Hoofdmenu:
Belgian Racing Car Championship 2012 / Race Promotion Night Zolder
Frank en Hans Thiers Belgisch kampioen Short Races
Het is afgelopen weekend tot een spannende en stresserende ontknoping gekomen inzake de strijd voor de Belgische titel Short Races. Een kampioenschap waarin Frank en Hans Thiers vanaf de 3000 km van Francorchamps aan de leiding toefden. Voor de slotmeeting in het kader van de Race Promotion Night had de Ferrari van Scuderia Monza een voorsprong van 31 punten op de supersnelle Volvo S60 V8 Silhouette van Lémeret die hun voornaamste opposant was voor de titel. Er werd druk gerekend en gespeculeerd voor de start van de eerste manche van de dag. Indien Lémeret erin slaagde om de twee races te winnen, hadden de broers Thiers voldoende aan tweemaal een vierde plaats algemeen, maar dan moesten ze wel minstens tweemaal tweede worden in de Klasse. En met de snelle Porsche van Bouvy en de Aston Martin van Schmetz en Soulet zou dit geen sinecure worden.
Tijdens de kwalificatie draaide Hans Thiers een vierde chrono, terwijl de pole werd weggekaapt door de Aston Martin GT3 van GPR Racing voor de Volvo van Lémeret en de ProSpeed Porsche van Bouvy.
Hans reed een voorzichtige eerste sprintwedstrijd van de dag. Hij mengde zich niet in het debat voor het podium en eindigde vierde algemeen en derde in de Klasse. Lémeret won de wedstrijd en door het feit dat Hans pas derde was in de Klasse, kon de Volvo opnieuw inlopen op de Ferrari.
Een nieuwe berekening van de situatie leerde ons dat indien de Volvo zijn exploot kon herhalen, Frank Thiers minstens een derde plaats algemeen en tweede in de Klasse moest scoren. De stress werd nog groter toen bleek dat de snelle Bouvy in de Porsche bleef zitten en ook Lémeret de tweede race voor zijn rekening nam. En dat niettegenstaande Loïc Deman normaliter de tweede manche voor zijn rekening zou nemen.
Voor de start van de alles beslissende manche van het seizoen werd de top 8 van de eerste manche omgedraaid, waardoor Frank Thiers moest starten vanop de 5de startplaats aan de vuile kant van de piste. Hij lukte een bijzonder snelle start en reed nog tijdens de eerste ronde naar de leiding. Op dat moment was hij dus virtueel kampioen, maar de wedstrijd was nog lang. Frank was van plan zijn huid duur te verkopen. Toen even later de Aston Martin de pits indook met problemen maakte dit de zaak iets makkelijker. Frank mocht de opzittende Volvo en Porsche laten passeren en had aan een derde plaats voldoende om kampioen te worden. Maar de kustbewoner bleef op het gas en sloeg alle aanvallen af. Iets verder in de wedstrijd kreeg ook de Volvo af te rekenen met technische problemen en dus was de titel een feit. Maar nog wist Frank Thiers van geen ophouden. De wetenschap dat de titel een feit was gaf hem vleugels en hij bleef de zware aanvallen van Bouvy meesterlijk afslaan. Uiteindelijk won hij de wedstrijd met een halve seconde voorsprong op de ProSpeed Porsche.
“Hans is het seizoen gestart met een overwinning en ik wou het seizoen afsluiten met een overwinning”, aldus een breed lachende Frank Thiers na de eindmeet. “Er waren verschillende berekeningen gemaakt voor de start van de laatste race en ik was van plan om geen risico’s te nemen. Maar de kansen bleven stijgen naargelang de wedstrijd vorderde en toen de titel ons niet kon ontsnappen ben ik resoluut voor de zege gegaan. Kampioen worden met een zege als afsluiter is fantastisch. We zijn de eerste kampioenen van België binnen de BRCC en daar hebben we een gans seizoen voor moeten knokken met uiteindelijk twee overwinningen algemeen, tien podiumplaatsen en vijf zeges in de Klasse GT Pro. We hebben het dus niet gestolen. Dit hebben we uiteraard niet alleen
gerealiseerd. Onze dank gaat dan ook uit naar het ganse team en onze sponsors die mee hielpen om dit succes te realiseren”, besluit een glunderende Frank Thiers.
Veel tijd om dit te vieren had het team van Scuderia Monza niet. Voor de allerlaatste Long Race van het BRCC-
Via een 9de startplaats na de kwalificatie op een natte piste gingen ze een lange wedstrijd tegemoet die startte met het vallen van de duisternis.
“Het werd een wedstrijd met vallen en opstaan die uiteindelijk strandde toen de wagen opeens zonder verwittigen uitbrak in de snelle kanaalbocht, volgas in vierde versnelling. Ik belandde in de muur en de Porsche is zwaar beschadigd. En dat in de allerlaatste ronde na vijf uren wedstrijd en in vijfde positie na een zware inhaalrace. Het is momenteel een raadsel wat er gebeurd is. Mogelijk de ophanging die het heeft begeven of een klapband of olie van een voorganger? Ik was passagier in mijn eigen wagen en ben blij dat het nog kan navertellen. Met deze wagen werden we destijds GTB-
“We waren nochtans zeer goed aan de wedstrijd begonnen. Ook Kurt deed een fantastische job. We verloren een zevental minuten toen een velg brak. We vochten ons nadien een weg terug tot we opnieuw wat tijd verloren door nukkige wielbouten. Opnieuw lukten we een mooie inhaalrace en stoomden op richting de vierde plaats. Maar het mocht dus niet zijn met veel schade tot gevolg. Een domper op de feestvreugde na het behalen van de sprinttitel met de Ferrari F430 GT3 Scuderia”,