Hoofdmenu:
SPA: DEBUUT VAN EEN NIEUW TIJDPERK!
Vrijdag 3 mei, 11u15: op dat ogenblik komen de motoren van de 20ste Porsche Cup in de wereld tot leven. Tijdens de Belgische manche van het Wereldkampioenschap Endurance, het FIA WEC, op de mythische omloop van Spa-
In de maanden tussen de voorstelling van de gloednieuwe raceklasse in december en het groene licht voor de eerste races op Spa, hebben de promotoren en de respectieve invoerders van Porsche, hard gewerkt. Het doel van in de aanvangsfase was om de Benelux een klasse te bieden met mooie events, tot de verbeelding sprekende wagens, een open en eerlijke competitie en, last but not least, stabiliteit en beheerste kosten. Dankzij de Pro/Am formule, waarbij twee rijders een wagen delen, kunnen de lasten gedeeld worden en is de klasse interessant voor een grote groep aan potentiële deelnemers.
De doelstellingen worden meteen vertaald in de startlijst voor Spa. Bovenaan met het startnummer één, zien we meervoudig Belgisch circuitkampioen Bert Longin en ex-
Veel van deze rijders konden op de officiële testdag van donderdag 25 april op Circuit Zolder hun bolide al eens aan de tand voelen en kennis maken met het nieuwe Continental rubber. De gekende Duitse bandenfabrikant laat in de GT3 Cup Challenge Benelux de deelnemers proeven van de nieuwe ContiSportContact Cup Sport banden. Deze door Continental ontwikkelde banden zijn specifiek ontworpen voor competitiewagens van Porsche en we hoorden op Zolder meteen al positieve geluiden bij de teams en rijders.
De GT3 Cup Challenge Benelux kan, naast de Porsche invoerders en Continental, rekenen op nog meer partners. Deze partners hebben allen hun vertrouwen in de gloednieuwe klasse uitgesproken. Zo siert Syntix, een innoverend bedrijf in synthetische smeermiddelen en koelvloeistoffen, prominent de voor-
De meetings van de Porsche GT3 Cup Challenge Benelux bestaan uit vrije trainingen, kwalificaties en drie races. Er zijn twee individuele sprintraces van 25 minuten en één langere wedstrijd 50 minuten, waarin beide rijders middels een verplichte rijderswissel het stuur van de wagen delen. Iedere rijder kwalificeert zich voor zijn eigen sprintrace. Voor de race van 50 minuten wordt de startopstelling bepaald door de individuele kwalificatietijden op een wagen te combineren, waardoor de deelname van elke rijder aan de Cup Challenge Benelux een mooie combinatie van zowel een individuele-
De timing voor de GT3 Cup Challenge Benelux dit weekend ziet er als volgt uit:
Vrijdag 3 mei
11.15 -
13.25 -
17.35 -
Zaterdag 4 mei
09.40 -
12.30 -
Ook belangrijk aan de deelname op Spa tijdens de meeting van het FIA WEC is dat we ook het officiële Porsche AG Team Manthey fabrieksteam aan het werk zullen zien. Zij zetten de nieuwe 911 RSR (type 991) in, als onderdeel van het WK en als voorbereiding op hun deelname aan de 24 uur van Le Mans in Juni. Zo heeft het gehele FIA WEC evenement een speciaal Porsche-
Nu ook de FIA zijn officiële goedkeuring heeft gegeven voor de Porsche GT3 Cup Challenge Benelux, is het aftellen naar de eerste races tijdens de Belgische manche van het WK Endurance of FIA WEC op Spa-
“Een ding is zeker”, onderstreept organisator Rudi Penders: “We hebben vandaag het minimum aantal inschrijvingen voor Porsche GT3 Cup Challenge Benelux bereikt. Daarnaast staat de Porsche GT3 Cup Challenge Benelux ondertussen ook op de FIA International Series kalender 2013. Laat ons zeggen dat alle lichten dus op groen staan.”
De Porsche GT3 Cup Challenge Benelux is uiteraard de nieuwe Benelux-
In goede banen…
Het werk van een promotor houdt niet alleen het vastpinnen van een kalender in of het verzamelen van zo veel mogelijk wagens op de startgrid. Als we even achter de schermen van de Porsche GT3 Cup Challenge Benelux gaan kijken dan zien we dat er ondertussen heel wat werk verricht is. “Klopt, zo dienden we er bijvoorbeeld rekening mee te houden dat er tijdens 2 van de 6 evenementen -
Naast bandenpartner Continental, is nu ook Stand21 officieel partner geworden van de GT3CCB. Het Franse merk van race-
En nu de piste op
Voor wie het allemaal nog wat te lang duurt, organiseert de promotor van de Porsche GT3 Cup Challenge Benelux op 25 april een testdag op Circuit Zolder. “De teams die zich voor einde maart bij ons voor het hele seizoen inschrijven, kunnen daar gratis aan de namiddagsessie deelnemen”, legt medepromotor langs Belgische zijde Steven Stichelbout uit.
Ondertussen lijken meer en meer teams uit zowel Nederland als België de weg naar de Porsche GT3 Cup Challenge Benelux te vinden. First Motorsport bevestigde een wagen voor de ex-