Hoofdmenu:
Belgian Historic & Youngtimer Cup / Review Nürburgring
Kampioenen zijn gekend
Afgelopen weekend reden de Historics en de Youngtimers hun laatste wedstrijd op de Nürburgring. In de Vier Klassen was alleen Jan Van Elderen reeds mathematisch zeker van de titel in Klasse 3 van de Belgian Historic Cup. De resterende drie titels en verschillende kampioenschappen in de onderlinge Groepen moesten worden beslecht op de prachtige omloop in de Eifel.
Belgian Youngtimer Cup: Maximum score voor Luc Moortgat
Reeds voor de aanvang van het seizoen was Luc Moortgat torenhoog favoriet met zijn Porsche 964 Cup. En de Real-
“Uiteraard ben ik tevreden met deze nieuwe titel”, aldus Luc Moortgat. “Maar het was door de dubbele 0-
Belgian Historic Cup: Zinderende finales voor nog twee titels
De enige titel die reeds voor het laatste raceweekend vast stond was deze in de sterk bevolkte Klasse 3 waarin Jan Van Elderen en zijn Porsche reeds de titel op zak staken in het voorprogramma van de 24 Hours of Zolder. Uiteraard had Van Elderen deze vroege titel mede te danken aan het feit dat Dirk Van Rompuy, Jan schippers, Geert Boels en Freddy Van Sprundel pech kenden en meer 0-
In Klasse 1 of de FIA wagens zouden we de meest intense strijd krijgen van het weekend. Daarin stond Tom Van Rompuy, ondanks een wedstrijd minder, met zijn Opel Kadett aan de leiding voor de Nederlander Rosenhart met de Ford Mustang met een verschil van amper 5 punten. De Lotus van Poulet won de eerste race voor de Mustangs van Rosenhart en Hamilton. Ook de andere Lotus van François streed mee voor de overwinning, maar moest van het gas met een lekke band. Tom Van Rompuy kwam zodoende in tweede positie, maar moest op 2 ronden van het einde de arena verlaten met elektrische problemen. Zijn voorsprong van 5 punten werd omgezet in een achterstand van 15 punten en zodoende zat de Nederlander Rosenhart in een zetel richting titel. Ditmaal was het de Lotus van Guy François die de slotrace van het seizoen won voor de Opel van Tom Van Rompuy. De Jaguar E Type van Vlaadideren vervolledigde het podium, maar Rosenhart was met zijn vierde plaats de grote winnaar en wordt de nieuwe kampioen Klasse 1. Van Rompuy junior wordt vice Kampioen voor Guy François die twee wedstrijden minder reed, T’Hoen (Austin Healy 3000) en Geebelen (Porsche 911). De nieuwe kampioenen in de respectievelijke groepen worden Damseaux (Mini Cooper S), François (Lotus Elan), van Rompuy (Opel Kadett), Vandendijk (Triumph TR4) en Rosenhart (Ford Mustang).
In Klasse 2 mochten we ons ook aan een interessante titelontknoping verwachten. Hierin stond de Opel Kadett van Van Damme aan de leiding met amper 2 puntjes voorsprong op de Porsche 911 van Cryns, 16 op de BMW 2002 van Mathay en 24 op de Ford Escort van Vereeken. En dit met nog 80 punten te verdelen. Cryns won de eerste race met een knappe Vereeken op zijn bumper. Van Damme werd derde en moest zijn leidersplaats afgeven. De tweede race was ongemeend spannend en opnieuw met een zeer kleine voorsprong gewonnen door Cryns voor Vereeken en van Damme. Zodoende is Cryns kampioen in Klasse 2 voor Van Damme en Vereeken die mede door het uitvallen van Mathay in de eerste race kon doorstoten naar de derde plaats. David Farrow sluit de top 5 af. In de respectievelijke Groepen gaan de titels naar Farrow (Alfa Romeo Giulia Super), Van Damme (Opel Kadett), Cryns (Porsche 911) en Tony Frans (Chevrolet Camaro)
De volledige einduitslagen in de Klassen en Groepen, inclusief foto’s zijn terug te vinden op www.bravoracing.be
Afgelopen weekend reden de Historics en de Youngtimers opgesplitst in het voorprogramma van de 24 Hours of Zolder. Met vier kwalificaties en vier wedstrijden werd het zodoende een drukke bedoening.
Kwalificaties: Poles voor Schippers & Van Elderen
De Camaro van Jan Schippers en de Porsche van Jan Van Elderen waren de enigen die tijdens de eerste kwalificatie onder de 1’50” doken met een klein voordeel voor de tuner uit Sluis. Ook Freddy Van Sprundel was goed onderweg en klokte de derde chrono. Hij moest de tweede startrij delen met de prachtige de Tomaso Pantera van Carlo de Cock die zijn debuut maakte in de Historic Cup. De Studebaker Commander van Geert Boels bemande samen met de Opel Kadett van Dirk Van Rompuy de vierde startrij voor Knight (Morgan), François (Lotus), Ceyssens (Porsche), Tom Van Rompuy (Opel) en Rosenhart (Mustang). 36 wagens werden gekwalificeerd.
Tijdens de tweede kwalificatie was Van Elderen een fractie sneller dan Schippers, Knight, De Cock, Boels en Van Sprundel. Met een 8ste, 9de en 10de chrono zaten de voornaamste favorieten uit Klasse 1, François, Van Rompuy en Rosenhart opnieuw op een zakdoek.
Race 1: Schippers na indrukwekkende inhaalrace
Poleman Jan Schippers miste zijn start en kwam pas als vijfde uit de startblokken. Van Elderen pakte de leiding voor Boels, Van Sprundel, Dirk Van Rompuy, Schippers, De Cock, François, Rosenhart en Tom Van Rompuy.
Het werd een zeer boeiende wedstrijd. Enerzijds tussen de Nederlandse Mustang van Rosenhart die in de titelstrijd binnen Klasse 1 amper één puntje voor had op Tom Van Rompuy en anderzijds tussen Kees Selders, Dirk Van Rompuy en Geert Boels in de strijd om de vice titel in Klasse 3 waarin Van Elderen bijna zeker was van de titel.
Vooraan maakten Geert Boels en Van Elderen er een spektakelstuk van en reden weg van de rest. Achter dit duo was er een mooie strijd voor de resterende podiumplaats tussen Van Sprundel, Schippers, Dirk Van Rompuy en De Cock. Guy François, Knight, Rosenhart, Tom Van Rompuy en Corry D’hooghe zaten in een derde groep die moest uitmaken wie de Klasse 1 achter zijn naam zou schrijven.
Schippers en Knight reden rond half koers naar de leiders en even later moest Geert Boels de arena verlaten met een defecte achteras na een prachtig duel met Van Elderen. Dirk van Rompuy, die in een felle strijd was verwikkeld met Van Sprundel, kreeg een drive through wegens vermeend inhalen onder geel en ook Van Elderen moest van het gas met banden die te fel degradeerden. Het snelle trio Schippers, Knight en De Cock lieten Van Elderen ter plaatse en doken in die volgorde onder de geblokte vlag op 7/10 seconde van elkaar. Van Elderen werd vierde, maar scoort de punten van de 2de plaats aangezien Knight en De Cock in de gastklasse reden. Van Sprundel werd vijfde voor François die de Klasse 1 won voor Tom Van Rompuy die er een zware strijd had opzitten met Rosenhart. De Nederlander had teveel van zijn banden gevergd en moest in de Antwerpenaar zijn meerdere erkennen. Dirk van Rompuy en Audrey Van Ham sloten de top 10 af. Naast Geert Boels waren er nog pechvogels zoals Cor Van Ham, T’hoen, Wymeersch en Maes.
Race 2: Winst voor gastrijder Knight / Titel in Klasse 3 voor Van Elderen
Geen Geert Boels op de startgrid, waardoor Selders en Dirk Van Rompuy het verschil konden maken in Klasse 3. Tijdens de start was het opnieuw Van Elderen die het snelst uit de startblokken schoot met Knight, Schippers, de Cock, Dirk Van Rompuy en Van Sprundel in zijn zog. Iets verderop waren opnieuw François, Rosenhart en Tom Van Rompuy aan het vechten voor winst in Klasse 1. Reeds vroeg in de wedstrijd pakte de Camaro van JS Cars opnieuw het commando over en kreeg het gezelschap van Knight. Maar schippers kreeg af te rekenen met falende remmen en verdween in het opgavepark. Gastrijders Knight en De Cock vochten voor de eerste plaats, maar de punten waren voor Van Elderen die derde werd voor Van Sprundel. Dirk Van Rompuy kwam zich ook moeien vooraan, maar moest de pitlane opzoeken nadat de motorkap was los gekomen en hij verhuisde naar een anonieme 23ste plaats. Zoon Tom moest in het kader van de titelstrijd in Klasse 1 over Rosenhart die zich weerde als een duivel in een wijwatervat. Na een zwaar offensief kon Van Rompuy toch voorbij de Mustang en kreeg onverwachte hulp van Hamilton die zich tussen de beide kemphanen nestelde. Vooraan viel Guy François nog weg met een motor die warm liep en meteen lag voor Van Rompuy junior de weg open naar de volle puntenpot. Vooraan veranderde er nog maar weinig en pakte Van Sprundel een mooie vierde plaats voor de prachtige Porsche van Ceyssens. Corry D’Hooghe werd na Rosenhart 9de in zijn Lancia Monte Carlo voor de Porsches van Audrey Van Ham en Cryns en de TVR van Kees Selders
Met nog twee wedstrijden te gaan is Jan Van Elderen reeds zeker van de titel in Klasse 3. Kees Selders staat nog steeds 2de, maar Dirk Van Rompuy heeft reeds de twee schrapresultaten in rekening gebracht en komt dus op een virtuele tweede plaats. Geert Boels scoorde niet afgelopen weekend en mag de strijd om de vice titel vergeten. Van Rompuy heeft de beste papieren, maar mag niet uitvallen op de Nürburgring tijdens het slotweekend van het kampioenschap.
In Klasse 1 heeft Tom Van Rompuy de leiding overgenomen en staat 7 punten los op de Nederlander Rosenhart. Ook hier is het laatste woord nog niet gesproken.
In Klasse 2 komen nog 4 wagens in aanmerking voor de titel. Mathay is zijn leidersplaats kwijt aan Cryns, terwijl Van Damme over Vereecken en Mathay naar de tweede plaats springt. Ook in deze Klasse zal het stuiven op de Nürburgring.
De volledige uitslagen, foto’s en de tussenstanden in de Klasse en Groepen zijn terug te vinden op www.bravoracing.be
Belgian Youngtimer Cup:
Winst voor duo Bruynoghe / Vanierschot -
Tijdens de vorige afspraak in het kader van het Race Festival Zolder passeerden via een samenwerking met het Nederlands kampioenschap voor youngtimers nog 35 wagens de inschrijvingstafel. Ditmaal amper 14 exemplaren, waarvan 2 guests. We misten vooral het Nederlands Porsche-
Tijdens de kwalificaties was het telkens de guest-
Het waren niet bepaald spannende wedstrijden. Tijdens de start van de eerste manche spurtten Vanierschot en Stox weg van de concurrentie en Moortgat moest alleen maar de BMW van Dierckx achter zich houden. Dat deed hij met sprekend gemak en pakte via een derde plaats na de twee gastwagens de volle puntenpot. Geert Dierckx beperkte terug de schade en werd vierde voor de Audi Coupé van Patrick Schreurs. Deze had wat problemen met de krachtbron en bleef ter plaatse trappelen op de startgrid. Meer dan waarschijnlijk heeft Schreurs zich het best geamuseerd tijdens zijn mooie inhaalrace. Een mooi duel kregen we nog tussen de BMW’s 325 van Laureyns en Bas Van Elderen. Laureyns trok met een miniem verschil aan het langste eind. Zijn teammaat Bracke (BMW 325) en de Porsche van Paque vielen uit met technische averij.
Tijdens de start van de tweede manche een identiek scenario. Ditmaal was het de snelle Erik Bruynoghe die de meute op gang trok met in zijn zog Stox en Luc Moortgat. Bruynoghe kon Stox ter plaatse laten en won met ruime voorsprong de race voor de Nederlander en Real-
In de tussenstand heeft Moortgat opnieuw de kloof met Dierckx kunnen verkleinen tot 52 punten. Dit lijkt veel, maar de Porsche-
De volledige uitslagen, foto’s en de tussenstanden in de Klasse en Groepen zijn terug te vinden op www.bravoracing.be