Hoofdmenu:
91ste Salon voor lichte bedrijfsvoertuigen, vrijetijdsvoertuigen, moto’s en fietsen
Tien goede redenen om het Salon te bezoeken
1. Met 360.000 bezoekers in 2011 en 562.000 in 2012, is het Salon van Brussel de populairste manifestatie van België. Man, vrouw, jong of minder jong, het Salon is een feest voor iedereen.
2. Paradoxaal: het Salon voor lichte bedrijfsvoertuigen, vrijetijdsvoertuigen, moto’s en fietsen krijgt soms de bijnaam “Klein Salon”, hoewel de tentoongestelde voertuigen een grotere diversiteit vertonen dan die op het “Groot Salon” van de even jaren.
3. Tien dagen lang vormt het Salon de grootste showroom van België. Een gelegenheid die merken voor geen geld ter wereld willen missen, en een onmisbare opportuniteit voor consumenten die op zoek zijn naar een voertuig dat perfect bij hen past.
4. Bewonderen en testen: behalve de statische tentoonstelling biedt het Salon voor lichte bedrijfs-
5. Stuntshows, trialdemonstraties en de beruchte “globe of death” behoren samen met de motoparade tot de animaties die het motorsalon rijk is. Een motorsalon dat plaatsvindt in de paleizen 1 en 3.
6. Met de tentoonstelling Fiets & Zo staat ook de zachte mobiliteit op het programma van het Salon. Van 11 tot 14 januari zet paleis 2 de fiets in de kijker. Zowel traditionele als elektrische fietsen kunnen worden getest op een overdekt parcours dat speciaal daarvoor is bestemd.
7. De tentoonstelling Dream Cars for Wishes -
8. Voor de professionals van het wegtransport heet de referentiemanifestatie Truck & Transport. Ze loopt van 11 tot 14 januari naast het Salon lichte bedrijfsvoertuigen, vrijetijdsvoertuigen, moto’s en fietsen.
9. Het Salon biedt zoals steeds de gelegenheid om heel wat Belgische, Europese en wereldprimeurs en conceptcars te ontdekken. De modellen van morgen staan vandaag reeds uitgestald …
10. Ook aan de kmo’s en zelfstandigen werd gedacht, met de inrichting van een ruimte bestemd voor carrossiers en gewijd aan de verschillende uitrustingsmogelijkheden voor bedrijfswagens. Een plek die synoniem is van tijd-
Klein Salon ? (reportage Alain Mervilde : foto's Pauline Mervilde)
Vandaag gingen de deuren van de Heizel paleizen weer wagenwijd open voor het Jaarlijkse Autosalon.
Dit jaar (oneven) traditioneel een 'klein Salon' versie of Salon voor vrijetijds-
We wandelden voor u alvast eens rond in de zalen en brengen u hier graag onze opmerkingen en ontdekkingen, weze het onvolledig en totaal subjectief.
Na een korte introductie, persconferentie van organisator FEBIAC begonnen we onze rondgang bij onze Italiaanse vrienden van Fiat in Halle 5. Alvast, twee toppers zouden onze oprit mogen sieren. De 500L staat er in een zeer 'yammie' café crème uitrusting die ik bijzonder geslaagd vind. Deze afgeleide van de 500 blijkt ook veel ruimer dan vermoed en kan prijs gewijs ook best. Moeten we dringend eens aan de tand voelen. Aan de ander kant van de stand ging onze interesse naar de nieuwe Strada. Een pick-
Audi is vrij bescheiden aanwezig maar de 'Belgische' A1 en in zijn apart salon, een A7 sportback trokken alvast onze aandacht. Bij Renault natuurlijk een ruim aanbod van diverse nieuwe Clio’s met de RS versie als onze voorkeur, maar ook de diverse “electrische” modellen hebben we bekeken.
Mercedes vult op zijn eentje, met een stukje Smart, de rest van Halle vijf met zowel een resem bloedmooie “carrossen” en een schare bedrijfs-
Voor Ford, bescheiden en sober word het een 'Transit' jaar, maar natuurlijk is er ook de nieuwe Fiesta. Wat het effect zal zijn van de 'Ford Genk' sluiting op de verkoop van Ford in België is koffiedik kijken, maar veel zal afhangen van de sfeer waarmee deze bitter pil moet worden doorgeslikt. Spijtig genoeg hebben de Ford Dealers daar weinig invloed op.
Bij Ssang Yong betrappen we onszelf op een 'Milquet' onvriendelijk gebaar en kieken we met graagte de 'reddertjes'. Mag ik even opmerken dat ik sinds jaar en dag het meest respect opbreng voor de vrouw in de meest ruime zin van het woord. Maar dat ik 'Babes', hostessen en andere dames op evenementen als deze een streling voor het oog en oor vind, waar ministers zich best niet mee moeien.
Volvo zet zijn medewerkers in de kijker met de 5.000.000’ste Volvo die van de band rolde in Gent. De campagne voor de V40 Cross Country, net als de auto, viel ook bij ons in de smaak. Onze slogan sierde ook de reclame borden in de Brusselse regio. “Swedish steel, made in Belgium for the World“.
Mitsubishi kan rekenen op een nieuwe importeur en enkele niet te versmaden modellen die een ruim publiek kunnen aanspreken. Aan de overkant staat de primeurs van Nissan, de Juke is niet echt mooi, maar wel leuk en er staat zeker nog anders leuk bij de Nissan …
Subaru is niet minder fier, in de Zeven, op hun nieuwe Forester een heuse Europese primeur. Subaru doet het goed, maar onterecht enkel bij de kenners. Nochtans staan hier naar onze bescheiden mening een paar mobielen van superieure kwaliteit op de stand.
Voor de BMW’s hoeven we ook geen publiciteit te maken, kwaliteit vind sowieso zijn weg naar de klant. Ook de Mini’s kunnen rekenen op de hun trouwe trendy publiek. De nieuwe 'Van' zal ook zeker zijn adepten hebben.
Jaguar pakt ook uit met een leuke primeur en zet zijn nieuwe cabrio in de kijker, bij Land Rover kunnen we proeven van een superlekkere 'Cuberdon' Leopold die ook voor een speciale Evoque kleedje zorgde.
Bij KIA toeval of niet ook in hall 7 met 7 jaar garantie op hun ruime en aantrekkelijke gamma.
Halle 9 is de pleisterplaats van ADAM, die nieuweling van Opel in de bijzonder gesmaakte klasse van de 'betere kleintjes' als daar zijn 500, DS3, Mini en anderen.
Dacia doet het verder ook prijsgunstig en heeft daarenboven aan de styling gewerkt wat bv. hun 'Stepway' een trapje hoger tilt.
Seat is eerder bescheiden op het moment alhoewel, Leon en Toledo best mooi. Bij Skoda natuurlijk aandacht voor de Rapid, maar ook voor de Yeti waarmee twee 'Schonen', Tania Dexters en Tatiana Silva op rallyavontuur trekken, gesponsord door oa. 'Think Pink'.
Volkswagen heeft een ruim aanbod aan personen-
Hadden ze daar ook een demo georganiseerd van het 'Bellay' team, wat die op twee fietswielen kunnen!!!
Peugeot kreeg in de namiddag het bezoek van de prins van België en van de nieuwe Miss van België, beiden hebben ze veel aandacht voor de nieuwe 208.
Toyota doet het Verso en met een Paris Dakar mobiel die om aandacht vraagt. Bij Lexus stonden we in pure bewondering voor de nieuwe dreammachine die zij centraal op hun stand onder brachten. Tot er plots een gedachte kwam, rij dit voorfront, ik weet wel mag de bedoeling niet zijn, maar eens in de prak. De droom was abrupt gedaan.
Alfa en Romeo, de naam is een beetje als het gamma momenteel, tweedelig. Maar er is veel op til en wij zullen u ook daarover berichten in een “specialleke” die we aan het voorbereiden zijn voor 'Geneva'.
Lancia, bescheiden luxe en Jeep kan mij vooral bekoren met de enige echte Jeep. Dat zou ik ooit nog keer in mijn garage hebben staan.
Honda is ook nog present in de 8 en wij lopen alvast de 4 binnen. Citroën is daar alvast de grootste en doet ons het water in de mond komen met, jawel het oudste op hun stand en dan nog een 'camionette' hun klassieke 'tube'. Al is hier zeker ook ander leuks te ontdekken. Wij hadden de DS5 al in Parijs onder de bips geschoven, een aanrader.
Bij Hyundai is de WRC onze liefde en bij Mazda voor een keer niet de mX5, maar wel de nieuwe Mazda 6 een bijzonder geslaagde in zowel berline als breakversie.
Suzuki heeft 'Bob de bouwer' uitgenodigd en MIA is stilaan bezig zijn markt te zoeken en lijkt mij binnen het segment van de 'elektrieke' bolides de meest valabele en trendy optie.
Dit is in het kort ons overzicht van het Autosalon, daarnaast zijn er natuurlijk nog de motoren, fietsen en vrachtwagens en tegen het einde komen er ook nog eens de speciale droomauto show bij.
DUS ?? de verplaatsing meer dan waard.
www.salon.be
http://www.autoliefhebbers.be/be-