Geneve Autosalon - autoliefhebbers.be

Zoeken
Ga naar de inhoud

Hoofdmenu:

Geneve Autosalon

AUTOEVENTS > AUTOSALON > Geneve 2013


FotoReportages  Vincent Arpons

GROOT SUCCES VOOR HET PROTOTYPE "PROVO" IN GENÈVE

Het in de Europese design studio van Kia geconcipieerde prototype "Provo" kreeg heel wat aandacht in Genève.  Veel belangstelling en positieve reacties : missie geslaagd !

SALON VAN GENÈVE – MAZDA MX-5 HANABI


Op het Salon van Genève toont Mazda een speciale serie van de MX-5, bij ons Hanabi genoemd. Uitrusting en kleuren zorgen ervoor dat de Hanabi een uniek en sportief, maar toch stijlvol en gesofisticeerd karakter kreeg:

- Glanzende 17” lichtmetalen velgen met specifiek design
- Lichtbruin lederen zetelbekleding
- Soft top met bruine kap (Roadster)
- Zilverkleurige fashion bars
- Zilverkleurige dashboardafwerking
- Zilverkleurig afgewerkt stuurwiel en schakelpookknop
- Chroomomringde boordinstrumenten en ventilatie-openingen
- Ingebouwd navigatiesysteem

De MX-5 Hanabi is verkrijgbaar in vier kleuren: Copper Red, Meteor Gray, Stormy Blue en Briljant Black. Hij is voorzien van de 1.8 liter-motor met 126 pk en kost 25.850 € voor de Soft Top en 28.600 € voor de Roadster Coupé (BTW inbegrepen).

SUBARU VIZIV CONCEPT IN DETAIL
De Subaru VIZIV CONCEPT is een studiemodel en de voorbode van wat het merk in de toekomst in productie zou kunnen nemen. De benaming 'VIZIV' is een samengesteld woord waarvoor de term 'vision for innovation' als inspiratiebron diende, een verwijzing naar Subaru's toekomstvisie op innovatie en de toekomstige richting van het merk.
Exterieurdesign
Deze crossover-concept van de toekomst is vormgegeven volgens een nieuwe designfilosofie van Subaru en staat voor een hoge mate van efficiëntie en goede prestaties onder alle weer- en rijomstandigheden. Het ontwerp kenmerkt zich door strakke, heldere oppervlakken en lijnen. De ontwerpers streefden naar de ideale balans tussen een robuust ogende carrosserie en een compact passagierscompartiment. De vormgeving van de voorzijde interpreteert de traditionele stijlkenmerken van Subaru op gedurfde wijze. De grote en prominent naar voren stekende grille is een ware eyecatcher die een centrale rol speelde bij het ontwerp. Alle lijnen vloeien vanuit de grille samen tot een stoer, dynamisch design.
Het sobere en tegelijkertijd krachtig ogende lijnenspel bij de zijkanten vormt een nieuw designelement voor Subaru. De markante lijn over de spatborden en de massief ogende deuren zorgen voor een dynamische uitstraling. De bovenzijde van het passagierscompartiment benadrukt de raamlijn van deze shooting-brake carrosserievorm. Dit vormt een fraai contrast met de massieve vormgeving van de deuren en maakt van de Subaru VIZIV CONCEPT een sportieve, slanke verschijning.
Voor de achterzijde zijn dezelfde Subaru-stijlkenmerken gebruikt als voor de voorzijde. De achterlicht- units zijn voorzien van een klassiek Subaru-stijlkenmerk en in het midden van de bumper is een zeshoekig paneel te vinden dat wordt omringd door lampen. De lakkleur 'Mistral Silver Metallic' onderstreept het dynamische, stijlvolle exterieurdesign van de Subaru VIZIV CONCEPT.
Interieurdesign
Net als het exterieur roept het interieur associaties op met sportiviteit. De ontwerpers creëerden niet alleen een bijzonder comfortabel interieur, het biedt tevens Subaru's befaamde functionaliteit en het draagt ook Subaru's merkwaarde 'Enjoyment and Peace of Mind' uit. Het dashboard is zo vormgegeven dat bedieningsgemak voorop staat.
Het instrumentenpaneel informeert de bestuurder over het door Subaru ontwikkelde rijassistentie-systeem 'EyeSight'. De centraal geplaatste snelheidsmeter en kilometerteller combineren functionaliteit en sportiviteit met een uniek cilindervormig design en een uitstekende afleesbaarheid. De instelbare informatiedisplays op de rechterzijde van het dashboard en in het achtercompartiment geven de passagiers het gevoel zelf achter het stuur zitten.
Ruimtegebruik
Om Subaru's concept, dat de mens centraal stelt te kunnen toepassen, is de stijlvolle en sportieve carrosserie van de tweedeurs, vierzitter Subaru VIZIV CONCEPT zo voorzien dat vier volwassenen zelfs op lange afstanden comfortabel zitten. Doordat de achteras rechtstreeks door een motor wordt aangedreven, kon een cardanas achterwege blijven. Dit zorgt voor een lagere vloer, waardoor de achterpassagiers ondanks de compacte buitenmaten meer dan voldoende beenruimte hebben.
Motoren
De Subaru VIZIV CONCEPT wordt aangedreven door de 'Subaru Boxer Diesel Hybrid', een voorstel voor toekomstige Subaru-aandrijflijnen. Dit is een plug-in hybride-concept dat een 2,0-liter Subaru Boxer dieselmotor en een voor motoren met veel koppel geschikte Lineartronic (CVT) koppelt aan een voorin geplaatste elektromotor die de auto aandrijft en stroom opwekt met twee onafhankelijk van elkaar geplaatste elektromotoren achterin die enkel dienen voor de aandrijving.
Door de combinatie van een zeer lage uitstoot en uitstekende prestaties brengt deze aandrijflijn Subaru's merkwaarde 'Enjoyment and Peace of Mind' naar een nieuw niveau. De aandrijflijn kiest het beste moment om de afzonderlijke motoren in te schakelen, op basis van hun karakteristiek en de rijomstandigheden, met als gevolg een bijzonder laag verbruik. Bij het wegrijden vanuit stilstand en op lage snelheden (bijvoorbeeld stadsverkeer) drijven de elektromotoren de auto aan, de dieselmotor en high-efficiency Lineartronic nemen deze rol over op de snelweg.
Het 'Hybrid SI-DRIVE'-systeem heeft een 'Eco-Cruise'-stand waarbij de input van het rijassistentie-systeem 'EyeSight' wordt gebruikt, alsmede een 'Intelligent'- en 'Sports'-stand. De motor en het motorvermogen worden nauwkeurig afgestemd op de rijomstandigheden die worden vastgelegd door de stereocamera van EyeSight, een intelligente rijhulp die voor nog meer veiligheid en milieuvriendelijkheid zorgt.
AWD-systeem (All Wheel Drive)
Net als veel andere Subaru's beschikt ook de VIZIV CONCEPT over vierwielaandrijving. Maar dan met een geheel nieuwe opzet: het 'Independent-rear-motor-driven symmetrical AWD' systeem toont een toekomstige generatie van Subaru's AWD-technologie. Subaru verbetert continu haar unieke AWD-systemen volgens de ontwikkelingsfilosofie 'Four-wheel management'. Het 'Independent-rear-motor-driven symmetrical AWD' zorgt voor een nog betere aansturing van de vier wielen om deze optimaal af te stemmen op de rij- en wegomstandigheden.
Het vermogen van de twee motoren die specifiek zijn ontwikkeld om de achterwielen aan te drijven wordt continu verdeeld over het linker- en het rechterachterwiel. Een besturingssysteem zorgt voor een op de rijsituatie afgestemde verdeling van de aandrijfkrachten over de voor- en achteras, waardoor Subaru's beroemde actieve veiligheid verder wordt verbeterd. Door aan het stuurwiel te draaien wordt er meer vermogen naar de achteras doorgegeven, waardoor de auto snel reageert op de input van de bestuurder. Door het stuurwiel weer terug te laten draaien, wordt er weer meer vermogen naar de vooras doorgegeven, wat de stabiliteit ten goede komt.
In stadsverkeer worden alle wielen aangedreven door de motoren bij het wegrijden vanuit stilstand, wat voor een goede grip en een krachtige acceleratie zorgt, evenals een comfortabel rijgedrag. Door het vermogen situatie-afhankelijk over het linker- en rechterachterwiel te verdelen, krijgt het buitenste achterwiel in bochten meer vermogen toebedeeld dan het binnenste wiel, waardoor een instuurbeweging wordt gecreëerd. Dit geeft het gevoel 'als op rails' te rijden, de auto reageert bijzonder snel op stuurbewegingen. Het baanbrekende AWD-systeem komt niet alleen de acceleratie en grip ten goede, maar maakt tevens gebruik van het motorvermogen om te helpen bij het besturen van de auto. Dat zorgt niet alleen voor een ongekende lichtvoetigheid en een nauwkeurig bochtgedrag, maar ook voor een indrukwekkende stabiliteit dat voor een gevoel van veiligheid en vertrouwen zorgt. Bovendien is de draaicirkel dankzij dit systeem minimaal, waardoor de auto bijzonder wendbaar is.

Specificaties
Afmetingen lengte x breedte x hoogte (mm): 4.320 x 1.900 x 1.510
Wielbasis (mm): 2.640
Motor: 2,0 liter Subaru Boxer dieselmotor
Transmissie: Lineartronic (CVT)
Elektromotor: Permanente-magneetsynchrone motoren (voor: één motor, achter: twee motoren)
Accutype: Lithium-ion accu's
AWD-systeem: Symmetrical AWD, voor- en achteras onafhankelijk door motoren aangedreven
Bandenmaat: 245/45 ZR20
Aantal zitplaatsen: 4

FORD: AUTOSALON VAN GENÈVE


De productgerichte transformatie van Ford in Europa, waarmee het zijn klanten het meest kraakverse productgamma van alle belangrijke concurrenten wil bieden, komt op het Autosalon van Genève in een hogere versnelling.
Alleen al de nieuwe producten die in 2013 worden gelanceerd, zullen 40% van het Ford-volume in Europa vertegenwoordigen.
De gloednieuwe Tourneo Courier beleeft zijn werelddebuut op het Autosalon van Genève. Vervolledigt Tourneo-personenvervoergamma. Lancering in Europa tegen midden 2014.
Ford toont voor het eerst de gloednieuwe EcoSport voor Europa, een compacte wagen bestemd voor het SUV-gamma van Ford na de onlangs gelanceerde nieuwe Kuga. Zij zullen binnenkort nog het gezelschap krijgen van de Ford Edge van de volgende generatie.
De beschikbaarheid van Ford SYNC, het spraakgestuurde, ingebouwde connectiviteitssysteem van Ford, verdubbelt van 30% van het voertuigengamma in 2012 tot 60% in 2013.
Ford SYNC wordt tegen 2015 aangeboden in elk nieuw Ford voertuig in Europa.
De productie van EcoBoost-benzinemotoren zal vanaf 2013-2015 stijgen met 35%.
De productgerichte transformatie van Ford of Europe komt op het Autosalon van Genève deze week in een hogere versnelling. Ford toont namelijk voor het eerst de gloednieuwe compacte SUV EcoSport en de Tourneo Courier, twee van de door Ford tegen 2015 beloofde 15 nieuwe wereldauto's voor Europa.
Samen met de onlangs gelanceerde nieuwe Fiesta en Kuga, en de binnenkort te verwachten EcoSport, Tourneo Connect, Transit Connect en Transit, zal Ford alleen al in 2013 meer dan 40% van zijn Europese verkoopvolume opfrissen.
"Dit is het meest verregaande productoffensief van Ford of Europe ooit en we doen een beroep op onze wereldwijde One Ford-troeven om het te doen slagen," aldus Stephen Odell, Ford executive vice president, Europe, Middle East and Africa. "We zijn bezig met een transformatie van onze activiteiten in Europa door de investeringen in producten op te drijven in zeer moeilijke economische tijden."
Gloednieuwe Tourneo Courier vervolledigt personenvervoergamma
Het Tourneo-gamma richt zich op gezinnen en gebruikers met een actieve levensstijl. Het kenmerkt zich door mooi vormgegeven, ruime interieurs met veel flexibiliteit en comfort, efficiënte krachtbronnen die het beste brandstofverbruik in hun klasse willen bieden, en de recentste intelligente technologie, waaronder SYNC, het spraakgestuurde, ingebouwde connectiviteitssysteem van Ford.
De stijlvolle en compacte Tourneo Courier met vijf zitplaatsen, die in Genève in première gaat en half 2014 wordt gelanceerd, biedt een interieurruimte en veiligheidsvoorzieningen die toonaangevend zijn in zijn klasse, en breidt het gamma auto's voor personenvervoer van Ford uit naar het segment van de kleine auto's. De ruime Grand Tourneo Connect met zeven zitplaatsen maakt zijn Europese salondebuut naast de Tourneo Connect met vijf zitplaatsen. De Tourneo Custom biedt het ultieme aan ruimte en veelzijdigheid met negen zitplaatsen en de keuze uit twee koetswerklengtes.
Flexibele en praktische gloednieuwe EcoSport
Ford verwacht over de volgende zes jaar in Europa één miljoen SUV's te verkopen, een offensief waarvoor eerder dit jaar de aftrap werd gegeven door de lancering van de gloednieuwe Ford Kuga.
De EcoSport-SUV die eind 2013 volgt, biedt veel ruimte, een modern design en intelligente technologie. De EcoSport zal worden aangeboden met een gamma efficiënte krachtbronnen, waaronder de 1,0-liter EcoBoost-benzinemotor van 125 pk (de Internationale Motor van het Jaar), een 1,5-liter benzinemotor van 110 pk, en een 90 pk sterke 1,5-liter diesel die naar verwachting een toonaangevend verbruik zal kunnen voorleggen.
Het grote radiatorrooster, de korte motorkap en de schuine voorruitstijlen van de compacte SUV creëren een sportieve en eigentijdse uitstraling. Hoekige koplampen versterken nog de moderne look. Men verwacht dat de markt van de kleine SUV's in Europa in 2013 met 30% zal groeien t.o.v. vorig jaar. Tegen 2016 zullen één op de tien Fords die in de regio worden verkocht, SUV's zijn. Ford is ook van plan de Ford Edge van de volgende generatie naar Europa te halen, een grotere en hoger gepositioneerde SUV die in de VS en op andere markten een grote populariteit kent.
Verbonden dankzij SYNC
Ford zal ook de uitrol van Ford SYNC versnellen. Het systeem was vorig jaar, na de lancering ervan in Europa in de nieuwe B-MAX, beschikbaar op 30% van de auto's van Ford.
In 2013 zal dat verdubbelen tot 60% wanneer de technologie ook beschikbaar wordt op de nieuwe Fiesta en nieuwe Kuga, en later op het jaar ook verkrijgbaar zal zijn op de nieuwe Transit Connect, de nieuwe Tourneo Connect en de nieuwe Transit. In Genève zullen 19 van de 21 voertuigen die Ford toont, voorzien zijn van SYNC.
Ford lanceerde ook SYNC met Emergency Assistance dat de inzittenden van de auto na een ongeval rechtstreeks verbindt met de plaatselijke hulpdiensten. Ford maakt op het salon ook bekend dat de EcoSport in Europa een van de eerste auto's van Ford wordt die SYNC AppLink zal aanbieden, waarmee klanten apps op hun smartphone met de stem kunnen bedienen vanuit de bestuurderszetel. Ford is de eerste autoconstructeur die rechtstreeks samenwerkt met Spotify om de toonaangevende online muziekdienst in de auto aan te bieden. Tegen 2015 zal elke nieuwe Ford in Europa aangeboden worden met SYNC.
Van het nodige vermogen voorzien door EcoBoost
De kleine maar zeer krachtige 1,0-liter EcoBoost-benzinemotor van Ford werd in 2012 gelanceerd in de Focus. Ondertussen wordt hij ook aangeboden in de nieuwe B-MAX, de nieuwe Fiesta, de C-MAX en de Grand C-MAX. Ford verwacht dat in 2013 een op vier van die modellen verkocht zal worden met de 1,0-liter EcoBoost-motor. De bekroonde EcoBoost-technologie van Ford combineert directe brandstofinjectie, turbovoeding en variabele kleppentiming om een gedownsizede motor te creëren die tot 20% minder verbruikt dan grotere motoren maar schitterende prestaties levert.
De 1,0-liter EcoBoost is de kleinste telg uit het Europese EcoBoost-gamma van Ford, dat ook 1,6- en 2,0-liter varianten met vier cilinders omvat. Vanaf 2013-2015 zal Ford of Europe de totale productie van EcoBoost-benzinemotoren opdrijven met 35%. Over vijf jaar zal meer dan 50% van de benzinemotoren van Ford in Europa voorzien zijn van turbovoeding.
In totaal 19 van de voertuigen die Ford in Genève toont, zijn uitgerust met een EcoBoost-motor. Later dit jaar lanceert Ford zijn allereerste elektrische nulemissie-personenwagen met batterij, de Focus Electric, gevolgd door een reeks hybride voertuigen.
"Door nieuwe auto's op de markt te brengen die uitgerust zijn met de recentste energieefficiënte aandrijflijntechnologie en die bestuurders in staat stellen in elk opzicht verbonden te blijven tijdens het rijden, biedt Ford exact wat zijn klanten willen," aldus Barb Samardzich, vice president, Product Development, Ford of Europe.

VIER WERELDPREMIÈRES VOOR OPEL OP HET AUTOSALON VAN GENÈVE 2013

Nieuwe, elegante middelgrote Cascada cabrio maakt werelddebuut
Stedelijk cross-overconcept ADAM ROCKS: vrijheid in haar meest eigenzinnige vorm
ADAM R2-concept dit jaar nog klaar voor rally
Uiterst efficiënte, gloednieuwe 1,6-liter turbodiesel maakt première in Zafira Tourer
ADAM, kleine auto met beste connectiviteit, met IntelliLink en Siri Eyes Free spraakassistent
Opel onthult vier wereldpremières tijdens het autosalon van Genève, dat van 7 tot 17 maart 2013 open is voor het publiek. De nieuwe middelgrote Cascada cabriolet, het stedelijk cross-overconcept ADAM ROCKS, het rallyconcept ADAM R2 en de Zafira Tourer 1.6 CDTI maken hun debuut.
Met de elegante vierzitter Cascada cabriolet biedt Opel een aantrekkelijk en betaalbaar alternatief in een segment waar de duurdere middelgrote cabriolets overheersen. Het cross-overconcept ADAM ROCKS met gespierde porporties en rijplezier in openlucht wijst de weg naar een absoluut unieke en nog persoonlijkere auto. De ADAM R2-variant maakt zich op voor klanten van de internationale rallysport dit jaar en vult de rangen van de ster onder de kleine auto’s aan. Binnen de doorgedreven update van Opels motorgamma speelt een nieuwe familie middelgrote dieselmotoren een sleutelrol. De 1.6 CDTI ecoFLEX van de nieuwe generatie maakt in Genève zijn debuut in de compacte monovolume Zafira Tourer. De stedelijke lifestyle auto, de ADAM, de personalisatiekampioen van Opel en de kleine auto met de beste connectiviteit, trok reeds veel aandacht naar zich toe voor en tijdens zijn marktlancering. Ook in Genève zal de wagen niet onopgemerkt blijven: de ADAM blijft zijn technologische voorsprong vergroten met nieuwe IntelliLink-functies, zoals de spraakassistent Siri Eyes Free en apps zoals TuneIn voor wereldwijde radiostreaming.
Wereldpremière: nieuwe Cascada – glamoureuze middelgrote cabrio voor elk seizoen
De nieuwe Opel Cascada is een klassevolle vierzitter met langwerpig silhouet en gesofisticeerde, kwaliteitsvolle softtop. Deze middelgrote cabriolet positioneert zich bovenaan het Opel-gamma, niet alleen omwille van zijn afmetingen (bijna 4,70 meter lang), maar ook omwille van zijn grote allure en de talrijke premium technologieën en opties.
Hij bezorgt zijn bestuurder een scherpe rijervaring met een superstijve carrosserie, geavanceerde HiPerStrut voorophanging en een adaptief mechatronisch FlexRide chassissysteem. Alle passagiers kunnen genieten van een rit in openlucht dankzij de softtop van hoogstaande kwaliteit die zich in 17 seconden opent. Een druk op de knop is daarvoor voldoende bij een rijsnelheid tot maximaal 50 km/u. Wanneer de auto stilstaat, kan het dak ook met de afstandsbediening geactiveerd worden.
Met zijn uitstekende laadcapaciteit van 380 liter (met gesloten dak), bewijst deze cabriolet voor elk seizoen dat glamour en alledaagse gebruiksvriendelijkheid perfect compatibel zijn. Om het laadvolume te vergroten, is de Opel Cascada voorzien van het FlexFold-systeem dat de achterbankleuningen elektrisch neerklapt in een verhouding van 50:50 – een functie die niet mogelijk is in een hardtopcabrio.
Luxueuze elementen zoals de automatische gordelaanreikers, de exclusieve bekleding van nappaleder en de geventileerde ergonomische zetels, evenals de vele veiligheidssystemen verbeteren het comfort in de passagiersruimte en de veiligheid aan het stuur, voor een ontspannen en aangename rijervaring. Het standaardmodel komt met een heel uitvoerige uitrusting en toch is de Cascada in België al verkrijgbaar vanaf de uiterst aantrekkelijke prijs van 24.990 euro incl. btw. De nieuwe Opel Cascada zal vanaf april bij de distributeurs staan.
Wereldpremière: ADAM ROCKS concept – vrijheid in haar meest eigenzinnige vorm
De lifestyle Opel ADAM is de enige echte personalisatiekampioen en de kleine auto met de beste connectiviteit ooit. Maar daar neemt Opel geen genoegen mee. Op het autosalon van Genève toont het merk dat het verdere stappen onderneemt om de mogelijkheden tot individualisering van de ADAM nog te verhogen door het onthullen van de stedelijke mini-cross-over ADAM ROCKS. Met zijn nieuwe driedeurscarrosserie van 3,70 lang, de gespierde proporties, het vinnig design en rijplezier in openlucht geeft de ADAM ROCKS de aanzet tot een nieuw marktsegment.
Het ADAM ROCKS concept is bedoeld voor wie persoonlijke vrijheid zoekt buiten de gebaande wegen, die verder reiken dan de stedelijke omgeving. Geïnspireerd door de ‘Parkour’-stadsatleten staat hij hoger en breder op zijn wielen en ziet de wagen er steviger en compacter uit. De assertieve look met opvallende grillestructuur en ledkoplampen maakt duidelijk dat deze auto het meent. De richtingaanwijzers in boemerangvorm maken de stijl van de ADAM ROCKS nog aparter en de clips op de grote wielen van 18 inch krijgen een uitzonderlijk expressief design.
Het speciale gevoel van persoonlijke vrijheid in de ADAM ROCKS wordt ook benadrukt door zijn cabriolook en het stoffen dak, wat een open zicht op het firmament biedt. De stof reikt over de hele breedte van het dak tot aan de C-zuilen. Wat het 'computergestuurde' dak bijzonder aantrekkelijk maakt is zijn intelligentie: een speciale weerapp op het aanraakkleurenscherm van het IntelliLink-informatiecentrum weet wanneer er slecht weer op komst is en sluit automatisch het dak. Deze ADAM rockt!
Wereldpremière: ADAM Rally R2 – alle remmen los
Opel maakte in november 2012 zijn officiële comeback in de motorsport met de ADAM 'Cup'. Op het autosalon van Genève stelt het merk dit jaar een nieuwe Rally Cup-variant van zijn kleine lifestyle auto voor, gebaseerd op het R2-reglement van de FIA. Speciale carrosserie-elementen uit de sportieve Opel OPC-lijn, snelsluitingen op de motorkap en de achterklep, maar ook verlaagde voor- en achterbumpers benadrukken de sportieve allure van deze rallyspecialist.
Ook het unieke koetswerk verbergt pure hightech. De ADAM R2 wordt aangedreven door een 1,6-liter ECOTEC 16V-motor met variërende nokkenasfasering, die in de wedstrijd­uitvoering zo'n 136 kW/185 pk en een maximumkoppel van 190 Nm levert. De chassis­afstelling, die kan worden aangepast voor asfalt of grind, garandeert maximale tractie en dynamisch rijgedrag. Het remsysteem is geperfectioneerd met een hydraulische 'fly-off' handrem, Brembo voorremklauwen met 4 zuigers en remdrukregeling op de achteras.
De passagiersruimte van de R2 is voorzien van alle attributen die een professioneel wedstrijdvoertuig nodig heeft. Zo is de auto uitgerust met een geïntegreerde veiligheids­structuur, sportzetels van SPARCO die compatibel zijn met het veiligheidssysteem HANS, een cockpit met LCD-versnellingsindicator, controlelamp en boordcomputer van MONIT, een centraal bedieningspaneel, een kaartleeslamp en een elektrisch brandblusapparaat. Zodra hij gehomologeerd is, zal de ADAM R2 tot de topklasse voor de klanten van de internationale rallysport behoren en mogen deelnemen aan elk nationaal kampioenschap in Europa.

Wereldpremière: Nieuwe Opel Zafira Tourer 1.6 CDTI ecoFLEX – efficiëntste turbodiesel
Opel stelt op het autosalon van Genève de 1.6 CDTI ecoFLEX voor, de properste dieselmotor uit de geschiedenis van het bedrijf, in de Zafira Tourer. Deze viercilinder turbodiesel van de nieuwe generatie is uitgerust met Opels 'BlueInjection' SCR-technologie (selective catalytic reduction) en voldoet zo reeds aan de toekomstige strikte Euro 6-uitstootnormen.
De 1.6 CDTI ecoFLEX-motor van de nieuwe generatie levert in de Zafira Tourer 100 kW/136 pk en 320 Nm koppel in combinatie met een uitstekende brandstofefficiëntie, wat resulteert in een verbruik van slechts 4,1 l/100 km en een uitstoot van 109 g/km CO2. Er is geen enkele andere compacte monovolume op de markt die een dergelijke topcombinatie biedt van hoog koppel en uitstekende prestaties (met een maximumsnelheid van 193 km/u) en brandstofzuinigheid. De nieuwe 1.6 CDTI ecoFLEX zet niet alleen de maatstaf voor prestaties met zijn hoge vermogen en koppeldichtheid maar ook voor verfijning met een opmerkelijk laag niveau van geluid en trillingen. Deze motor van de nieuwe generatie en zijn innovatieve motormanagementsysteem werden volledig intern ontwikkeld door een internationaal team van ingenieurs in Turijn, Rüsselsheim en de VS.

Infotainment première: ADAM IntelliLink – nu met spraakassistent Siri Eyes Free
Opels personalisatiekampioen ADAM is de kleine auto met de beste connectiviteit op de markt. Zijn IntelliLink-infotainmentsysteem is compatibel met zowel iPhones iOS- als Android-smartphones en integreert veel van hun functies in de auto. Met de Siri Eyes Free spraakassistent (voor iPhones met Apple iOS 6) en apps zoals TuneIn voor wereldwijde radiostreaming, blijft de ADAM de IntelliLink-opties uitbreiden en zijn technologische voorsprong vergroten.
De Siri Eyes Free spraakassistent is niet alleen cool, maar maakt rijden ook veiliger en comfortabeler. TuneIn brengt de internationale radiowereld naar de bestuurder en de passagiers: gebruikers van deze app kunnen afstemmen op 70.000 zenders en meer dan twee miljoen programma's op aanvraag beluisteren. Er zijn nog veel meer apps beschikbaar voor het IntelliLink-systeem van de ADAM, zoals de wereldwijde podcast-internetradio Stitcher en het navigatieprogramma BringGo voor West- en Oost-Europa. Alles wordt duidelijk weergegeven in de auto via het zeven inch grote aanraak­kleurenscherm van IntelliLink.

WERELDPREMIÈRE VAN DE NIEUWE ŠKODA OCTAVIA COMBI OP HET AUTOSALON VAN GENÈVE

Nieuwe Octavia Combi zet modellenoffensief van ŠKODA voort
ŠKODA Octavia is een klasse op zich, met kwaliteit uit de middenklasse voor de prijs van een compacte wagen
Commercialisering in België vanaf midden juni 2013
ŠKODA stelt in Genève ook de nieuwe vierwielaangedreven versie ŠKODA Octavia Combi 4x4 voor
Salonpremière van de nieuwe ŠKODA Octavia Berline
‘Hart van het merk’ verlegt de grenzen in het segment van compacte wagens
Octavia Berline kende al een succesvolle start
Record van 939.200 geleverde ŠKODA’s in 2012 (+6,8%)
ŠKODA op het salon aan Lac Léman met een stand van 2.000 m2 in hall 2
ŠKODA zet zijn modellenoffensief in 2013 uitdrukkelijk voort. Op het autosalon van Genève begin maart beleeft de nieuwe ŠKODA Octavia Combi zijn wereldpremière. Daarnaast stelt de constructeur er ook de nieuwe vierwielaangedreven Octavia Combi 4x4 voor. In Genève maakt ook de nieuwe ŠKODA Octavia Berline voor het eerst zijn opwachting op een salon. De ŠKODA Octavia is met voorsprong het best verkochte model van de Tsjechische autobouwer. Met de derde generatie van de Octavia Berline en Combi wil het merk zijn internationale positie verder uitbouwen. In 2012 realiseerde ŠKODA een nieuwe verkooprecord, met 939.200 geleverde ­wagens, een toename van 6,8% tegenover 2011.
“De Octavia is de ŠKODA bij uitstek, de motor en het icoon van het merk”, zegt ŠKODA-voorzitter prof. dr. h.c. Winfried Vahland. “Nauwelijks enkele weken na de wereld­première van de nieuwe ŠKODA Octavia Berline tonen we in Genève de nieuwe Octavia Combi en Octavia Combi 4x4. De derde generatie bepaalt in de klasse van compacte breaks nieuwe normen op het vlak van ruimte, kwaliteit, design, technologie en prijs-kwaliteitverhouding. Net zoals de Berline maakt ook de Combi in alle opzichten een grote sprong voorwaarts en biedt hij meer dan ooit de kwaliteiten van een wagen uit de middenklasse voor de prijs van een compacte wagen. Met de ŠKODA Octavia en ons gevarieerde, moderne gamma beschikken we over een goede basis om ook in moeilijke markten de positie van ons merk verder te verste­vigen. Zeker in West-Europa zal de nieuwe ŠKODA Octavia Combi ons een flinke duw in de rug geven”, verklaart Vahland.
De Combi speelt een belangrijke rol in het succes van de Octavia en van het merk in het algemeen. Van de tot dusver wereldwijd bijna 3,8 miljoen verkochte exemplaren van de ŠKODA Octavia neemt de Combi er meer dan 1,3 miljoen voor zijn rekening. Vooral in Europa groeide de ŠKODA Octavia Combi sinds zijn lancering in 1998 uit tot een bestseller. 23,7% van alle wagens die ŠKODA in 2012 verkocht in Europa, waren van het type Octavia Combi, in West-Europa zelfs 25,2%. In Duitsland, de grootste Europese markt en na China de op één na grootste wereldwijd, bedroeg het aandeel van de Combi in de verkoop van de Octavia in 2012 meer dan 92%. Met 38.000 geleverde exemplaren was de ŠKODA Octavia Combi vorig jaar in Duitsland de best verkochte niet-Duitse wagen.

ŠKODA Octavia Combi bepaalt normen in het segment van compacte breaks
Of het nu gaat om de voorwielaangedreven variant dan wel om de 4x4, net zoals de berline belichaamt de nieuwe ŠKODA Octavia Combi alle goede waarden van het merk: een tijdloos en elegant design, riante ruimte voor inzittenden en bagage, hoog­waardige kwaliteit en een precieze afwerking, veel ‘Simply Clevere’ details, inno­verende techniek en een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding.“De nieuwe ŠKODA Octavia Combi is een echte verrijking voor het segment van compacte breaks”, zegt Werner Eichhorn, ŠKODA-directeur verkoop en marketing.“Deze wagen combineert functionaliteit perfect met dynamische elegantie. Daarmee bieden we een gepast antwoord op de steeds hogere eisen van klanten in deze wereldwijd en zeker ook in Europa sterk groeiende voertuigklasse”, vertelt Eichorn.
De nieuwe ŠKODA Octavia is niet alleen duidelijk groter dan zijn voorganger, hij ­bepaalt in zijn klasse ook nieuwe normen op het vlak van bruikbare ruimte. Daar voegt hij bovendien talrijke ‘Simply Clevere’ details aan toe, zoals een dubbele laadvloer in de koffer, die voor het eerst variabel verstelbaar is. Zijn design is dynamisch en tegelijk tijdloos-elegant. De Octavia Combi onderscheidt zich met een heldere, precieze vormgeving en perfecte verhoudingen. Daarenboven biedt hij ultramoderne technologie. Op veiligheidsgebied zijn er tal van elektronische bijstandssystemen, maar het aanbod omvat ook talloze comfort-, infotainment- en navigatiesystemen. De nieuw ontwikkelde motoren zijn tot 17% zuiniger dan hun tegenhangers van de vorige generatie. Het motorenaanbod voor de Octavia Combi telt vier benzine- en vier dieselmotoren, waaronder een zuinige GreenLine-versie met een CO2-uitstoot van slechts 88 g/km. Voor de Octavia Combi 4x4 is er de keuze uit drie krachtbronnen. De vierwielaandrijving maakt gebruik van een geëvolueerde Haldex-koppeling van de vijfde generatie.

Groeistrategie 2018 wordt met succes voortgezet – verkooprecord in 2012
De nieuwe Octavia speelt een sleutelrol in de ŠKODA-groeistrategie. Tegen 2018 wil de autobouwer zijn wereldwijde verkoop zien stijgen naar minstens 1,5 miljoen voertuigen per jaar. Daartoe heeft de Tsjechische constructeur het grootste modellen­offensief in zijn geschiedenis gelanceerd. Met de nieuwe ŠKODA Octavia en de nieuwe modellen Citigo en Rapid bracht het merk in de voorbije twaalf maanden drie compleet nieuw ontwikkelde voertuigen op de markt.“Tegen 2015 zullen wij ­gemiddeld om de zes maanden een nieuw of vernieuwd model op de markt ­brengen. Ons modellenoffensief is het beste recept tegen markten in crisis”, verklaart prof. Vahland.
Met in totaal 939.200 geleverde wagens realiseerde ŠKODA in 2012 een nieuw ­record. Vergeleken met 2011 steeg het aantal leveringen met 6,8%. In West-Europa steeg het marktaandeel van ŠKODA voor het eerst boven 3%. In Oost-Europa steeg het aantal geleverde voertuigen van ŠKODA met meer dan een kwart (+26,4%), in Rusland zelfs met bijna 34% en daarmee drie keer sterker dan de hele Russische markt. In Centraal-Europa was bijna een op vijf nieuw geleverde wagens een ŠKODA. In China bedroeg de groei ca. 7%, in India ongeveer 14%. “We hebben de succesvolle koers van onze groeistrategie vorig jaar voortgezet”, aldus Werner Eichhorn.

2013 in het teken van het modellenoffensief – groeimarkten in het vizier
2013 staat voor ŠKODA helemaal in het teken van het modellenoffensief. In totaal zal ŠKODA dit jaar acht nieuwe of vernieuwde modellen voorstellen. In de eerste helft van het jaar ligt de focus op de productiestart en de commercialisering van de nieuwe ŠKODA Octavia. Over het hele jaar gezien wil ŠKODA zijn internationale marktpositie verder uitbouwen. “2013 zal voor de automobielsector geen gemakkelijk jaar worden”, zegt Winfried Vahland. “Wij houden ons tempo hoog en kiezen er ook in economisch uitdagende tijden voor om nieuwe modellen te lanceren. Onze nieuwe of vernieuwde modellen zoals de Octavia, Rapid en Citigo en onze sterke aanwezigheid op de internationale markten vormen een goede uitgangspositie voor ons merk.”

Nieuwe aantrekkelijke speciale modellen: Fabia Combi Monte Carlo en Roomster Noire
Naast het modellenoffensief pakt ŠKODA ook uit met een aantal nieuwe speciale modellen. In Genève presenteert de constructeur voor het eerst de speciale modellen ŠKODA Fabia Combi Monte Carlo en ŠKODA Roomster Noire.
De ŠKODA Fabia Combi Monte Carlo is net zoals de Fabia Monte Carlo een eerbetoon aan de 112-jarige succesvolle motorsporttraditie van het merk. Het speciale model is gebaseerd op het uitrustingsniveau Ambition en beschikt over een sportonder­stel. Zijn sportieve karakter wordt beklemtoond door een zwarte kunststofbekleding aan het onderste gedeelte van het koetswerk, zwarte B-stijlen en zwarte ­aluminium 16-duimsvelgen ‘Comet’. De achtergrond van de koplampen is zwart en ook het radiatorrooster, de buitenspiegelbehuizingen en de dakrailing zijn zwart gelakt. Het dak loopt uit in een grote spoiler. De ruiten zijn verdonkerd (SunSet-pack). Voor de Fabia Combi Monte Carlo is er de keuze uit acht koetswerkkleuren: Corrida Red, Brilliant Silver, Candy White, Magic Black, Capuccino Beige, Sprint Yellow, Steel Grey en Race Blue. Voor het speciale model zijn alle actuele motorversies van de reeks beschikbaar. In het interieur zijn er sportzetels in een zwart-rood design, de dakhemel en de vloer zijn zwart. De Fabia Combi Monte Carlo beschikt bovendien over een lederpack: het driespakige stuur, de handremgreep en de schakelpook zijn met geperforeerd leder bekleed en voorzien van rode stiksels. De drempellijsten en de pedalen zijn afgewerkt in roestvrij staal.
Ook het nieuwe speciale model ŠKODA Roomster Noire viert in Genève zijn wereld­première. De basis is het uitrustingsniveau Ambition, voor de motoren is er de keuze uit het actuele Roomster-aanbod. De Roomster Noire is voorzien van verdonkerde ruiten en het SunSet-pack, zwarte lichtmetalen 16-duimsvelgen ‘Comet’ en kop­lampen en mistlichten met een zwarte achtergrond. Ook het radiatorrooster en de buitenspiegelbehuizingen zijn zwart gelakt. Aan de voorbumper is er een zwarte spoiler, aan de achterbumper een zwarte diffusor. De B-stijlen zijn met zwarte ­folie bekleed. Voor het koetswerk is er de keuze uit vijf kleuren: Corrida Red, Brilliant Silver, Candy White, Magic Black en Capuccino Beige. Het interieur van de speciale serie Roomster Noire is net zoals dat van de Fabia Combi Monte Carlo voorzien van zwart-rode sportzetels en het kleine lederpack (driespakig stuur, handremgreep en schakelpook zijn ook hier bekleed met leder en afgewerkt met rode siernaden). De drempellijsten vooraan en de pedalen zijn eveneens met roestvrij staal afgewerkt.

Investeringen in internationale markten en in thuismarkt Tsjechië
In het kader van zijn groeiplannen investeert ŠKODA in de internationale markten en in thuismarkt Tsjechië. Wereldwijd focust de autobouwer vooral op de groei­markten China, Rusland en India. In China verschijnen dit jaar de Chinese versie van de ŠKODA Rapid en later de nieuwe Octavia aan de start. In Rusland rolt sinds enkele weken de compacte SUV Yeti van de band in de Russische GAZ-fabriek in Nizhny Novgorod. In de toekomst wordt in Nizhny Novgorod ook de nieuwe ŠKODA Octavia voor de Russische markt geproduceerd. De start van de productie is voorzien voor midden 2013. Samen met de productie in Kaluga stijgt de lokale capaciteit daarmee tot maximaal 350.000 wagens per jaar. Vanaf het voorjaar van 2014 is bovendien de ­productie van de nieuwe ŠKODA Rapid voor de Russische markt gepland. In India loopt sinds eind 2011 onder andere de compacte berline Rapid voor de lokale markt van de band in de fabriek in Pune.
De autobouwer investeert ook fors in zijn Tsjechische fabrieken. Alleen al in de eerste negen maanden van 2012 stegen de investeringen van de onderneming met 92,3% tot 525 miljoen euro, waarvan een groot deel bestemd was voor maatregelen in Tsjechië. Zo legde de onderneming enkele maanden geleden de eerste steen voor de uitbreiding van het bestaande technologie- en ontwikkelingscentrum in Česana, nabij de hoofdzetel in Mladá Boleslav. Ook in de productie wordt zwaar geïnvesteerd: de productielijn in Mladá Boleslav wordt grondig gemoderniseerd en uitgebreid voor de productie van de Rapid en de nieuwe Octavia. In de fabriek van Vrchlabi vervaardigt ŠKODA sinds midden oktober 2012 geautomatiseerde versnellingsbakken met ­dubbele koppeling voor de Volkswagen-groep. In amper een jaar tijd werd de ­bestaande fabriek omgebouwd tot een hoogtechnologische site in Tsjechië.
Andere centrale projecten werden in 2012 met succes afgerond of zijn bijna klaar. In de zomer opende in Mladá Boleslav het nieuwe ‘Lean Center’, een opleidingscentrum voor geoptimaliseerde processen in productie en administratie. Midden september ging een nieuw IT-centrum van start. Momenteel bouwt ŠKODA een gloednieuw ŠKODA Parts Center voor onderdelen en accessoires, eveneens in Mladá Boleslav. Eind 2012 werd het compleet vernieuwde ŠKODA MUZEUM heropend

Motorsport: ŠKODA aan de start in WRC-2 en Europees rallykampioenschap
Ook in de internationale rallysport geeft ŠKODA nog steeds plankgas. Bij de start van het wereldkampioenschap 2013 won het Duitse duo Sepp Wiegand/Frank Christian in de ŠKODA Fabia Super 2000 de legendarische rally van Monte Carlo in de cate­gorie WRC-2. De Finse fabrieksrijders Esapekka Lappi/Janne Ferm nemen met de Fabia Super 2000 voor ŠKODA Motorsport deel aan een selectie van races in het WRC-2. Het tweede fabrieksteam van ŠKODA wordt nog steeds gevormd door Jan Kopecký/Pavel Dresler. Zij verschijnen aan de start in een aantal races van het European Rally Championship (ERC).
Het seizoen 2012 was een van de meest succesvolle in de geschiedenis van ŠKODA Motorsport. Voor de derde keer op rij won het team de constructeurstitel in de IRC. Daarmee is ŠKODA een van de meest succesvolle merken in de IRC-geschiedenis. Daarenboven won met Andreas Mikkelsen eveneens voor de derde keer op rij een ŠKODA Fabia Super 2000-rijder de IRC-titel bij de piloten. ŠKODA-fabrieksrijder Juho Hänninen werd met zijn copiloot Mikko Markkula al vroeg in het seizoen Europees rallykampioen. Met de zege in het Asia-Pacific-Rally-Championship APRC voegde ŠKODA nog een triomf toe aan het reeds bijzonder geslaagde seizoen 2012. Het merk behaalde bovendien ook zes nationale rallytitels (Tsjechië, Oostenrijk, Duitsland, Slovenië, Turkije en Bulgarije).

 
Terug naar de inhoud | Terug naar het hoofdmenu