WTCC 2013 - autoliefhebbers.be

Zoeken
Ga naar de inhoud

Hoofdmenu:

WTCC 2013

AUTOSPORT > CIRCUITRACES
 

OVERTUIGENDE ZEGE VOOR TOM CORONEL TIJDENS WTCC RACE SLOWAKIJE

Bratislava, 28 april 2013 – Na afloop van de tweede FIA WTCC race op de Slovakia Ring in Bratislava klonk het Wilhelmus voor Tom Coronel! Na een sterke vijfde plaats in de eerste race op het bijna 6 kilometer lange Slowaakse circuit vertrok de 41-jarige coureur uit Eemnes zijn tweede race vanaf pole position. Een prachtstart leidde tot een mooie voorsprong en de uiteindelijke zege. Voor Tom Coronel zelfs zijn eerste WK toerwagenzege buiten Japan. ROAL Motorsport, het team dat ook dit keer de BMW 320 TC prepareerde, deelde volledig mee in de vreugde. Ook voor hen was deze felbevochten overwinning een bekroning op al het werk in de afgelopen periode. Vanzelfsprekend scoort Tom Coronel met deze overwinning een flink aantal WK punten en bezet nu de zevende plaats met een totaal van 47 punten. Daarmee is hij ook de beste BMW-rijder in FIA World Touring Car Championship 2013.

Tom Coronel verklaarde na afloop: “We hebben er weer een! Inderdaad de eerste WK-toerwagenzege buiten Japan. En als het zo doorgaat zie ik zeker kansen voor meer podiumplaatsen. Laten we Japan als eerste op het lijstje zetten, maar wanneer de auto zo is als dat hij nu was, denk ik dat wij de komende vier raceweekenden ook zeker goed mee moeten kunnen komen. Veel is afhankelijk van de kwalificatie. Daarin moet ik altijd eerst bij de beste 12 komen om daarna in de tweede sessie een achtste, negende of tiende plaats te pakken. In de omgekeerde startvolgorde sta je dan op de eerste rijen en maak je kans. Maar het blijft een kansspel. Hoe kom je precies op die plekken terecht? Heel eerlijk, ik heb nu gereden voor wat ik waard was en meer zat er niet in. Waar wij het op hebben gewonnen is dat de auto is alle twee de races heel constant was. Hij voelde lekker aan en deed wat ik wilde. Zowel bij het remmen, insturen als het uit accelereren. Daarmee krijg je ook meer vertrouwen. Vergeet niet dat wij deze keer ook voor het eerst met drie kevlar deuren en kunststoframen mochten rijden. Dat scheelt 20 kilogram en brengt de auto dicht bij zijn ideale gewicht. Nogmaals, wij waren zeker niet de snelste, maar wel het meest constant. De voorwielaandrijvers gaan hier een ronde hard en leveren dan in op de banden. Ik reed die tweede race op gebruikte banden en zelfs dat ging prima. Deze overwinning is natuurlijk ook super voor het team. Daar was het zaterdag super hectisch nadat mijn teamgenoot in de kwalificatie de auto zwaar beschadigde. Als team hebben wij dat opgepakt en die auto weer aan de start gebracht. Voor mij was het echt een volledig probleemloos weekend met een prachtig einde. In de eerste race kwam goed weg en lag direct zesde. Daarna heb ik veel strijd gehad met James Nash en kon hem in een foutje dwingen. Hij verremde zich en ik lag vijfde. Bij de start van de tweede race probeerde ik zo snel weg te rijden, maar Oriolo pikte aan en het duurde even voor ik hem kwijt raakte. Daarna kon ik mijn voorsprong naar een seconde of vier uitbouwen. Aan het eind kwamen de anderen wel weer dichterbij, maar ik wist dat het genoeg was. De eerste WK zege buiten Japan. Super!”, aldus Tom Coronel.

Een video van Tom tijdens het derde raceweekend van het FIA WTCC 2013 is te bekijken via:  http://youtu.be/VBCXFX_eHAY

Uitslag race 1: 1.Gabriele Tarquini 10 ronden in 22:18.761; 2.Tiago Monteiro op 1.202; 3. Norbert Michelisz op 1.616 (allen Honda Civic WTCC); 4. Yvan Muller op 5.091 (Chevrolet Cruze); 5. Tom Coronel op 5,975 (ROAL Motorsport BMW 320 TC) op 28,837.

Uitslag race 2:1. Tom Coronel 10 ronden 22:26.224 (ROAL Motorsport BMW 320 TC);2. Yvan Muller op 2.990; 3. Gabriele Tarquini op 3.345; 4. Rob Huff op 4.954 (SEAT Leon WTCC) en 5. Tiago Monteiro op 5.222.



FIA WTCC 2013 Kalender*
Hongarije 04-05 mei
Oostenrijk 18-19 mei
Rusland 08-09 juni
Portugal 29-30 juni
Brazilië 27-28 juli
Amerika 07-08 september
Japan 21-22 september
China 02-03 november
Macau 15-17 november

STERKE REVANCHE VOOR TOM CORONEL OP STRATENCIRCUIT MAROKKO

Marrakech, 7 april 2013 – Voor Tom Coronel verliep het tweede raceweekend van het FIA World Touring Car Championship (WTCC) 2013 beslist anders dan verwacht. In het weekend dat de coureur uit Eemnes zijn 41ste verjaardag vierde, miste hij tijdens de kwalificatie een rempunt en knalde achter in de BMW van teamgenoot Darryl O’Young. Dit verklaarde een twaalfde positie op de startgrid van de openingsrace op het krappe stratencircuit. In die eerste race eindigde de Nederlander met de ROAL Motorsport BMW 320TC als negende. In race nummer 2 klom Tom Coronel vanaf een tiende startplek naar een achtste positie in het veld en profiteerde nadien van misstappen bij anderen. Ondanks een zeer spannende slotronde stelde hij uiteindelijk een zesde plaats veilig. Een sterke revanche dus na een onfortuinlijk begin van het weekend. Daarbij was Tom Coronel tot tweemaal toe de beste BMW rijder en heeft in het Wereldkampioenschap nu 12 punten.  

Tom Coronel verklaarde na afloop: “Tijdens de vrije training zat ik er telkens redelijk goed bij met een achtste tot tiende positie. Maar hoe anders liep het tijdens de kwalificatie. Ik stond op een 17e plaats, dus er moest heel wat gebeuren om in Q2 terecht te komen. In de slipstream van mijn teamgenoot Darryl O’Young probeerde ik mijn tiende tijd van dat moment verder te verbeteren, maar maakte bij het aanremmen voor de chicane een grote fout. Ik miste mijn rempunt en knalde bij hem achter in de auto. Ik heb ook nu totaal geen verklaring voor deze actie. Echt super balen, want beide auto’s hadden veel schade. Deelname aan Q2 kon ik direct vergeten. De monteurs zijn tot half twee ’s nachts bezig geweest met het herstellen van de schade aan onze BMW’s. En hulde voor dat werk, want de auto’s waren in de race weer beresterk. Vooraf weet je dat het hier lastig is, dus je probeert in de kwalificatie zover mogelijk naar voren te komen. Dat zat er niet in. Bij de start dus goed uitkijken en uit de problemen blijven. Dat lukte en daarna werd het een wat saaie race. Zeker ook omdat Bennani na een klapband terugkeerde op de baan en met een ronde achterstand voor mij bleef rijden. Overal werden blauwe vlaggen gezwaaid, maar er gebeurde helemaal niets. Ik verloor daarmee de aansluiting met de rijders die er voor reden. De eerste race eindigde ik als negende en was daarmee de snelste BMW. In race twee had ik een goede start, pakte gelijk twee plaatsen en sloot op een achtste plaats aan. Daar reed ik redelijk safe. Achter mij was er een redelijk gat met de rest van de rijders. Voor mij reden Tarquini en MacDowall, maar die vlogen samen van de baan. Gelukkig kon ik ze net ontwijken en lag er op de baan niet al te veel troep. De Safety Car kwam er in en Nykjaer sloot achter bij mij aan. Gelukkig duurde de race uiteindelijk nog maar een ronde en kon ik met het nodige blokken Nykjaer in de Cruze achter mij houden. Je weet dat hij redelijk fel kan reageren en hij is snel,dus ik was echt super blij toen ik de finishvlag zag. Zesde in deze race en het beste resultaat van dit jaar. Laten we hopen dat er voor de volgende race iets gaat gebeuren. De organisatie heeft aangegeven de gewichten nog eens te bekijken en natuurlijk hoop ik dat er bij ons nog wat af mag.”

Een video van Tom tijdens het WTCC-weekend in Marrakech is te bekijken via:  http://www.youtube.com/watch?v=mK5rqVN02B4

Uitslag race 1: 1. Michel Nykjaer 13 ronden in 28:51,561 (Chevrolet Cruze); 2. Gabriele Tarquini op 0,566 (Honda Civic WTCC); 3. James Nash op 1,162; 4. Yvan Muller op 2,224 (beiden Chevrolet Cruze); 5. Rob Huff op 2,248 (SEAT Leon WTCC) en 9. Tom Coronel op 5,270 (ROAL Motorsport BMW 320 TC) op 28,837.

Uitslag race 2:1. Pepe Oriola 13 ronden in 28:08,751 (SEAT Leon WTCC); 2. Yvan Muller op 0,430; 3. Tom Chilton op 0,677; 4. James Nash op 0.948 (allen Chevrolet Cruze); 5. Marc Basseng op 1,808 (SEAT Leon WTCC) en 6. Tom Coronel op 2,028 (ROAL Motorsport BMW 320 TC).



FIA WTCC 2013 Kalender*
Slowakije - 27-28 april
Hongarije - 04-05 mei
Oostenrijk - 18-19 mei
Rusland - 08-09 juni
Portugal - 29-30 juni
Brazilië - 27-28 juli
Amerika - 07-08 september
Japan - 21-22 september
China - 02-03 november
Macau - 15-17 november

(*onder voorbehoud)




SEAT SPORT PLANKGAS IN WTCC 2013


SEAT Leon WTCC ook in 2013 in WK Toerwagens, SEAT Sport steunt vier privéteams
FIA WTCC-kampioen 2012 Rob Huff dit jaar in SEAT Leon
Drie SEATs Leon WTCC in top tien na eerste WTCC-weekend in Monza
Leusden, 25 maart 2013 – SEAT Sport, dat verantwoordelijk is voor de autosportactiviteiten van SEAT, werkt in het FIA World Touring Car Championship 2013 opnieuw nauw samen met klantenteams. Na het succesvolle debuut van de nieuwe 1.6-liter turbo benzinemotor in 2012 verschijnt de SEAT Leon WTCC – één van de meest succesvolle toerwagens van de afgelopen jaren – dit seizoen opnieuw aan de start van het WK voor toerwagens. Afgelopen weekend waren de Leon’s WTCC tijdens het eerste raceweekend in Monza direct, en als vanouds, in de voorste gelederen terug te vinden, met als resultaat drie SEATs in de top tien van het algemeen klassement.

Dit jaar rijden vier teams met de SEAT Leon WTCC: Campos Racing (Spanje), Tuenti Racing Team (Spanje), Special Tuning Racing (Groot-Brittannië) en Münnich Motorsport (Duitsland). Dit laatste team heeft de regerend Wereldkampioen Rob Huff in zijn gelederen, die met een Leon WTCC met startnummer 1 aan de start verschijnt. Vanwege een crash in de kwalificatie kon Huff zijn kampioensaspiraties afgelopen weekend nog niet bekrachtigen, maar tijdens de races werd duidelijk dat het met de snelheid prima voor elkaar is.

Naast Huff rijdt er dit jaar nog een andere regerend Wereldkampioen voor Team Münnich: Marc Basseng, die in 2012 de titel in het FIA GT1 Kampioenschap veroverde. Met een vierde plaats in de tweede race op Monza liet Basseng afgelopen weekend direct zien dat hij tot de titelkandidaten van 2013 behoort en dat hij zich met de SEAT Leon in het WTCC uitstekend thuis voelt.

Technische ondersteuning

SEAT Sport ondersteunt de vier klantenteams met technische assistentie, gebaseerd op de enorme knowhow die de autosportafdeling van SEAT over de jaren heen heeft opgedaan. Specialisten van SEAT Sport zullen bij alle 24 races op de twaalf circuits wereldwijd aanwezig zijn.

Aan de basis van SEAT’s WTCC-toerwagen ligt de 1.6-liter turbo benzinemotor met een vermogen van 228 kW/310 pk en een maximumkoppel van 410 Newtonmeter. Afgelopen seizoen liet de door SEAT Sport ontwikkelde krachtbron al merken dat hij alle capaciteiten in huis heeft om in elke WTCC-race voorin het veld mee te doen. De Leon WTCC is gebaseerd op de 5-deursversie van de Leon Cupra en is door de engineers van SEAT Sport aangepast overeenkomstig het officiële, internationale FIA-reglement.

De SEAT Leon WTCC is één van de meest succesvolle toerwagens van de afgelopen jaren, waarin SEAT tweemaal het Wereldkampioenschap won – in 2008 en 2009. Het Spaanse merk zorgde daarmee voor behoorlijk wat sensatie, want in 2007 was de Leon TDI de eerste dieselaangedreven auto die aan de start van het WK verscheen, alvorens de twee daaropvolgende jaren de WK-titel te veroveren. De auto en motor werden allebei door SEAT Sport ontwikkeld.

CHEVROLET CRUZE BLIJFT OPPERMACHTIG IN WTCC
Yvan Muller wint met Cruze beide races op Circuit van Monza
Chevrolet Cruze 1-2-3 in eerste race
Chevrolet Cruze 1-2 in tweede race
Breda, 25 maart 2013 – Twee overwinningen voor Yvan Muller met de Chevrolet Cruze van het RML-team zorgden dit weekend voor een droomstart in het 2013 FIA World Touring Car Championship 2013. Nadat Chevrolet zich vorig jaar officieel had teruggetrokken uit het WTCC kon RML op het laatste moment een overeenkomst sluiten om dit jaar twee Cruzes in te zetten in het WTCC, voor Yvan Muller en Tom Chilton. Met als resultaat dat afgelopen weekend op het circuit van Monza beide races werden gewonnen door topfavoriet Yvan Muller in een Chevrolet Cruze. Tom Chilton’s eerste race-weekend met het RML-team verliep ook als een Zwitsers uurwerk! In de Yokohama Trophy waren er overwinningen voor Alex MacDowall van Bamboo-engineering en Michel Nykjær van Nika Racing; beide coureurs reden een Chevrolet Cruze.

Race 1
In de eerste race in Monza toonde Yvan Muller zich vanaf het vallen van de startvlag superieur door van begin tot einde op kop te liggen, en als eerste over de eindstreep te rijden. Misschien is glijden wel een betere omschrijving want Pluvius had het circuit nagenoeg onder water gezet. Het betekende de eerste overwinning van RML in het FIA World Touring Car Championship 2013 als non-Manufacturer Chevrolet team. Tom Chilton maakte het succes voor het team compleet door als tweede te finishen terwijl Alex MacDowall er voor zorgde dat het gehele podium door Chevrolet coureurs werd bezet. Hij bestuurde een Cruze van Bamboo-engineering.

Door de heftige regenval werd de race gestart van achter de Maserati safety car.

Race 2
Yvan Muller schonk het RML team in Monza een tweede overwinning waardoor de start van het seizoen 2013 niet beter had kunnen verlopen. Tijdens de spannende race over tien ronden wisselde de kop drie keer. In de vierde ronde ging Muller voorbij aan Basseng in de SEAT en Tarquini in de Honda, terwijl achter de Fransman een gevecht ontstond voor de tweede positie die in de laatste ronde het voordeel van Michel Nykjær in de Chevrolet Cruze werd beslecht.

Muller’s teamgenoot Tom Chilton eindigde in de RML-Cruze op de vijfde plaats.

De volgende twee WTCC-races worden op 7 april verreden op het stratencircuit van Marakech, Marokko.  


Stand kampioenschap

Yvan MULLER - Chevrolet - 55 pt.
Tom CHILTON - Chevrolet - 32 pt
Gabriele TARQUINI - Honda - 28 pt
Michel NYKJÆR - Chevrolet - 18 pt
Alex MACDOWALL - Chevrolet - 18 pt
Tiago MONTEIRO - Honda - 14 pt
Marc BASSENG - SEAT - 12 pt
James NASH - Chevrolet - 12 pt
Pepe ORIOLA - SEAT - 10 pt
Rob HUFF - SEAT - 9 pt

EERSTE WK-PUNTEN VOOR TOM CORONEL OP NAT MONZA

Monza, 24 maart 2013 - Coureur Tom Coronel had zich de start van het negende FIA World Touring Car Championship (WTCC) seizoen iets anders voorgesteld. De 40-jarige coureur uit Eemnes boekte op een doorweekt circuit van Monza in Italië een 9e en 11e plaats. Nadat hij in de BMW 320 TC van het Italiaanse ROAL Motorsport tijdens de kwalificaties uiteindelijk niet verder kwam dan een 14e startplaats voor beide races. In het Wereldkampioenschap 2013 staat Tom Coronel twaalfde met twee WK-punten.

Tom Coronel verklaarde na afloop: "Dit was het weekend waarin duidelijk zou worden waar iedereen staat na een winter hard werken. Toch was dat beeld ook wel wat vertekend, want door de hevige regen tijdens beide races zie je dat de voorwielaangedreven auto's het hier beter deden. Zij hebben sneller de juiste warmte in de banden en bij de achterwielaangedreven auto's is dat een stuk lastiger. Ook omdat het buiten niet echt warm was. Daarbij zie je weinig en rijd je continu in de spray van je voorgangers. Het is goed om te zien dat wij in de eerste race de snelste BMW waren. Toch besloot ik om tussen de races door de afstelling grondig te veranderen. Dat hielp en ik was anderhalve seconde sneller, maar meer dan die elfde plaats en de tweede BMW zat er in die race niet in."

"Nu was mijn uitgangspositie dit keer niet optimaal. Tijdens de eerste kwalificatie verremde ik mij en verspeelde het beste van mijn banden. Bij mijn tweede sessie hing er al snel een rode vlag en daarmee kwam alles aan op mijn laatste sessie. Op een circuit als Monza moet je een slipstream hebben anders mis je tienden van seconden op de snelsten. Ik dacht die sleep gevonden te hebben bij James Nash, maar die ging de pits in toen ik aanzette. Daarmee zat er niet meer in en mocht ik zelfs niet eens meedoen aan de Top 12 kwalificatie. Op zich verliepen de starts goed en kon ik zelfs nog plaatsen winnen, maar in de rechtelijnsnelheid kwam ik tekort. Wij hebben zeker nog wat te doen, maar weten ook dat wij over twee races met kunststof deuren mogen rijden en dat alleen scheelt al weer twintig kilogram in het gewicht. En je weet: Alle beetjes tellen! Nu eerst vol vertrouwen naar Marokko."

Uitslag Race 1: 1. Yvan Muller 12 ronden in 30:02,783; 2. Tom Chilton op 0,923; 3. Alex MacDowall op 5,101 (allen Chevrolet Cruze 1.6 T); 4. Gabriele Tarquini op 8,053; 5. Tiago Monteiro op 15,261 (beiden Honda Civic) en 9. Tom Coronel op 28,837 (ROAL Motorsport BMW 320 TC).

Uitslag Race 2: 1. Yvan Muller 10 ronden in 23:27,254; 2. Michel Nykjaer op 2,482; (beiden Chevrolet Cruze 1.6 T) 3. Gabriele Tarquini op 4,994 (Honda Civic) 4. Marc Basseng op 5,081 (SEAT Leon WTCC); 5. Tom Chilton op 5,612 (Chevrolet Cruze 1.6 T) en 11. Tom Coronel op 37,126 (ROAL Motorsport BMW 320 TC).

FIA WTCC 2013 Kalender*
Marokko 06-07 april
Slowakije 27-28 april
Hongarije 04-05 mei
Oostenrijk 18-19 mei
Rusland 08-09 juni
Portugal 29-30 juni
Brazilië 27-28 juli
Amerika 07-08 september
Japan 21-22 september
China 02-03 november
Macau 15-17 november
(*onder voorbehoud)

Tom Coronel wordt in het FIA WTCC seizoen 2013 gesteund door: McGregor, TW Steel -big in oversized watches-, Valvoline, DHL, AkzoNobel stickerfixtm , Equinix, Boretti, De Wild Multi Print Solutions, Intrax, Playseat, Super-B en Freem.


 
Terug naar de inhoud | Terug naar het hoofdmenu