Ypres Historic Rally - autoliefhebbers.be

Zoeken
Ga naar de inhoud

Hoofdmenu:

Ypres Historic Rally

AUTOCLASSICS > CLASSICSPORT


Ypres Historic Rally 2012  reportage Alain Mervilde


Vrijdag 22 juni  Boezinge  Ypres,

Nadat we even van de sfeer hadden geproefd  in het centrum van Ieper,  waar de IRC en vrienden zich opmaakten om  de  start te nemen van de Ypres Geko Rally trokken we  algauw naar de markt van Boezinge om te assisteren , bij het 20ste verjaardagsfeest van de  Ypres Historic Rally .

Jawel , de 20ste editie  is een feit en het moet gezegd de jarige heeft ondertussen de meerderjarigheid verdiend en kan terugblikken op een zeer mooie jeugd. Al was ook niet alles rozegeur en maneschijn , denken we maar aan het  veel te vroege heen gaan van Serge Messine , die overigens een “memorial event” krijgt in september .

Zelf waren we er 20 jaar geleden al bij. Toen in de schaduw van de kathedraal in het centrum van Ieper zaten “weggestoken in het groen”  een  tiental teams in “oude auto’s  te wachten op de start van de eerste Historic Ypres rally. Ik vermoed dat copain “Wilfried” en ikzelf zowat de enige persmuskieten waren die aandacht hadden voor deze nieuwe wedstrijd die in de “marge” werd georganiseerd. Ik weet nog dat we alle piloten en co-piloten persoonlijk de handen gingen schudden .  In de volgende edities zouden we de wedstrijd zien groeien en bloeien , kennis maken met echte wereldsterren van de rally , rallybolides van diverse pluimage kunnen bewonderen en mooi sportieve exploten beleven.

Nu, 20 edities later staan er in het centrum van Boezinge meer bolides klaar, dan er in Ieper aan de start komen.  Bovendien kun je in het startveld een schare kanshebbers op de overwinning vinden, maar velen zijn bovendien van een benijdenswaardige historische “pedigree” die ook in musea  en concours hun plaats zouden verdienen.

De eersten die we tegen het lijf lopen zijn goed voor “ x “ aantal deelname’s , waarvan enkele overwinningen en  ereplaatsen.  Didier Van Wijnsberghe en Paul Lietaer , need I say more, staan beiden klaar met top “Escorts” en zullen zeker hun woordje meespreken in deze 20ste .  En ze beloofden er nog 20 edities bij te doen …..

Bij de FIA deelnemers is er alvast de Lancia 037 die het meest opvalt . Haar  piloot,  Pedro, blijkt een sympathieke en praatgrage Italiaan te zijn . Hij is wel onder de indruk van de Westhoek   en zijn  asfaltwegen . “wel de Lancia een originele “Tre Gazelle” ,voor de kenners, is niet echt afgesteld voor deze smalle en bochtige wegen. We rijden normaal in bv  de “San Remo” over brede tweevaks bergwegen. Maar ik heb de shake down gereden en het bevalt me hier uitstekend wat een ambiance!!  Weet je “you need a crazy man to drive such car I am glad it’s me” ….

De Porsche 911 in diverse outfit’s weze het RS , RSR , Turbo of SC  is het best  vertegenwoordigd en mijns inziens ook een zeer geschikte machine voor de Ypres Historic. Een van de top Porsche is natuurlijk die van Glen Jannsens en Stephan Prevot.  Enkele jaren terug vonden we in Glenn  Janssens nog een debuterende brok zenuwen die toen ook al met een Porsche van  start ging. Nu hebben we een potentieel winner voor ons die ontspannen een bord Pasta naar binnen werkt .   Bwaahhh , toch een gezonde stress hoor, ik ben al veel gegroeid in de rally en kan zeker aanspraak maken op minstens een ereplaats, maar Ypres is toch nog het  specialleke van het jaar . En heb je al eens rond gekeken , we zijn hier duidelijk iet alleen he !!  Stephan treed zijn piloot bij : “weet je stress is nodig anders gaan we fouten maken en als er geen stress is kun je beter thuis blijven want dan is er iets mis !
Van een heel andere orde is de Riley van het O.U.M.F  , zij proberen universiteitstudenten uit Oxford actief aan het rallyen te krijgen, zou gebruiken ze ook eens hun handen en niet alleen hun “ brains”.  We komen graag later nog eens terug met meer info.
Dat rally ook fun kan zijn bewijst ons de Spaanse Panda , jawel goed gelezen Panda de andere Spaanse Sainz zal wel dichter vooraan te vinden zijn met de Porsche  911 RS . Nog een Porschchist  is “Camso” Roland Vandermeersch , voor wie we nog service deden bij  “Duindistel” in de late 70’er jaren. Toen ge co-piloteerd door Lionel Hennebel .   
Vader en zoon Van Rompuy hebben beiden een Ascona  van TT  aan de start gebracht . Ze verwachtten een onderlinge sportieve strijd. “ Wie wint maakt niet uit als we maar aan de aankomst staan , dan kunnen we er samen op klinken”.

Goed idee , santé voor de jarige en haar  deelnemers !!!

Alain Mervilde.












 
Terug naar de inhoud | Terug naar het hoofdmenu