Wiesmann onthult technologieën van de volgende generatie voor de nieuwste Project Thunderball – ’s werelds eerste volledig elektrische cabriolet roadster

  • Geavanceerde op maat gemaakte elektrische aandrijflijn levert 500 kW (680 pk) 1.100 Nm koppel
  • Beoogde 0-62 mph (0-100 km / h) tijd van 2,9 seconden
  • Met een gewicht van slechts 1700 kg (3747 lbs) en 2,5 kg per PK aan prestaties
  • 92KWh op maat gemaakt batterijpakket voor 500km bereik (310 mijl)
  • 800V hoogspanningsarchitectuur, geschikt voor ultrasnel opladen van 300 kW
  • Het hoogontwikkelde intelligent regeneratieve remsysteem met vijf niveaus creëert een op de bestuurder gerichte emotionele ervaring die beroemd is bij een Wiesmann-voertuig

22 november 2022, Wiesmann, het luxe sportwagenmerk, heeft verdere technische details onthuld van zijn langverwachte volledig elektrische voertuig met de codenaam Project Thunderball – een voertuig dat een terugkeer vertegenwoordigt voor het iconische merk met ’s werelds eerste elektrische cabriolet roadster.

Ontworpen met het DNA van Wiesmann, is de auto een evolutie van de geschiedenis van het exclusieve Duitse merk en combineert de onderscheidende, slanke looks van een Wiesmann met een moderne, hoogontwikkelde, elektrische aandrijflijn die adembenemende prestaties levert.

De tweezits, achterwielaangedreven Project Thunderball ziet twee elektrische achter-midden gemonteerde motoren die tot 500 kW (680 pk) leveren aan de achterwielen en 1100 Nm koppel, wat fenomenale rechtlijnige prestaties en een gerichte 0-62 mph (0-100 km / h) sprint acceleratietijd van 2,9 seconden oplevert.

Wiesmann’s nauwkeurige engineering van de geavanceerde elektrische aandrijflijn is de sleutel tot het leveren van een emotionele rijervaring die een handelsmerk is van wiesmann sportwagen, belichaamd in tijdloos design dat past bij een prestatie-EV van het moderne tijdperk.

Platform en verpakking
Project Thunderball is gebouwd op een op maat gemaakte chassisarchitectuur met zijn aandrijflijncomponenten slim verpakt om het laagst mogelijke zwaartepunt te bieden. Om de typische roadster-proporties te behouden, worden de positie van de bestuurder en passagier zo ver mogelijk naar achteren geplaatst, wat een uitdaging vormt om de aandrijflijn en de grote batterij te integreren in de kleine voetafdruk van het voertuig.

De uitdaging werd verwelkomd door de ingenieurs die de grenzen van de architectuurconfiguratie hebben verlegd door de aandrijflijn achter de bestuurdersstoel en batterijmodules in een T-vorm langs de middentunnel en in de voorkant van het voertuig te plaatsen, samen met de dubbele Axial flux, PMSM e-motoren.

Met lichtgewicht sleutel tot efficiëntie, weegt de aandrijflijn van het voertuig in combinatie met zijn koolstofvezel carrosserie verbazingwekkend weinig meer dan 1700 kg (3747 lb), wat een uitstekende 2,5 kg per pk aan prestaties oplevert.

Batterij
In het hart van het voertuig ligt een van de meest energie- en vermogensdichte batterijpakketten die beschikbaar zijn, met een doelbereik van 500 km (310 mijl). De 92kWh (83kWh beschikbaar), Li-ion NMC, “module-to-pack” technologie is gebaseerd op serie modules met geïntegreerde pouch cellen, die in totaal een zeer lichte 500kg wegen,

De indrukwekkende accucapaciteit is uniek hoog voor een roadster en lijkt meer op die van een sedan of SUV. Het installeren van deze capaciteit in een roadster zal de kloof overbruggen van een pure korte-rit vrijetijdsauto naar een serieuze weekendauto. Daarnaast kunnen eigenaren de oplaadangst vergeten dankzij de ultramoderne 800V-hoogspanningsarchitectuur die ultrasnel 300 kW DC-snelladen aan een openbare lader of in eigen land opladen mogelijk maakt via de 22 kW on-board oplader. Opladen gebeurt via een standaard Type-2 laadpoort met AC- en DC-laadpoorten.

Om de batterij op zo’n hoog niveau te laten presteren, hebben de ingenieurs van Wiesmann een geavanceerd thermisch beheersysteem voor de batterijmodule ontwikkeld. Met behulp van een water-glycolmengsel worden de modules gekoeld via een op maat ontworpen, stroomgesimuleerde en geoptimaliseerde koelplaat, die de warmte zo snel mogelijk naar de basis van de module overbrengt.

Er is ook een op maat gemaakt Battery Management System [BMS] ontwikkeld, dat de ingenieurs van Wiesmann de vrijheid heeft gegeven om de rijeigenschappen van het voertuig aan te passen, te kalibreren en te verfijnen die is geoptimaliseerd voor alle rijtoestanden en omgevingsomstandigheden.

Regeneratief remsysteem
Wiesmann’s missie met Project Thunderball is om zijn sportwagen te doordrenken met de emotie en het meeslepende gevoel dat zoveel moderne EV’s missen. Om die onvergelijkbare op de bestuurder gerichte Wiesmann-ervaring te creëren en hun eigen idee van hoe een emotionele EV rijdt te implementeren, is een uniek Intelligent Regenerative Braking System speciaal ontwikkeld.

Met vijf instelniveaus beschikbaar, maken de op het stuur gemonteerde paddles onmiddellijke aanpassing van de regeneratieve remkracht van de auto mogelijk, net als het schakelen van versnellingen op een ICE-auto, zodat bestuurders meer betrokken zijn.

Naast het bieden van rijplezier, kan de bestuurder het gevoel van de dubbele elektromotoren veranderen om een krachtig motorremeffect te geven bij het bergafwaarts gaan of remmen in bochten, waardoor de batterij wordt opgeladen om extra bereik te herwinnen en optimaal gebruik en minimale verspilling van energie mogelijk is.

De terugkeer van Wiesmann
Roheen Berry, CEO van Wiesmann“De verdere ontwikkeling van Project Thunderball brengt Wiesmann steeds dichter bij het doel om ’s werelds meest opwindende elektrische sportwagen te produceren. Dankzij eindeloos onderzoek en testen zal de roadster onze op maat gemaakte geavanceerde aandrijflijntechnologie combineren met Wiesmann’s kenmerkende Duitse technische uitmuntendheid. We stoppen de emotie terug in EV’s. Daarom is technologie een belangrijk onderdeel van dit project geweest, het creëren van een voertuig dat niet alleen het verbluffende uiterlijk van een echte Wiesmann heeft, maar ook rijdt als een sportwagen van wereldklasse.

“Ik ben net zo blij te kunnen zeggen dat we een enthousiaste reactie van klanten hebben gekregen. Sinds de opening van de reserveringslijst eind september hebben we 3/4 van het eerste jaar productieslots toegewezen, een bewijs dat ze net zo enthousiast zijn over de nieuwe technologie in Project Thunderball als wij.”

De productie van Project Thunderball vindt plaats in wiesmann’s ‘Gecko’ fabriek, een prachtige state-of-the-art faciliteit in Dülmen, Duitsland. Project Thunderball zal zorgvuldig worden samengesteld door veel van het team dat heeft bijgedragen aan de groei van dit iconische Duitse merk, het laatste echt onafhankelijke Europese sportwagenmerk dat vandaag de dag nog overblijft, naast een aantal frisse nieuwe talenten, met behulp van de modernste productietechnologie met behoud van Wiesmann’s reputatie voor op maat gemaakte Duitse coachbuilding-expertise van de hoogste orde.

Het geheel nieuwe Project Thunderball zal voortbouwen op deze erfenis, met zijn klassieke luxe interieur en alles wat een bestuurder nodig zou kunnen hebben in een elektrische sportwagen, met een uniek pakket dat in de loop van de tijd alleen maar in waarde zal stijgen en van generatie op generatie zal worden doorgegeven.

De reserveringslijst voor Project Thunderball is nu open opwww.wiesmann.com, met prijzen vanaf 300.000 euro.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *