Alfa Romeo noteert in 2023 de sterkste groei van alle wereldwijde premiummerken.

  • In de top 15 van de belangrijkste premiummerken heeft Alfa Romeo in 2023 de sterkste wereldwijde groei van allemaal geboekt.
  • Alfa Romeo sluit 2023 af met een solide groei van de wereldwijde verkoopresultaten. Het totale cijfer was +30%.
  • In Europa groeide de omzet van het merk met 46%.
  • De regio Midden-Oosten en Afrika blijft het gebied met de hoogste groei: +74%.
  • De regio India Azië-Pacific droeg ook positief bij met een omzetstijging van 7%.
  • In de VS en China legt het merk een solide basis voor groei. In de VS zijn de belangrijkste hoogtepunten de resultaten op het gebied van kwaliteit: in 2023 nam Alfa Romeo het voortouw onder de premiummerken en werd het derde in de branche, volgens de JD Power 2023 U.S. Initial Quality Study (IQS).
  • Voortbouwend op de verheugende resultaten voor 2023 gaat het merk gestaag door in overeenstemming met het in 2021 onthulde productplan, met elk jaar één nieuw model.

 

 

Jean-Philippe Imparato – Nederland | Alfa Romeo CEO:
“De groeicijfers liggen perfect in lijn met de doelen die we onszelf voor 2023 hadden gesteld. Het snelst groeiende premiummerk zijn onder de beste wereldwijde concurrenten kan ons alleen maar trots maken. Voor ons is het het resultaat van een duidelijke en stabiele strategie. Dit bevestigt dat we het meerjarenplan dat we in 2021 hebben bedacht en aangekondigd, snel uitvoeren: elk jaar één nieuw product, met een zeer grote focus op kwaliteit. Discipline en snelheid bij de uitvoering van onze strategie zijn de sleutel tot een reactieve reactie op een snel veranderende markt.”

De uitstekende verkoopprestaties van Alfa Romeo in 2023 plaatsen het merk aan de top van het premiumsegment. In de wereldwijde ranglijst van de top 15 premiummerken (exclusief het 100% BEV-segment) onderscheidt Alfa Romeo zich als het merk dat jaar op jaar het meest is gegroeid. Een dergelijk resultaat vervult ons met trots, als gevolg van de stabiliteit en discipline bij de uitvoering van het in 2021 onthulde productplan. Winstgevendheid, de hoogste kwaliteitsnormen en naleving van het plan: dit zijn de grondleggers van de wereldwijde strategie van het Italiaanse merk, met een grote focus op versterking op mondiaal niveau, om zijn aanwezigheid in elke regio over de hele wereld te consolideren.

Wereldwijd groeide de omzet in 2023 met 30%, met een sterke en gestage stijging van 46% in Europa. De drijvende kracht achter de prestaties van de regio waren Italië (stijging van 73%), Duitsland (+71%), België (+62,0%), Frankrijk (+20%), Nederland (+78%) en Zwitserland (+20%).

Het Midden-Oosten en Afrika blijven de regio’s met de hoogste groei, met een stijging van 74%, ondersteund door de Turkse markt met +155%. Met een verkoopstijging van 7% droeg ook bij aan de regio India Azië-Pacific, waar Alfa Romeo in 2023 zijn aanwezigheid in Singapore en Hong Kong consolideerde.
In Noord-Amerika werd het debuut van de Tonale in september met veel enthousiasme begroet. Amerika is absoluut een regio met een zeer groot potentieel en een solide basis voor groei door de verbazingwekkende kwaliteitsresultaten van de Initial Quality Study (IQS) van de sector, uitgevoerd door JD Power, wereldleider op het gebied van consumentenstudies, adviesdiensten en data-analyse. De studie benadrukt het buitengewone resultaat van Alfa Romeo, dat een duidelijke verbetering boekte ten opzichte van 2022. J.D. Power interviewde Alfa Romeo-klanten 90 dagen na aankoop en controleerde eventuele problemen die zich voordeden bij 100 voertuigen (PP100), om de prestaties van Alfa Romeo te beoordelen.
Alfa Romeo heeft de top van het podium onder de premiummerken ingenomen en werd derde in de branche. Jaar-op-jaar klom Alfa Romeo in 2023 maar liefst 24 posities – de beste prestatie in termen van groei in de IQS van vorig jaar.
Met hetzelfde enthousiasme richt Alfa Romeo zich op de regio China om te profiteren van alle kansen die dit gebied te bieden heeft aan een geliefd merk in het Verre Oosten. Met de komst van Tonale is de line-up nu compleet, een ideale voorwaarde om te groeien.

 

Bron: Stellantis Analytics, gebaseerd op officiële openbare registratiegegevens van de relevante landen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait