Volkswagen elektrificeert zijn sportieve icoon: wereldpremière van de eerste volledig elektrische GTI op de IAA

  • 100% elektrisch, 100% GTI: de ID. GTI Concept1 brengt dynamische en sportieve prestaties naar de wereld van elektrische mobiliteit
  • Een herinterpretatie van het legendarische DNA: de ID. GTI Concept volgt de originele GTI uit 1976 op met ultramoderne technologieën en een scherp design
  • Injectie wordt intelligentie: de ‘I’ in de magische GTI-aanduiding staat nu meer dan ooit voor de meest intelligente oplossingen in de sportwagenwereld
  • Vervult de wensen van GTI-fans: de ID. GTI Concept is gebaseerd op de ID. 2all en zal worden gebouwd als een dagelijks bruikbare sportwagen voor het elektrische tijdperk
  • Met zijn sportieve totaalconcept toont de ID. GTI Concept het geweldige potentieel van de toekomstige compacte productlijn

GTI: deze naam staat nu al tientallen jaren voor compacte sportwagens van Volkswagen. Golf GTI2, Scirocco GTI, Polo GTI3, up! GTI4. Stuk voor stuk iconen. Volkswagen katapulteert het GTI-DNA nu met de nieuwe ID. GTI Concept1 naar het tijdperk van elektrische mobiliteit. De wereldpremière van dit elektriserende conceptvoertuig vindt dit jaar plaats tijdens de IAA Mobility in München (van 5 tot 9 september 2023), precies 48 jaar na het werelddebuut van de eerste Golf GTI op de IAA in Frankfurt. De ID. GTI Concept is gebaseerd op de ID. 2all1 die in maart werd voorgesteld, een toekomstige compacte EV die ongeveer 25.000 euro zal kosten en wereldwijd de aandacht heeft getrokken. Met zijn voorwielaandrijving, heldere design en krachtige proporties is hij het perfecte uitgangspunt voor een nieuwe GTI. Volkswagen-designbaas Andreas Mindt had de sportieve afgeleide al in gedachten toen hij de eerste schetsen maakte voor de ID. 2all. En net als de ID. 2all is de ID. GTI Concept meer dan alleen maar een showauto: het is de eerste glimp van de opwindende GTI-toekomst, want zijn serieontwikkeling staat al vast.

GTI-PRESTATIES

Superieure GTI-kracht. Er schuilt een nieuw, krachtig GTI-gevoel in de manier waarop de eerste elektrische GTI zijn dynamische capaciteiten ontplooit. Dat komt omdat het maximale vermogen en koppel beschikbaar zijn met de bliksemsnelle snelheid die kenmerkend is voor elektrische voertuigen. De werelden van de elektrische ID. GTI Concept en de drukgevoede GTI ontmoeten elkaar wanneer het aankomt op krachtoverbrenging naar de vooras. Dat komt omdat wordt gebruikgemaakt van een sperdifferentieel op de voortrein, elektronisch gestuurd door een Vehicle Dynamics Manager, net zoals in de huidige generatie van het sportwagenicoon. De Golf GTI en Golf GTI Clubsport5 waren de eerste Volkswagen-modellen met dat tractiecontrolesysteem. Met de ID. GTI Concept heeft nu voor het eerst ook een elektrische Volkswagen dit slimme systeem aan boord. Vandaar dat de letter ‘I’ voor ‘injectie’ in de typenaam GTI nu ook voor staat voor ‘intelligentie’, in de zin van high-performance aandrijf- en onderstelintelligentie. Met de ID. GTI Concept presenteert Volkswagen een nieuwe evolutiefase van deze elektronisch door middel van een netwerk verbonden rijdynamieksystemen. Hier integreert de Vehicle Dynamics Manager van de ID. GTI Concept de aandrijflijn nog meer in het regelsysteem dan bij de benzinemodellen. Dat is mogelijk omdat de afstelling van de elektrische aandrijfmotor, als een elektrisch systeem, bijna oneindig kan worden gevarieerd. Hierdoor kan een breed scala aan verschillende GTI-profielen worden gerealiseerd. Met behulp van een nieuw ontwikkelde GTI Experience Control op de middenconsole kan de bestuurder kiezen welke karakteristieken de aandrijflijn van de ID. GTI Concept moet hebben. Voor het eerst is het dus mogelijk om de aandrijflijn, het onderstel, de stuurinrichting, de geluidservaring en zelfs de gesimuleerde schakelpunten aan te passen in de stijl van een van de historische GTI-modellen – zoals de Golf GTI I uit 1976, de eerste Golf GTI² II 16V uit 1986 of de legendarische Golf GTI IV ‘25th Anniversary’ uit 2001. Dat maakt van de ID. GTI Concept een hoogst dynamische tijdmachine.

GTI-fascinatie. Thomas Schäfer, CEO van het merk Volkswagen, vat de fascinatie van GTI-auto’s samen: “De perfecte combinatie van rijplezier en alledaags gebruiksgemak: dat is wat de drie letters GTI al tientallen jaren betekenen. Met de ID. GTI Concept hevelen we het GTI-DNA over naar het elektrische tijdperk. Hij blijft sportief, iconisch, technologisch vooruitstrevend en toegankelijk, maar krijgt nu een nieuwe interpretatie voor de wereld van morgen: elektrisch, volledig verbonden en extreem emotioneel. Rijplezier en duurzaamheid gaan hier perfect samen. Dat betekent dat GTI een toekomst heeft, zowel voor ons merk als voor de fans. De productieontwikkeling staat al vast als onderdeel van ons elektrische offensief. Een Volkswagen-sportwagen voor het elektrische tijdperk die geschikt is voor dagelijks gebruik: 100 procent elektrisch, 100 procent emotie.”

GTI-toekomst. Andreas Mindt is sinds 2023 Head of Design van het merk Volkswagen. Voor zijn tijd als Chief Designer bij Bentley en Head of Exterior Design bij Audi was hij al een van de baanbrekende designers bij Volkswagen en creëerde hij bestsellers als de eerste Tiguan en de zevende generatie van de Golf. “Met de ID. GTI Concept laten we zien wat voor geweldige toekomst de GTI-filosofie heeft bij Volkswagen”, zegt Mindt. “Naar mijn mening vormt de krachtige ID. 2all de perfecte basis voor een elektrische GTI. Ik had de GTI al in gedachten toen ik mijn eerste pennentrekken voor de ID. 2all op papier zette. Nu wordt hij werkelijkheid en kunnen we het GTI-idee projecteren in het nieuwe tijdperk van elektrische mobiliteit.”

GTI-EXTERIEURDESIGN

GTI-proporties. Net zoals de originele GTI volgt de ID. GTI Concept het principe van het design en de technologie van een betaalbaar volumemodel. En zoals bij elke vorige GTI neemt deze basis de typische dynamische en gecustomiseerde kenmerken van het sportieve icoon over. Deze transformatie slaagt vooral als het basisdesign van de productlijn al GTI-potentieel heeft. Dat omvat duidelijke en krachtige proporties en de visuele stabiliteit van een koetswerk dat zelfverzekerd op zijn wielen staat. De ID. 2all heeft dat potentieel en daarom heeft de daarvan afgeleide ID. GTI Concept dynamische kenmerken die anders in heel andere prijsklassen te vinden zijn. In cijfers komt dat voor de ID. GTI Concept neer op het volgende: een compacte auto met een lengte van 4.104 mm en een grote wielbasis van 2.600 mm, met op de uithoeken grote lichtmetalen 20-duims velgen met 245/35-performancebanden in combinatie met zeer korte koetswerkoverhangen. De GTI is 1.499 mm hoog en 1.840 mm breed. De ID. GTI Concept heeft een Diamond Silver Metallic-koetswerklak, een kleur van de eerste Golf GTI-generatie.

GTI-radiatorrooster. Vooraan heeft de GTI-conceptcar het belangrijkste en meest bekende uiterlijke kenmerk van een GTI: de rode omlijsting van de grille, die in dit geval bijna volledig gesloten is. De rode lijn is smal maar toch opvallend. Aan de voorkant van de ID. GTI Concept overspant ze de volledige breedte van het conceptvoertuig onder de IQ.LIGHT-ledmatrixkoplampen. Het GTI-logo in rode letters is rechts geïntegreerd in de lijn. De koplampen zelf zijn omlijst door een horizontale ledstrip. In elke koplamp is een matrixmodule ingebouwd. Het GTI-logo is verlicht in het wit.

GTI-bumper. Het design van de GTI-bumper is geïnspireerd op de autosport en is uniek voor dit model. Hij heeft een dominante zwarte frontsplitter in het midden. Daarboven zit de luchtinlaat met de honingraatstructuur die typisch is voor een GTI (sinds de vijfde generatie). In het buitenste gedeelte van het rooster zitten twee rode sleepogen zoals in de autosport. Aan de zijkanten hebben de designers verticale leddagrijlichten verwerkt in de zwart omrande ‘air curtains’ van de voorbumper. De ‘air curtains’ leiden de luchtstroom naar de wielkasten en vervolgens gericht naar buiten om de aerodynamische prestaties te optimaliseren en de remmen te koelen. De lage frontsplitter en verticale leddagrijverlichting maken dat de conceptcar de weg lijkt te knuffelen. Vooraan ontmoeten toekomst en verleden elkaar opnieuw, omdat de matzwarte zone rond de splitter en luchtinlaat verwijst naar de lage spoiler en de bumper van de Golf GTI I, die allebei waren uitgevoerd in matzwart.

GTI-silhouet. De C-stijl is het typische onderscheidende kenmerk van de ID. 2all in zijaanzicht en ook een bepalend element van het silhouet van de ID. GTI Concept. De visuele stabiliteit van de C-stijl vloeit over in de koetswerkflank en creëert zo een krachtige look. Een tweede vast Volkswagen-element is de rechte ruitschouder – de zijcontour tussen de A- en C-stijlen. In combinatie met de parallel daaronder lopende karakterlijn en de gespierde zijdrempels creëert dat een positieve spanning in de oppervlakken die typisch is voor een Volkswagen en voor een GTI. Bovendien zijn de drempels onderaan bekleed met matzwarte kunststof elementen die de stroomlijn van het voertuig optimaliseren en in combinatie met de grote wielen de indruk wekken dat de auto sportief laag tegen de weg ligt.

GTI-velgen. De uitlopende wielkastverbreders in matzwart zijn nog zo’n GTI-kenmerk. De 20 duim grote lichtmetalen GTI Concept-velgen zijn speciaal ontworpen voor de conceptcar. Ze hebben acht dubbele spaken en een opvallende cirkel van acht openingen. De binnenste oppervlakken van de velgen zijn zwart, terwijl de randen van de acht openingen een hoogglanzend gepolijste afwerking hebben. Typische velgdesigns – zoals de legendarische Pirelli-velg van de Golf GTI I en de Denver-velg van de Golf GTI V – behoren traditioneel tot de karakteristieke kenmerken van een GTI.

GTI-dakspoiler. De designers van de eerste Golf creëerden 47 jaar geleden een onmiskenbare GTI-achterkant zonder de koetswerkpanelen aan te passen. Tegelijk creëerden ze typische GTI-kenmerken, zoals de zwarte zone rond de achterruit en de volledig zwarte in plaats van verchroomde bumper. Met de ID. GTI Concept heeft het Volkswagen-designteam deze kenmerken nu geherinterpreteerd. In plaats van de zwarte achterruitomlijsting komt nu een zwarte dakspoiler die wordt geflankeerd door zwarte luchtgeleidingselementen opzij. Zoals op de huidige Golf GTI Clubsport is de grote spoiler open in de dakovergang, op een kleine rib in het midden na. De spoiler staat garant voor optimale downforce en minimale luchtturbulentie. Onder de spoiler loopt een smalle ledstrip over de hele breedte van het voertuig als derde remlicht.

GTI-achterlichtclusters en achterdiffusor. Terwijl het conceptvoertuig ID. 2all is uitgerust met een horizontale rode ledachterlichtband, heeft dit element bij het GTI-model een donkere tint. Alleen de frames van de twee 3D-achterlichtclusters links en rechts en het GTI-logo lichten felrood op. Een zwarte zone onder de horizontale achterlichtband sluit aan bij het thema van de zwarte bumper van de Golf GTI I. Het GTI-opschrift is in het midden van dit vlak geïntegreerd. De tweedelige achterdiffusor is eveneens zwart en heeft een krachtig design. Dat aerodynamische element wordt aan de zijkanten geflankeerd door de wielkastverbreders en loopt naar achteren toe door tot voorbij het koetswerk, waardoor de gelakte bumperoppervlakken worden beschermd. Zo verwijst ook de diffusor naar de zwarte bumper van de eerste Golf GTI.

GTI-INTERIEURCONCEPT

Oorspronkelijke GTI vormt de ID. GTI Concept. De eerste GTI wekte al in 1976 opschudding met zijn specifieke interieurdesign. Sportstoelen met ruitjespatroon, een driespaaks stuurwiel met een diepe naaf en een versnellingspookknop in het design van een golfbal waren de dingen die een Golf omtoverden tot een GTI. Een vergelijkbaar procedé wordt toegepast in 2023, maar dan op een heel andere en fascinerende manier.

GTI-stuurwiel met 12-uurmarkering en Experience Control in golfbaldesign. Het driespaaks stuurwiel van de ID. GTI Concept is uitgerust met een airbag die iets dieper is geplaatst om een visuele brug te maken naar de naaf in de Golf GTI I. De verlichte 12-uurmarkering wijst de bestuurder altijd de weg. De twee horizontale spaken van het multifunctiestuurwiel zijn elk voorzien van een duimwieltje en twee knoppen. Hiermee bedient de bestuurder onder meer de apart configureerbare digitale instrumenten, het head-updisplay met augmented reality en functies zoals het audiovolume. Aangezien de automatische versnellingsbak wordt bediend door middel van een stuurkolomhendel, zoals in de ID.77, hebben de interieurdesigners het golfbaldesign van de eerste GTI-versnellingspookknop overgebracht naar de multifunctionele GTI Experience Control in de middenconsole. Die laatste wordt gebruikt om de verschillende rijprofielen en de specifieke looks te bedienen.

GTI-cockpit. Digitale beeldschermen in de conceptcar maken nieuwe designs en functies mogelijk, waardoor het GTI-idee op meer gevarieerde manieren dan voorheen kan worden ervaren. Fundamenteel verschillende cockpitlooks zijn beschikbaar voor de instrumenten van de ID. GTI Concept: de basisconfiguratie is een weerspiegeling van het huidige digitale tijdperk – met alle denkbare informatie en functies en een grafische vormgeving in sportieve GTI-stijl. In de Vintage-modus wordt de GTI Digital Cockpit (27,7 cm/10,9 duim) voor de bestuurder omgetoverd tot de instrumenten van bijvoorbeeld een Golf GTI I van de tweede serie, net als de instrumenten die ook werden gebruikt in de legendarische Pirelli GTI – en een perfecte match voor de Golf GTI I-modus die kan worden geactiveerd met de GTI Experience Control.

GTI-head-updisplay en GTI-modus. De designers en ingenieurs hebben ook gekozen voor een nieuwe aanpak van het head-updisplay met augmented reality. Het projecteert een nieuw dataspectrum op de voorruit, en nu niet alleen pal voor de bestuurder maar ook voor de voorpassagier. Dat betekent dat de virtuele en echte wereld ook voor de ‘bijrijder’ aan boord van de conceptcar worden samengevoegd. In de standaard rijmodus wordt informatie zoals de snelheid of het momentane rijbereik voor de bestuurder en voorpassagier geprojecteerd. In die basisconfiguratie wordt de witte kleur GTI Silver Drive gebruikt voor de achtergrondverlichting en beeldschermen. Zodra de bestuurder de nieuwe GTI-modus activeert, schakelen de achtergrondverlichting en alle displays over naar de kleur GTI Red Turbo. De achtergrond: als krachtige, compacte sportwagen met een laag zwaartepunt (batterij in de voertuigvloer) en een laag gewicht voor een elektrisch voertuig is de ID. GTI Concept perfect geschikt om op racecircuits te rijden. Als de bestuurder bijvoorbeeld in GTI-modus de legendarische Nürburgring Nordschleife oprijdt, kan het verloop van het circuit en de positie van de ID. GTI Concept helemaal links op de voorruit worden weergegeven. Bij deelname aan een race kan de bestuurder bovendien zijn momentane positie in het deelnemersveld en zijn voortgang zien (GTI Achievements). De voorpassagier kan onder andere de tijden zien van de ronden die al zijn afgelegd. De conceptcar wordt zo een projectie van de wereld van morgen en laat bij wijze van voorbeeld zien wat mogelijk zou kunnen en zal zijn.

GTI-infotainment en -interfaces. Het aanraakscherm (diagonaal: 32,7 cm/12,9 duim) van het infotainmentsysteem is al een bijna-productieversie met zijn intuïtieve graphics en menustructuur. Hetzelfde geldt voor het aircoblok onder het display. De belangrijkste aircofuncties worden hier bediend met verlichte knoppen. In het midden van het aircoblok – gemakkelijk bereikbaar voor zowel de bestuurder als de voorpassagier – bevindt zich een praktisch klein duimwieltje om het volume van het infotainmentsysteem te regelen. Nog een niveau lager bevinden zich twee grote inductieve oplaadinterfaces voor smartphones, die magnetisch op hun plaats gehouden worden. Zoals hierboven beschreven worden ook andere functies van de auto bediend met de GTI Experience Control, die in de middenconsole is geïntegreerd. Talrijke USB-C-interfaces (45 W) verspreid over het interieur voorzien smartphones van stroom. Alle mogelijke grotere apparaten kunnen worden gevoed via een bijzonder handig 230V-stopcontact.

GTI-stoel met GTI-hartslag. Sportstoelen waren een karakteristiek kenmerk van de eerste Golf GTI en ook in de nieuwe ID. GTI Concept springen de ergonomisch ontworpen stoelen in het oog. Hun binnenoppervlakken vertonen uiteraard een herinterpretatie van het GTI-ruitjespatroon. De stof heet Jack-e (in plaats van Jacky, de naam die werd gebruikt voor de stof in de Golf GTI VI). De rugleuning van de bestuurdersstoel is bovendien uitgerust met een pulssensor (GTI Heartbeat), een rood pulserend ledelement. Wanneer de conceptcar wordt vergrendeld met de afstandbediening, wordt het diefstalalarm geactiveerd en wordt de GTI Heartbeat van buitenaf zichtbaar, zodat de bestuurder weet dat de auto beveiligd is.

GTI: dagelijkse bruikbaarheid. Het interieur van de ID. GTI Concept wordt gekenmerkt door een uitgesproken design, hoge kwaliteit en intuïtieve bediening. Het vierdeurs voertuig biedt plaats aan vijf inzittenden. Ook de bagageruimte is royaal met een inhoud van 490 liter. Aangezien de ID. GTI Concept het MEB-instappack deelt met de ID. 2all, beschikt hij bovendien over dezelfde praktische details. Zo is er een extra opbergvak onder de dubbele koffervloer, waar bijvoorbeeld meerdere boodschappentassen in passen. Verder is er een opbergruimte van 50 liter onder de achterbank, die in één eenvoudige beweging kan worden opgeklapt. Deze opbergruimte is speciaal ontworpen voor de oplaadkabel en spullen zoals de verbanddoos, veiligheidshesjes en de pechkit. Daarnaast is er in dit afsluitbare (veilige) compartiment voldoende plaats voor toestellen zoals laptops en tablets, die hier ook kunnen worden opgeladen. Wanneer de achterbank met 60:40-opdeling wordt neergeklapt, neemt de inhoud van de bagageruimte toe tot 1.330 liter. De ID. GTI Concept voelt zich niet alleen thuis op korte trajecten en op het racecircuit, maar is evenzeer geschikt voor lange ritten. Dat heeft hij te danken aan zijn efficiënte aandrijflijn, het lage gewicht, de goede stroomlijn, het ondanks de sportiviteit van het voertuig comfortabele onderstel en een grote batterij.

GTI-DATA

ID. GTI Concept1

 

Lengte

4.104 mm

Breedte

1.840 mm

Hoogte

1.499 mm

Wielbasis

2.600 mm

Koffervolume

490 tot 1.330 liter

Velgen

245/35 R20

Voetnoten
  1. ID. GTI Concept en ID. 2all: conceptcar.
  2. Golf GTI, zesversnellingsbak: brandstofverbruik gecombineerd in l/100 km: 7,1; CO2-uitstoot gecombineerd in g/km: 161. Golf GTI, zeventraps DSG: brandstofverbruik gecombineerd in l/100 km: 7,0; CO2-uitstoot gecombineerd in g/km: 160.
  3. Polo GTI, zeventraps DSG: brandstofverbruik gecombineerd in l/100 km: 6,4; CO2-uitstoot gecombineerd in g/km: 146.
  4. up! GTI, zesversnellingsbak: brandstofverbruik gecombineerd in l/100 km: 5,5; CO2-uitstoot gecombineerd in g/km: 125 – 124.
  5. Golf GTI Clubsport, zeventraps DSG: brandstofverbruik gecombineerd in l/100 km: 7,4; CO2-uitstoot gecombineerd in g/km: 168.
  6. ID.7: bijna-productierijp conceptvoertuig.
  7. De opgegeven rijbereiken zijn geprojecteerde waarden op basis van de wereldwijd geharmoniseerde testprocedure voor lichte voertuigen (WLTP). De werkelijke WLTP-rijbereikwaarden kunnen verschillen afhankelijk van de uitrusting. Het werkelijke rijbereik in reële omstandigheden varieert afhankelijk van de rijstijl, de snelheid, het gebruik van comfortfuncties of extra uitrusting, de buitentemperatuur, het aantal inzittenden/de belading en de topografie.
  8. De opgegeven verbruiks- en uitstootwaarden werden verkregen volgens de wettelijk vereiste meetprocedures. Op 1 januari 2022 werd de NEDC-testcyclus volledig vervangen door de WLTP-testcyclus en daarom zijn er geen NEDC-waarden beschikbaar voor nieuwe voertuigen die na die datum werden gehomologeerd.
  9. De specificaties hebben geen betrekking op een specifiek voertuig en maken geen deel uit van het aanbod, maar dienen enkel om de specifieke voertuigtypes te kunnen vergelijken. Extra uitrusting en accessoires (extra onderdelen, bandenformaten, enz.) kunnen relevante voertuigparameters zoals gewicht, rolweerstand en stroomlijn wijzigen en zo van invloed zijn op het brandstofverbruik, het stroomverbruik, de CO2-uitstoot en de rijprestaties van het voertuig, naast de weers- en verkeersomstandigheden en een specifieke rijstijl.
  10. Door realistischere testomstandigheden zullen het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot gemeten volgens WLTP in veel gevallen hoger uitkomen dan de waarden gemeten volgens NEDC. Als gevolg hiervan kan de belasting van voertuigen vanaf 1 september 2018 dienovereenkomstig veranderen. Surf voor meer informatie over de verschillen tussen WLTP en NEDC naar http://www.X.de/wltp.
  11. Meer informatie over officiële brandstofverbruiksgegevens en officiële specifieke CO2-uitstootwaarden voor nieuwe personenauto’s is te vinden in de ‘Guide to fuel economy, CO2 emissions and power consumption for new passenger car models’, die gratis verkrijgbaar is bij alle Volkswagen-dealers en bij DAT Deutsche Automobil Treuhand GmbH, Hellmuth-Hirth-Str. 1, D-73760 Ostfildern, Duitsland, en bij www.dat.de/co2.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait