery System – met een maximaal vermogen van 200 kW (272 pk). De elektromotor is uitgerust met een differentieel en wordt aangedreven door een batterij die wordt opgeladen tijdens het vertragen en remmen, waarvoor geen externe stroombron nodig is. Het batterijpakket, met een nominale spanning van 900v, profiteert van de ervaring in de Formule 1, hoewel het speciaal voor het project is gebouwd. Het totale maximale vermogen van de 499P is 500 kW (680 pk) en de aandrijflijn is gekoppeld aan een sequentiële versnellingsbak met zeven versnellingen.

Wind ontworpen

Het ontwerp van de nieuwe Ferrari 499P werd verfijnd met de steun van het Ferrari Styling Centre onder leiding van Flavio Manzoni. De technische en aerodynamische kenmerken van de auto zijn verbeterd door middel van eenvoudige, bochtige vormen: – een expliciete uitdrukking van Ferrari’s DNA. De balans tussen gespannen lijnen en vloeiende vlakken, uitgedrukt in een futuristische, pure en iconische taal, definieert een heldere maar essentiële architectuur. De carrosserie van het prototype is gebeeldhouwd uit een plat oppervlak, waaruit de zijpods en wielkasten zich harmonieus ontwikkelen. Aerodynamische stromen gaan door de zijpods over de uitsparingen tussen de hoofdribbels rond de cockpit, waardoor de radiatoren die onder de carrosserie zijn verborgen, worden gekoeld. Op de Ferrari 499P wordt het oppervlak van de wielkasten, een Ferrari-keurmerk, gekenmerkt door grote lamellen, gericht op het verminderen van de druk in de wielkasten. Samen met de koplampclusters doordrenken ze de neus met een gevoel van karakter en expressiviteit, met subtiele verwijzingen naar de stylingkenmerken die voor het eerst werden geïntroduceerd op de Ferrari Daytona SP3.

De achterkant is de ultieme uitdrukking van hoe technologie, aerodynamica en design te combineren. Een subtiele koolstofvezel huid bedekt de verschillende functies, waardoor de wielen en ophanging volledig zichtbaar zijn. De staart wordt gekenmerkt door een dubbele horizontale vleugel; de hoofdvleugel en bovenste flappen zijn zorgvuldig ontworpen om de nodige downforce te garanderen en maximale prestaties te bereiken.

De onderste vleugel heeft ook een ‘lichtbalk’ die het ontwerp van de achterkant verrijkt met een beslissende maar minimalistische touch. Ten slotte bevindt zich een dominante positie boven de auto een meervoudige luchtinlaat die de V6-motorinlaat voedt en koellucht levert aan de batterij en versnellingsbak.

Innovatieve technologieën

De Ferrari 499P is gebouwd op een geheel nieuw koolstofvezel monocoque chassis en beschikt over oplossingen die de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van motorsporttechnologie vertegenwoordigen. De geometrie van de dubbele wishbone, push-rod-type ophanging resulteert in uitstekende kwaliteiten van dempingstijfheid, waarvan de voordelen zowel bij maximale snelheid als in bochten duidelijk zijn. De elektronicasystemen zijn ontwikkeld vanuit en verder geïnnoveerd op basis van de ervaring die is aangescherpt in de wereld van gt-racen.

Niet minder geavanceerd is het remsysteem, dat een brake-by-wire-systeem integreert dat nodig is om de kinetische energie door de voorste elektrische as tijdens het remmen mogelijk te maken. Het systeem is ontwikkeld om precisie en reactiesnelheid te combineren met betrouwbaarheid en duurzaamheid, complementaire aspecten die een van de sleutels zijn tot succes in endurance racen. De elektrische vooras gebruikt energie die wordt teruggewonnen tijdens het remmen en slaat deze op in de hoogspanningsbatterij voordat het koppel naar de voorwielen wordt overgebracht wanneer een bepaalde snelheid wordt bereikt, waardoor de prestaties op de circuits die gepland zijn om de kalender van 2023 te hosten, worden verbeterd.

Samenwerking met AF Corse

De Ferrari 499P zal op het circuit worden beheerd door technici en ingenieurs uit Maranello met de medewerking van AF Corse. De samenwerking zet de winning streak voort die begon in de FIA GT van 2006 met de F430 GT2 die team-, coureurs- en constructeurstitels behaalde in zijn debuutseizoen. De overgrote meerderheid van de GT-successen in de afgelopen jaren is het resultaat van de samenwerking tussen Ferrari en AF Corse, inclusief alle successen die zijn behaald in het World Endurance Championship (WEC) sinds de oprichting in 2012.

 

John Elkann, Ferrari Executive Chairman: “De 499 P ziet ons terugkeren om te strijden voor de overwinning in de WEC-serie. Toen we besloten om ons aan dit project te committeren, zijn we begonnen aan een pad van innovatie en ontwikkeling, trouw aan onze traditie die het circuit ziet als het ideale terrein om de grenzen van geavanceerde technologische oplossingen te verleggen, oplossingen die op termijn zullen worden overgedragen aan onze straatauto’s. We gaan deze uitdaging met nederigheid aan, maar ons bewust van een geschiedenis die ons naar meer dan 20 wereldtitels endurance en 9 algemene overwinningen in de 24 uur van Le Mans heeft gebracht.’

Antonello Coletta, hoofd ferrari attività sportief GT: “De 499P is een droom die uitkomt. Vandaag is een belangrijk moment voor alle mensen die de afgelopen twee jaar zo hard aan dit project hebben gewerkt. We wilden hulde brengen aan onze geschiedenis, met vele verwijzingen, zowel groot als klein, naar een verleden dat bestaat uit successen en titels. We doen dit echter, vooruitkijkend, en creëren een manifest van onze toewijding aan het wereldkampioenschap endurance. De 499P is een prototype dat beslist Ferrari is, in de breedste zin van het woord, en het geeft ons een enorme sensatie om het eindelijk aan onze klanten en aan de vele liefhebbers van het merk te laten zien”.

Ferdinando Cannizzo, hoofd van Ferrari GT Track Car Development: “Voor het hele team en mezelf is dit een heel spannend moment. We weten dat we een enorme verantwoordelijkheid hebben. We hebben een auto ontworpen en ontworpen die gloednieuw en bijzonder complex is in elk aspect. Deze ongekende uitdaging motiveerde iedereen tot een allesomvattende, allesomvattende samenwerking waarbij elke afdeling van ons bedrijf en onze technische partners betrokken waren. Beginnen met een leeg vel papier was een bron van unieke en continue motivatie om effectieve oplossingen te vinden om de prestaties en betrouwbaarheid van de 499P te garanderen. Vanaf de allereerste shakedown tot de eerste race hebben we een zeer intensief ontwikkelingsprogramma gepland, zowel op de testbank als op het circuit, wat ons interessante feedback heeft gegeven. Het synthesewerk dat ons de komende weken te wachten staat en waarbij we betrokken zullen worden bij verdere tests op het circuit, is het belangrijkste voor de fine-tuning en de uiteindelijke integratie van alle systemen. We hebben nog veel kilometers te gaan, maar het team is zich bewust van het belang van het project en zal betrokkenheid, passie, volwassenheid en grote professionaliteit blijven tonen.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait