Hoofdmenu:
OVERTUIGENDE ZEGE VOOR TOM CORONEL TIJDENS WTCC RACE SLOWAKIJE
Bratislava, 28 april 2013 – Na afloop van de tweede FIA WTCC race op de Slovakia Ring in Bratislava klonk het Wilhelmus voor Tom Coronel! Na een sterke vijfde plaats in de eerste race op het bijna 6 kilometer lange Slowaakse circuit vertrok de 41-
Tom Coronel verklaarde na afloop: “We hebben er weer een! Inderdaad de eerste WK-
Een video van Tom tijdens het derde raceweekend van het FIA WTCC 2013 is te bekijken via: http://youtu.be/VBCXFX_eHAY
Uitslag race 1: 1.Gabriele Tarquini 10 ronden in 22:18.761; 2.Tiago Monteiro op 1.202; 3. Norbert Michelisz op 1.616 (allen Honda Civic WTCC); 4. Yvan Muller op 5.091 (Chevrolet Cruze); 5. Tom Coronel op 5,975 (ROAL Motorsport BMW 320 TC) op 28,837.
Uitslag race 2:1. Tom Coronel 10 ronden 22:26.224 (ROAL Motorsport BMW 320 TC);2. Yvan Muller op 2.990; 3. Gabriele Tarquini op 3.345; 4. Rob Huff op 4.954 (SEAT Leon WTCC) en 5. Tiago Monteiro op 5.222.
FIA WTCC 2013 Kalender*
Hongarije 04-
Oostenrijk 18-
Rusland 08-
Portugal 29-
Brazilië 27-
Amerika 07-
Japan 21-
China 02-
Macau 15-
STERKE REVANCHE VOOR TOM CORONEL OP STRATENCIRCUIT MAROKKO
Marrakech, 7 april 2013 – Voor Tom Coronel verliep het tweede raceweekend van het FIA World Touring Car Championship (WTCC) 2013 beslist anders dan verwacht. In het weekend dat de coureur uit Eemnes zijn 41ste verjaardag vierde, miste hij tijdens de kwalificatie een rempunt en knalde achter in de BMW van teamgenoot Darryl O’Young. Dit verklaarde een twaalfde positie op de startgrid van de openingsrace op het krappe stratencircuit. In die eerste race eindigde de Nederlander met de ROAL Motorsport BMW 320TC als negende. In race nummer 2 klom Tom Coronel vanaf een tiende startplek naar een achtste positie in het veld en profiteerde nadien van misstappen bij anderen. Ondanks een zeer spannende slotronde stelde hij uiteindelijk een zesde plaats veilig. Een sterke revanche dus na een onfortuinlijk begin van het weekend. Daarbij was Tom Coronel tot tweemaal toe de beste BMW rijder en heeft in het Wereldkampioenschap nu 12 punten.
Tom Coronel verklaarde na afloop: “Tijdens de vrije training zat ik er telkens redelijk goed bij met een achtste tot tiende positie. Maar hoe anders liep het tijdens de kwalificatie. Ik stond op een 17e plaats, dus er moest heel wat gebeuren om in Q2 terecht te komen. In de slipstream van mijn teamgenoot Darryl O’Young probeerde ik mijn tiende tijd van dat moment verder te verbeteren, maar maakte bij het aanremmen voor de chicane een grote fout. Ik miste mijn rempunt en knalde bij hem achter in de auto. Ik heb ook nu totaal geen verklaring voor deze actie. Echt super balen, want beide auto’s hadden veel schade. Deelname aan Q2 kon ik direct vergeten. De monteurs zijn tot half twee ’s nachts bezig geweest met het herstellen van de schade aan onze BMW’s. En hulde voor dat werk, want de auto’s waren in de race weer beresterk. Vooraf weet je dat het hier lastig is, dus je probeert in de kwalificatie zover mogelijk naar voren te komen. Dat zat er niet in. Bij de start dus goed uitkijken en uit de problemen blijven. Dat lukte en daarna werd het een wat saaie race. Zeker ook omdat Bennani na een klapband terugkeerde op de baan en met een ronde achterstand voor mij bleef rijden. Overal werden blauwe vlaggen gezwaaid, maar er gebeurde helemaal niets. Ik verloor daarmee de aansluiting met de rijders die er voor reden. De eerste race eindigde ik als negende en was daarmee de snelste BMW. In race twee had ik een goede start, pakte gelijk twee plaatsen en sloot op een achtste plaats aan. Daar reed ik redelijk safe. Achter mij was er een redelijk gat met de rest van de rijders. Voor mij reden Tarquini en MacDowall, maar die vlogen samen van de baan. Gelukkig kon ik ze net ontwijken en lag er op de baan niet al te veel troep. De Safety Car kwam er in en Nykjaer sloot achter bij mij aan. Gelukkig duurde de race uiteindelijk nog maar een ronde en kon ik met het nodige blokken Nykjaer in de Cruze achter mij houden. Je weet dat hij redelijk fel kan reageren en hij is snel,dus ik was echt super blij toen ik de finishvlag zag. Zesde in deze race en het beste resultaat van dit jaar. Laten we hopen dat er voor de volgende race iets gaat gebeuren. De organisatie heeft aangegeven de gewichten nog eens te bekijken en natuurlijk hoop ik dat er bij ons nog wat af mag.”
Een video van Tom tijdens het WTCC-
Uitslag race 1: 1. Michel Nykjaer 13 ronden in 28:51,561 (Chevrolet Cruze); 2. Gabriele Tarquini op 0,566 (Honda Civic WTCC); 3. James Nash op 1,162; 4. Yvan Muller op 2,224 (beiden Chevrolet Cruze); 5. Rob Huff op 2,248 (SEAT Leon WTCC) en 9. Tom Coronel op 5,270 (ROAL Motorsport BMW 320 TC) op 28,837.
Uitslag race 2:1. Pepe Oriola 13 ronden in 28:08,751 (SEAT Leon WTCC); 2. Yvan Muller op 0,430; 3. Tom Chilton op 0,677; 4. James Nash op 0.948 (allen Chevrolet Cruze); 5. Marc Basseng op 1,808 (SEAT Leon WTCC) en 6. Tom Coronel op 2,028 (ROAL Motorsport BMW 320 TC).
FIA WTCC 2013 Kalender*
Slowakije -
Hongarije -
Oostenrijk -
Rusland -
Portugal -
Brazilië -
Amerika -
Japan -
China -
Macau -
(*onder voorbehoud)
SEAT SPORT PLANKGAS IN WTCC 2013
SEAT Leon WTCC ook in 2013 in WK Toerwagens, SEAT Sport steunt vier privéteams
FIA WTCC-
Drie SEATs Leon WTCC in top tien na eerste WTCC-
Leusden, 25 maart 2013 – SEAT Sport, dat verantwoordelijk is voor de autosportactiviteiten van SEAT, werkt in het FIA World Touring Car Championship 2013 opnieuw nauw samen met klantenteams. Na het succesvolle debuut van de nieuwe 1.6-
Dit jaar rijden vier teams met de SEAT Leon WTCC: Campos Racing (Spanje), Tuenti Racing Team (Spanje), Special Tuning Racing (Groot-
Naast Huff rijdt er dit jaar nog een andere regerend Wereldkampioen voor Team Münnich: Marc Basseng, die in 2012 de titel in het FIA GT1 Kampioenschap veroverde. Met een vierde plaats in de tweede race op Monza liet Basseng afgelopen weekend direct zien dat hij tot de titelkandidaten van 2013 behoort en dat hij zich met de SEAT Leon in het WTCC uitstekend thuis voelt.
Technische ondersteuning
SEAT Sport ondersteunt de vier klantenteams met technische assistentie, gebaseerd op de enorme knowhow die de autosportafdeling van SEAT over de jaren heen heeft opgedaan. Specialisten van SEAT Sport zullen bij alle 24 races op de twaalf circuits wereldwijd aanwezig zijn.
Aan de basis van SEAT’s WTCC-
De SEAT Leon WTCC is één van de meest succesvolle toerwagens van de afgelopen jaren, waarin SEAT tweemaal het Wereldkampioenschap won – in 2008 en 2009. Het Spaanse merk zorgde daarmee voor behoorlijk wat sensatie, want in 2007 was de Leon TDI de eerste dieselaangedreven auto die aan de start van het WK verscheen, alvorens de twee daaropvolgende jaren de WK-
CHEVROLET CRUZE BLIJFT OPPERMACHTIG IN WTCC
Yvan Muller wint met Cruze beide races op Circuit van Monza
Chevrolet Cruze 1-
Chevrolet Cruze 1-
Breda, 25 maart 2013 – Twee overwinningen voor Yvan Muller met de Chevrolet Cruze van het RML-
Race 1
In de eerste race in Monza toonde Yvan Muller zich vanaf het vallen van de startvlag superieur door van begin tot einde op kop te liggen, en als eerste over de eindstreep te rijden. Misschien is glijden wel een betere omschrijving want Pluvius had het circuit nagenoeg onder water gezet. Het betekende de eerste overwinning van RML in het FIA World Touring Car Championship 2013 als non-
Door de heftige regenval werd de race gestart van achter de Maserati safety car.
Race 2
Yvan Muller schonk het RML team in Monza een tweede overwinning waardoor de start van het seizoen 2013 niet beter had kunnen verlopen. Tijdens de spannende race over tien ronden wisselde de kop drie keer. In de vierde ronde ging Muller voorbij aan Basseng in de SEAT en Tarquini in de Honda, terwijl achter de Fransman een gevecht ontstond voor de tweede positie die in de laatste ronde het voordeel van Michel Nykjær in de Chevrolet Cruze werd beslecht.
Muller’s teamgenoot Tom Chilton eindigde in de RML-
De volgende twee WTCC-
Stand kampioenschap
Yvan MULLER -
Tom CHILTON -
Gabriele TARQUINI -
Michel NYKJÆR -
Alex MACDOWALL -
Tiago MONTEIRO -
Marc BASSENG -
James NASH -
Pepe ORIOLA -
Rob HUFF -
EERSTE WK-
Monza, 24 maart 2013 -
Tom Coronel verklaarde na afloop: "Dit was het weekend waarin duidelijk zou worden waar iedereen staat na een winter hard werken. Toch was dat beeld ook wel wat vertekend, want door de hevige regen tijdens beide races zie je dat de voorwielaangedreven auto's het hier beter deden. Zij hebben sneller de juiste warmte in de banden en bij de achterwielaangedreven auto's is dat een stuk lastiger. Ook omdat het buiten niet echt warm was. Daarbij zie je weinig en rijd je continu in de spray van je voorgangers. Het is goed om te zien dat wij in de eerste race de snelste BMW waren. Toch besloot ik om tussen de races door de afstelling grondig te veranderen. Dat hielp en ik was anderhalve seconde sneller, maar meer dan die elfde plaats en de tweede BMW zat er in die race niet in."
"Nu was mijn uitgangspositie dit keer niet optimaal. Tijdens de eerste kwalificatie verremde ik mij en verspeelde het beste van mijn banden. Bij mijn tweede sessie hing er al snel een rode vlag en daarmee kwam alles aan op mijn laatste sessie. Op een circuit als Monza moet je een slipstream hebben anders mis je tienden van seconden op de snelsten. Ik dacht die sleep gevonden te hebben bij James Nash, maar die ging de pits in toen ik aanzette. Daarmee zat er niet meer in en mocht ik zelfs niet eens meedoen aan de Top 12 kwalificatie. Op zich verliepen de starts goed en kon ik zelfs nog plaatsen winnen, maar in de rechtelijnsnelheid kwam ik tekort. Wij hebben zeker nog wat te doen, maar weten ook dat wij over twee races met kunststof deuren mogen rijden en dat alleen scheelt al weer twintig kilogram in het gewicht. En je weet: Alle beetjes tellen! Nu eerst vol vertrouwen naar Marokko."
Uitslag Race 1: 1. Yvan Muller 12 ronden in 30:02,783; 2. Tom Chilton op 0,923; 3. Alex MacDowall op 5,101 (allen Chevrolet Cruze 1.6 T); 4. Gabriele Tarquini op 8,053; 5. Tiago Monteiro op 15,261 (beiden Honda Civic) en 9. Tom Coronel op 28,837 (ROAL Motorsport BMW 320 TC).
Uitslag Race 2: 1. Yvan Muller 10 ronden in 23:27,254; 2. Michel Nykjaer op 2,482; (beiden Chevrolet Cruze 1.6 T) 3. Gabriele Tarquini op 4,994 (Honda Civic) 4. Marc Basseng op 5,081 (SEAT Leon WTCC); 5. Tom Chilton op 5,612 (Chevrolet Cruze 1.6 T) en 11. Tom Coronel op 37,126 (ROAL Motorsport BMW 320 TC).FIA WTCC 2013 Kalender*
Marokko 06-
Slowakije 27-
Hongarije 04-
Oostenrijk 18-
Rusland 08-
Portugal 29-
Brazilië 27-
Amerika 07-
Japan 21-
China 02-
Macau 15-
(*onder voorbehoud)
Tom Coronel wordt in het FIA WTCC seizoen 2013 gesteund door: McGregor, TW Steel -