Hoofdmenu:
Ypres Historic Rally 2012 reportage Alain Mervilde
Vrijdag 22 juni Boezinge Ypres,
Nadat we even van de sfeer hadden geproefd in het centrum van Ieper, waar de IRC en vrienden zich opmaakten om de start te nemen van de Ypres Geko Rally trokken we algauw naar de markt van Boezinge om te assisteren , bij het 20ste verjaardagsfeest van de Ypres Historic Rally .
Jawel , de 20ste editie is een feit en het moet gezegd de jarige heeft ondertussen de meerderjarigheid verdiend en kan terugblikken op een zeer mooie jeugd. Al was ook niet alles rozegeur en maneschijn , denken we maar aan het veel te vroege heen gaan van Serge Messine , die overigens een “memorial event” krijgt in september .
Zelf waren we er 20 jaar geleden al bij. Toen in de schaduw van de kathedraal in het centrum van Ieper zaten “weggestoken in het groen” een tiental teams in “oude auto’s te wachten op de start van de eerste Historic Ypres rally. Ik vermoed dat copain “Wilfried” en ikzelf zowat de enige persmuskieten waren die aandacht hadden voor deze nieuwe wedstrijd die in de “marge” werd georganiseerd. Ik weet nog dat we alle piloten en co-
Nu, 20 edities later staan er in het centrum van Boezinge meer bolides klaar, dan er in Ieper aan de start komen. Bovendien kun je in het startveld een schare kanshebbers op de overwinning vinden, maar velen zijn bovendien van een benijdenswaardige historische “pedigree” die ook in musea en concours hun plaats zouden verdienen.
De eersten die we tegen het lijf lopen zijn goed voor “ x “ aantal deelname’s , waarvan enkele overwinningen en ereplaatsen. Didier Van Wijnsberghe en Paul Lietaer , need I say more, staan beiden klaar met top “Escorts” en zullen zeker hun woordje meespreken in deze 20ste . En ze beloofden er nog 20 edities bij te doen …..
Bij de FIA deelnemers is er alvast de Lancia 037 die het meest opvalt . Haar piloot, Pedro, blijkt een sympathieke en praatgrage Italiaan te zijn . Hij is wel onder de indruk van de Westhoek en zijn asfaltwegen . “wel de Lancia een originele “Tre Gazelle” ,voor de kenners, is niet echt afgesteld voor deze smalle en bochtige wegen. We rijden normaal in bv de “San Remo” over brede tweevaks bergwegen. Maar ik heb de shake down gereden en het bevalt me hier uitstekend wat een ambiance!! Weet je “you need a crazy man to drive such car I am glad it’s me” ….
De Porsche 911 in diverse outfit’s weze het RS , RSR , Turbo of SC is het best vertegenwoordigd en mijns inziens ook een zeer geschikte machine voor de Ypres Historic. Een van de top Porsche is natuurlijk die van Glen Jannsens en Stephan Prevot. Enkele jaren terug vonden we in Glenn Janssens nog een debuterende brok zenuwen die toen ook al met een Porsche van start ging. Nu hebben we een potentieel winner voor ons die ontspannen een bord Pasta naar binnen werkt . Bwaahhh , toch een gezonde stress hoor, ik ben al veel gegroeid in de rally en kan zeker aanspraak maken op minstens een ereplaats, maar Ypres is toch nog het specialleke van het jaar . En heb je al eens rond gekeken , we zijn hier duidelijk iet alleen he !! Stephan treed zijn piloot bij : “weet je stress is nodig anders gaan we fouten maken en als er geen stress is kun je beter thuis blijven want dan is er iets mis !
Van een heel andere orde is de Riley van het O.U.M.F , zij proberen universiteitstudenten uit Oxford actief aan het rallyen te krijgen, zou gebruiken ze ook eens hun handen en niet alleen hun “ brains”. We komen graag later nog eens terug met meer info.
Dat rally ook fun kan zijn bewijst ons de Spaanse Panda , jawel goed gelezen Panda de andere Spaanse Sainz zal wel dichter vooraan te vinden zijn met de Porsche 911 RS . Nog een Porschchist is “Camso” Roland Vandermeersch , voor wie we nog service deden bij “Duindistel” in de late 70’er jaren. Toen ge co-
Vader en zoon Van Rompuy hebben beiden een Ascona van TT aan de start gebracht . Ze verwachtten een onderlinge sportieve strijd. “ Wie wint maakt niet uit als we maar aan de aankomst staan , dan kunnen we er samen op klinken”.
Goed idee , santé voor de jarige en haar deelnemers !!!
Alain Mervilde.